Aquest ja serà el 5è curs en el que l’escola Marià Fortuny es troba immersa en una transformació educativa que ha capgirat l’escola.
Pels qui no ens coneixeu, som un centre de màximes oportunitats de dues línies de Reus.
Fa uns anys, el claustre va veure la necessitat de fer un canvi al veure com els alumnes estaven desvinculats dels aprenentatges i molts, fins i tot, desencisats amb el centre. Teníem alumnes que no volien estar a l’aula, que no els agradava venir a escola mostrant-se agressius i irrespectuosos. Costava molt poder captar la seva atenció i conduir les classes per a què hi hagués un veritable aprenentatge. El clima d’escola era molt complicat.
A partir d’aquesta necessitat de canvi, l’equip docent es va començar a formar i vam iniciar les visites pedagògiques per a descobrir altres maneres de fer.
Al curs 2018-2019 es va fer la transformació pedagògica a la Comunitat dels Petits, al curs 2019-2020 la Comunitat dels Mitjans i el curs 2020-2021 la Comunitat dels Grans.
A dia d’avui, les tres comunitats treballen per espais d’Aprenentatge, tallers matemàtics, tallers de llengua, capses, projectes i investigacions.
A l’escola duem a terme un lideratge distribuït: cada membre del claustre lidera algun aspecte del centre: comunicació i xarxa, hort, ioga, escacs, pedagogia sistèmica, capses, steam…etc.
Ens organitzem en equips de treball ( llengua, mates, capses i espais). També hi ha l’equip d’inclusió, format per les mestres d’Educació Especial del centre. Aprenem i col·laborem junts entre nosaltres: píndoles formatives liderades per membres del claustre, codocència i observació entre iguals. Fem formació de centre, creem espais de reflexió i visites pedagògiques.
Aquest curs com a novetat formem part del Laboratori de transformació educativa per compartir el nostre camí amb les vivències viscudes i alhora aprendre entre iguals.
Hem de seguir avançant i reflexionant, hem fet un gran transformació però encara ens queda molt per millorar, i sobretot documentar i tenir més evidències de l’impacte a l’aula i del treball que fem. Estem en constant evolució en la descoberta de diferents metodologies, sempre tenint present que l’alumne és protagonista del seu aprenentatge i ha d’estar preparat per la societat que es trobarà.