Com és el nostre centre? Una mirada intercultural.

 

Quan se’m comunica que s’incorpora un o una alumne que ve d’un altre entorn, centre, país, se m’obre un repte que em prenc amb moltes ganes.

M’agrada la idea del sociòleg Amin Maalouf quan parla de qüestions d’identitat. Afirma que tothom porta, com a mínim, dos llegats: 

  • el llegat vertical: la identitat  està relacionada amb la història, la tradició de la persona. 
  • el llegat horitzontal: identitat relacionada amb la contemporaneïtat que viu cadascú. 

En aquesta és on hi té accés o oportunitat la nostra tasca com a docent. Com a docents hem d’intentar omplir aquest llegat a cada alumne d’experiències positives, reconfortants, de sentiment de grup, emocionals. I aquest seria un fet traslladable a tot l’alumnat, no només al nouvingut.  Sempre treballant des del respecte, ajudant a créixer a persones participatives i solidàries.

D’altra banda, des del centre se li dona molta importància al fet  d’implicar a la família. Ja que la implicació de les famílies en el procés d’aprenentatge de l’alumnat és evident.

L’acollida familiar al centre és clau, la família i l’escola sempre han d’intentar anar juntes davant l’infant. Així que, quan un alumne arriba nou a l’escola, la família ha de sentir que ja forma part del centre, i sentir que l’escola està allà per acollir-la, respectar-la i ajudar-la tant com pugui en l’educació del fill/a/s/es. Si la família se sent acollida com a tal, això influirà molt positivament en els aprenentatges de l’alumne. Un bon acompanyament emocional és clau per a un bon aprenentatge.

La diversitat cultural és la realitat que ens trobem a les aules, aquesta diversitat és una enorme font de riquesa.

Heu parat a pensar com s’actua davant la diversitat cultural dins la societat o dins el centre educatiu on ens trobem?

Com pot ser un centre educatiu? Assimilacionista? Multicultural? Intercultural? Quina diferència hi ha entre aquests conceptes?

  • Assimilacionista és quan tenim un model unidireccional, centrat en les característiques pròpies anul·lant les característiques de la resta, de quelcom diferent.
  • Multicultural fa referència a una diversitat cultural dins d’un mateix espai, sigui una societat, una ciutat, un centre. Una diversitat de gent que es troba agrupada, però sense interactuar entre elles, desconeixent-se les  unes amb les altres.
  • I quan parlem d‘interculturalitat és perquè dins d’aquesta diversitat hi ha una interacció entre cultures. Un respecte cultural, unes ganes de conèixer i saber dels altres.

Aprofitar activitats interculturals és molt important, i més en el perfil de ciutat com el de Reus, on es troba el nostre centre. És important que els infants participin en activitats de l’escola  que comparteixen la mateixa cultura de casa; és important que els infants tinguin i tractin amb referents a l’escola; i és important poder obrir una porteta de llum a aquesta doble ambivalència contínua en que es troben immersos part de l’alumnat.

També és essencial per conèixer o aproximar-se una mica a la realitat de l’altre, en el sentit que un coneix “lo seu”, però desconeix “lo de l’altre” i això genera conflictes de convivència, segregació, pors…

Hem de pensar que des de les escoles o centres educatius es preparen alumnes per entrar a una societat culturalment molt diversa i han de tenir les habilitats i les eines per ser-hi competents; una manera d’actuar basada en la democràcia, el diàleg, el desig de respectar i ser respectable.

Com a docents hem de intentar omplir aquest llegat a cada alumne d'experiències positives, reconfortants, de sentiment de grup, emocionals.

 

PROCÉS D’ACOLLIDA: https://xtec.gencat.cat/ca/projectes/alumnat-origen-estranger/alumnatnou/reflexio/proces/

CONTES QUE TRACTEN LES MIGRACIONS: https://www.dolinfantil.com/contes-que-tracten-migracio

CONTES PER TREBALLAR EL DOL MIGRATORI: https://serveiseducatius.xtec.cat/baixllobregat5/general/contes-per-treballar-el-dol-migratori/

MALETA DEL DOL MIGRATORI: https://serveiseducatius.xtec.cat/baixllobregat5/general/maleta-de-dol-migratori/

100 CONTES I NOVEL·LES PER A INFANTS I JOVES SOBRE MIGRACIONS: https://escoles.fundesplai.org/blog/recursos/100-contes-i-novelles-per-a-infants-i-joves-sobre-migracions-i-refugi/

PLATAFORMA PER A DOCENTS QUE VOLEN EDUCAR EN EL PENSAMENT CRÍTIC https://nextus.global/ca

NUSOS  https://fundesplai.org/nusos/

MATERIALES DIVERSIANDO  https://boscoglobal.org/materiales-educativos/interculturalidad/

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>