Despertem els sentits a l’espai sensorial!

Mirar, tocar, olorar, escoltar però també comentar, compartir, experimentar, relaxar-se, sorprendre’s; això és tot el que es pot SENTIR a l’espai sensorial de la comunitat de petits.

En aquest espai l’alumnat pot trobar múltiples propostes que els hi despertaran els diferents sentits que treballarem a l’aula, i aquests són: 

LA VISTA: principalment treballat a partir de la taula de llum, les ampolles sensorials, les capses de colors, les mandales cromàtiques, els tints, els blocs sensorials, arc de Sant Martí de Waldorf …

          

L’OLFACTE: Amb les mandales aromàtiques, els pots d’olors (i les múltiples propostes que ofereixen), la banyera de café, les bosses de tè… . Fins i tot podem aprofitar les plantes aromàtiques i les roses que tenim a l’hort per despertar l’olfacte a l’aula. 

                  

L’OÏDA: Els daus sonors, l’arbre musical i les tauletes amb activitats sonores, … tenen molt d’èxit en l’alumnat.

                               

EL TACTE: un dels principals sentits que utilitzen els infants d’aquestes edats. A l’espai utilitzem la banyera de sorra (i també la de cafè),  les capses tàctils, la zona de relaxació…

    

EL GUST: a partir de  fruites de temporada, d’aliments,… es poden crear múltiples propostes per exercitar a l’escola els diferents sentits que treballem  (dolç, salat, amarg, àcid).

EL PROPIOCEPTIU: un dels sentits menys coneguts, però no menys important. La propiocepció ens informa de l’estat del cos, de la posició relativa dels músculs, de la seva tensió, dels moviments que efectuen,… A l’espai tenim diferents propostes, com per exemple: la zona de relaxació amb la taula corba de Wobbel i en la proposta dels pesos. 

     

Cal dir, però, que aquests sentits no s’activen per separat ja que hi ha propostes que poden fer funcionar diferents sentits a la vegada. 

 

              

 

 

Des de l’escola trobem important que l’infant a través de l’exploració sensorial:

  • la valori com a mitjà de gaudi personal i de relació amb els altres.
  • experimenti i interpreti sensacions i significats referents a l’espai: dins-fora, ple buit, gran-petit, prim-gruixut, agradable-desagradable…
  • observi l’entorn immediat amb una actitud de curiositat i respecte.
  • es faci preguntes que impulsin a la comprensió del món que l’envolta.
  • participi en la concreció de normes que afavoreixin la convivència. 

Però, per què és tan important pels infants el desenvolupament de tots aquests sentits?

“Un bon desenvolupament sensoriomotriu en la primera infància és crucial per al desenvolupament posterior de totes les demés capacitats cognitives”. David Bueno.

L’ésser humà desenvolupa des del naixement (i fins i tot abans) les seves capacitats sensorials per tal d’adaptar-se als diferents entorns que l’envolta, i és a través dels sentits (olfacte, tacte, vista, oïda, gust, propioceptiu ) que la informació arriba al cervell. Els sentits són la nostra porta al món, per conèixer-lo, interpretar-lo i interactuar amb ell. D’aquesta manera tots els aprenentatges ens arriben de l’exterior a través dels òrgans dels sentits.

Aquí rau la importància de tenir l’espai sensorial a l’escola i, com deia Pablo Picasso: 

“ABRE TUS SENTIDOS PARA NO PERDERTE NADA DE LO BELLO Y HERMOSO QUE TE RODEA”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>