ESPAI FAMILIAR DE 0 A 3 ANYS – Un exemple de treball col•laboratiu a l’escola-

El treball amb famílies ha de ser una prioritat en les nostres escoles, sobretot en aquelles on aquesta participació és anecdòtica i poc representativa de la realitat dels seus alumnes. En aquest sentit cal obrir l’escola; no només a les famílies, sinó també als parcs del barri on juguen els nostres infants per les tardes, al centre de salut on van al pediatra, a les entitats i serveis que conformen el teixit associatiu de la zona…i és que tal i com apunta Manuel Castells;  “L’aprenentatge depèn cada cop més de la correlació entre el que passa a l’aula, a casa i al carrer”.

En aquesta línia s’emmarca l’Espai Familiar 0-3 anys que s’ha impulsat des del SOAF en col·laboració amb la nostra escola.  Aquesta iniciativa busca promoure el debat, l’intercanvi d’experiències i la reflexió sobre el dia a dia en relació a la criança dels nostres fills i filles. Hi ha una voluntat, a l’hora, de fugir de la típica figura de “l’expert” que tot ho sap i que acut al rescat de les famílies des d’una posició més elevada, per passar a relacionar-nos des d’una perspectiva més horitzontal, igualitària i cooperativa.  En definitiva, un espai segur i de confiança on les famílies es sentin acompanyades i escoltades, i on es donen eines  com ara l’escolta activa, la capacitat de vincle  o la comunicació assertiva amb els nostres fills i filles

Aquesta col·laboració entre el SOAF* de Reus i l’escola Marià Fortuny busca apropar aquest servei al barri donant un valor de proximitat al projecte. Sovint es tendeix a centralitzar aquestes propostes dificultant-ne l’accés a les famílies que viuen més a la perifèria, propiciant una exclusió que és força subtil i invisible i que no té en compte les necessitats d’aquests infants i el seu entorn. És responsabilitat de les institucions i els seus professionals el facilitar i fomentar que totes les famílies es sentin recolzades i escoltades i això requereix  d’una estratègia d’intervenció inclusiva que tingui en compte la diversitat de les famílies i les seves realitats.

Part de les famílies que participen en el projecte porten els seus fills i filles a l’escola però la voluntat és que sigui un espai obert també a l’exterior, a la resta de famílies del barri i de la ciutat precisament per tal de vetllar per aquesta diversitat.

Des del Marià Fortuny seguirem apostant pel treball col·laboratiu i en xarxa ja que som conscients del que ens aporta i enriqueix, i de que és el camí a seguir per aconseguir una escola diversa i integradora.

*El SOAF és un servei d’orientació i acompanyament integral a les famílies per millorar-ne el benestar personal, familiar i social. El servei està enfocat des d’una perspectiva preventiva: detecta i reforça les capacitats i fortaleses de les famílies per afavorir relacions familiars saludables i enfortir les habilitats parentals.