PSICOMOTRICITAT
En la sessió de psicomotricitat els nens/nenes mouen el seu cos (salten, s’arroseguen, pugen, baixen, surten, entren, s’enfilen…) i mou la seva ment ( aprenen, construeixen coneixements, solucionen problemes motrius, pensen, raonen, imaginen, imiten… ), perquè el moviment és una activitat conscient, voluntària i intencional dirigida per l’atenció, la percepció, la memòria.. A la sala de psicomotricitat dons, la interacció entre activitat motriu i l’activitat cognitiva és constant.
La metodologia de l’educació psicomotriu que fem a l’escola està basada en la pràctica de Bernard Aucouturier. Es tracta d’una metodologia NO DIRIGIDA que parteix de l’activitat motriu espontània del nen.
Els principals beneficis de l’educació psicomotriu són els següents :
– Consciència del propi cos
– Domini de l’equilibri i desenvolupament del ritme
– Control de la respiració, de l’esquema corporal
– Millora de la creativitat, expressió i la memòria
– Domini dels plans : horitzontals / verticals
– Autocontrol
– Orientació i organització de l’espai i del temps
DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ
La sessió de psicomotricitat s’estructura em diferents fases o moments :
-Fase d’acollida: En aquesta fase el nens/es es treuen les sabates, les col•loquen al lloc corresponent i entren a la sala. Una vegada han entrat a la sala de psico s’asseuen i es el moment de saludar-se i donar les indicacions i recordar les normes de l’aula de psicomotricitat.
– Fase d’activitat motriu : En un primer moment és una fase de descàrrega on tirem al terra un mur creat per la mestra. Després entre tots muntem la sala amb el circuit i els racons que vagin sorgint segons l’interès de l’infant. El paper de l’adult és un paper motivador, i que anima a l’infant a passar pels diferents racons de la sala segons la seva necessitat i interès i per tal que els nens/es vagin experimentant diferents sensacions amb el seu cos.
– Tornada a la Calma : En aquesta fase l’infant acaba la seva descarrega motriu i a través d’un ambient tranquil, es van relaxant . En acabar els infants fan una petita representació a una rotllana de les vivències obtingudes durant la sessió. Per finalitzar es posen les sabates i s’acaba la sessió.