Experimentar, descobrir, comprovar, deduir…

A la comunitat de mitjans aprenem les matemàtiques tocant i connectant-les amb el món real.

Les matemàtiques és un aprenentatge que ens serveix per a la vida quotidiana. Ens envolten per tot arreu del nostre dia a dia, i per això a l’escola també hi són presents en diferents moments: a les rutines, als espais, al projecte, a les diferents àrees, a la sessió  setmanal d’Innovamat i el taller de matemàtiques.

El taller de matemàtiques és un espai per desenvolupar el potencial de cada nen proporcionant-li les eines perquè pugui descobrir i investigar per ell mateix de manera lúdica i significativa. Partim de l’entorn proper dels alumnes, que els infants es trobin amb reptes reals que els permetin aplicar els sabers que estan aprenent.

Les activitats estan pensades perquè l’infant resolgui per ell mateix, i sigui el creador de l’aprenentatge: descobrint, resolent dubtes, formulant-se hipotèsi, fent assaig i error. Ells són els que raonen, comuniquen, representen,proven i comproven. A la classe hi ha dues mestres que guien a l’alumnat en aquest procés, i ofereixen ajuda o suggerències quan cal, i els fan reflexionar. S’ha de donar sentit al que fa i perquè ho fa.

“Ajuda’m a fer-ho per mi mateix” Maria Montessori

A la sessió de tallers hi troben multipropostes de diferents nivells i continguts. Es treballen els diferents aspectes del currículum: mesura, estadística, numeració i càlcul, espai i forma, resolució de problemes.. Primer han de treballar-ho vivencial i manipulativament per després representar-ho, fer-ho gràficament i simbòlicament. Així després entendran els algoritmes i conceptes més abstractes.

Els hi oferim propostes amb material divers: de rebuig, comercial, didàctic específic, eines com la bàscula, el metre, la calculadora, material que anem creant els docents, tauletes, fitxes, jocs matemàtics…

  “És millor resoldre un problema de 5 maneres diferents, que no pas resoldre 5 problemes d’una sola manera”. George Pólya

A les sessions de tallers els docents comencen presentant i explicant les propostes al cor de l’aula per a tot l’alumnat, i després ells escullen on volen treballar. Quan acabem cada sessió ens tornem a trobar tot el grup al cor de l’aula per fer el tancament, el moment de reflexió. Pensem i parlem del que hem après, dificultats que hem tingut i coses que ens han sorprès.

Quan presentes una activitat amb material atractiu pots despertar  el desig d’aprendre, la curiositat de l’alumne i fer que gaudeixin les matemàtiques.

 “La clau de l’educació no és ensenyar, és despertar” Ernesto Renon

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>