Visita a la nostra escola (Portugal)

L’escola Torroja i Miret de Vila-seca és un centre amb acreditació Erasmus+, oberta a diferents visitants i en xarxa amb diverses escoles europees des de 2018. Aquest programa europeu potencia el treball de valors inclusius,  la internalització dels centres, el desenvolupament dels professionals, l’observació de projectes innovadors, la connexió d’alumnat de diferents països, l´ús de diferents llengües i la consciència de ciutadania europea.

A través d’aquest programa diferents membres de l’escola han visitat centres educatius de diferents països com França, Regne Unit, Irlanda, Polònia, Portugal, Finlàndia, Alemanya i Itàlia. El professorat ha pogut rebre formacions de molta qualitat en diferents centres especialitzats en pedagogia, noves tecnologies, espais de participació, ecologia, inclusió, CLIC (implantació de l’anglès en altres àrees curriculars), etc.

Aquesta formació rebuda per part del professorat, després es comparteix amb tot el claustre i s’implementa a l’escola amb el nostre alumnat. Algun exemple  del que hem anat aprenent i implantat ja a l’escola podria ser: Torroja News (un telenotícies de l’escola en anglès), Arts and crafts, robòtica, l’ús de noves tecnologies i APP noves, etc.

Durant el projecte Erasmus actual (2022-2027) la intenció és viatjar amb una part l’alumnat a alguna escola d’Europa. Segurament aquesta mobilitat es durà a terme el curs 2025-2026.

Dins d’aquest projecte, també podem rebre visites nosaltres d’escoles d’altres països que també formen part del Projecte Erasmus. Així doncs, la setmana del 24 al 30  d’abril 3 docents de l’Agrupament de Escola Alto dos Moinhos (Portugal) han visitat la nostra escola. Han observat diversos projectes i metodologies innovadores com l’aprenentatge per ambients i els tallers internivells, activitats plurilingües, activitats STEAM i robòtica, Escola verda i hort, dinamització d’espais d’esbarjo, entre altres. També s’ha fet un intercanvi de bones pràctiques entre els docents dels dos països.

Amb aquesta visita l’alumnat de l’escola han pogut conèixer millor Portugal i com aprenen els infants d’aquest país. A través de diferents mitjans s’estableixen vincles entre l’alumnat dels diferents centres participants.

El dilluns, amb la seva arribada, vam preparar un seguir d’activitats de benvinguda: els alumnes més grans de l’escola els van fer una visita guiada per tots els espais i després tot l’alumnat i els/les mestres del centre els vam cantar una cançó de benvinguda “Tudo bem” de Stay Homas, que canta en quatre llengües: català, castellà, anglès i portuguès. Ens va acompanyar la Sra. Carme Tinoco, coordinadora territorial del Centre de Recursos de Llengües Estrangeres. I després també van tenir una rebuda institucional a l’Ajuntament, per part de la regidora Manuela Moya.

Durant la setmana han pogut veure activitats del Pla Educatiu d’Entorn de Vila-seca, com les jornades esportives; conèixer els espais més emblemàtics de Vila-seca: el Castell, la Torre d’en Dolça, la Pineda, etc. I compartir converses i intercanviar impressions amb mestres i alumnes de l’escola.

Elles també han aprofitat la visita per fer turisme per la zona: han visitat Tarragona, Reus i Barcelona. Han conegut part de la nostra història i cultura amb la Llegenda de Sant Jordi. Ha sigut una bonica experiència per a tots/es.