Un dels grans objectius de l’escola ha de ser la formació de lectors competents que gaudeixin de la lectura. Per tal d’assolir-ho, s’han de plantejar propostes i dinàmiques per a què l’alumnat pugui endinsar-se en el meravellós món de la lectura.
A continuació presentem algunes de les propostes que realitzem a la Comunitat dels grans:
- Lectura individual i silenciosa. Els objectius són el desenvolupament de l’hàbit lector i cuidar i valorar les estones de lectura, tranquil·les i en silenci. És un bon moment per acompanyar l’alumnat en la tria de la lectura més adequada, tenint en compte el nivell lector i les seves preferències.
- Lectura per parelles. És una proposta més dinàmica, en la qual l’alumnat, agrupat per parelles, comparteix una lectura. Aquí encaixen bé els còmics, les revistes i altres lecture que poden començar i acabar en una sessió.
- Lectura del mestre. Com a adult i docent, el mestre és un model lector per l’alumnat. És un bon moment per introduir llibres i autors interessants i rics. En què som model? Pronúncia, entonació, ritme, vocalització, teatralització…
- El club de lectura. Els infants i docents comparteixen un mateix llibre i es combina la lectura compartida (en rotllana a l’aula) i la lectura individual a casa. Aquesta proposta ens permet gaudir tots junts, compartir la nostra opinió, millorar la comprensió del llibre…
- Recomanacions lectores. Una bona dinàmica on els alumnes presenten i recomanen els llibres que han llegit i gaudit. Descobrim nous llibres, autors i autores, gèneres…
Quins han de ser els rols del docent?
- Inspirador: viure la lectura, transmetre passió per la lectura.
- Recomanador: coneix autors i autores, llibres, col·leccions, àlbums… És la millor persona per a recomanar lectures.
- Professional: coneix el què, el com i el perquè del gust per la lectura.
- Acompanyant: l’alumnat necessita que estiguem al seu costat en tot aquest procés.
Així que ja ho sabeu, “per viatjar lluny, no hi ha millor nau que un llibre”. Emily Dickinson