Activitats sobre orientació acadèmica amb l’alumnat de Batxillerat

Durant els mesos de gener, febrer i març l’alumnat de 1r i 2n de Batxillerat hem assistit a diferents activitats de tutoria relacionades amb la nostra orientació acadèmica.

Tot va començar el dia 14 de gener amb una xerrada de l’exalumne Joan Olivella sobre els estudis d’ADE que està fent a la Univesitat Abat Oliva. Ens va explicar el seu itinerari fins arribar on és ara.

Uns dies més tard els alumnes de 1r de Batxillerat vam anar a les Jornades de Portes Obertes de la Univesitat Autònoma de Barcelona el dia 7 de febrer, mentre que el 27 de febrer l’alumnat de 2n de Batxillerat va assistir a una xerrada sobre les PAU a l’Auditori Eudald Toldrà de Vilanova i la Geltrú. I finalment, l’altre dia ens va acompanyar una exalumna per fomentar els estudis de les noies en el món de l’enginyeria i com fer un treball d’investigació.

I finalment, el proppassat 22 de març, a la sala d’actes de l’institut, els alumnes de Batxillerat  vam tenir el privilegi d’escoltar a la Dra. Blanca Tejedor Herran, que havia estudiat al nostre institut. Els alumnes, que estàvem escoltant molt atentament a la Blanca, eren tant del batxillerat tecnològic o científic com de l’humanístic. Els de l’humanístic hi érem per escoltar a la Blanca i per fer una competició de paraules en grec, ja que molts mots de l’àmbit tecnològic provenen del grec, i els de grec veiem una etimologia en qualsevol lloc i ens tornem bojos -ens ho ha encomanat el  nostre professor. Hem de dir que la Blanca té un doctorat en Enginyeria Ambiental amb Menció Internacional, qualificat cum laude.

Ab initio de la xerrada ens va semblar interessant pel fet de que tenia un doctorat i havia estat una alumna de l’institut. Va començar fent una introducció sobre el que ella opinava de la nostra estimada societat plena de prejudicis, i encara avui dia discriminacions a les dones en segons quins àmbits de treball. Les dones tenen el dret a treballar on vulguin i on desitgin sense cap impediment o menyspreu, però en igualtat respecte dels homes. Tots som persones i tenim dret a decidir el que volem fer. Seguidament ens va parlar de les dones més importants i destacades en l’0àmbit de l’enginyeria.

Enginyeres

-Ada Lovelace: pilars fundamentals de les ciències de la computació

-Ellen Swallow Richards: mare de l’enginyeria ambiental

-Sarah Mather: inventora del periscopi

-Pilar Careaga Basabe: primera dona en conduïr un ferrocarril

-…

Cientiífiques

-Marie Curie: va dedicar la seva vida a la radioactivitat.

-Rosalind Franklin: va ser biofisica i cristal·lògrafa, va participar en el descobriment de l’estructura de l’ADN

-Jocelyn Bell: astrofisica que va descobrir el primer radiosenyal púlsar

-…

Ipso facto ens va posar un vídeo sobre nens que donen el seu punt de vista del seu futur i expliquen amb què els agrada jugar i que no hi ha gèneres per cap cosa. Aconseguir alguna cosa es voler-la i que ningú t’ho impedeixi. Després del video ens va explicar que a ella de petita, i de fet també estudiant li feien bullying per ser dona, ja que era la noia que treia més bones notes i superava a tots els nois. És al·lucinant que per ser dona es fiquin amb tu i a sobre tenint molt bones qualificacions. De petita li agradaven el que encara es qualifica per joguines de nens, encara que no haurien de tenir gènere: jugava amb scalextric, cotxes, construccions,etc. A mesura que anava creixent es va adonar que li agradava la biologia, a posteriori es va decidir per l’arquitectura, però com que li agradava el camp va pensar que fer cases per a pijos destruiria la muntanya i això no anava amb ella. Finalment es va canviar a l’electrònica i era la primera en acabar tots els treballs, i encara li posaven treballs extra perquè s’avorria.

Ens va ensenyar una imatge on sortia una dona trencant un vidre que hi havia davant seu. Això vol dir que el suposat vidre que ens tenen posat els altres, sobretot homes, és irreal ja que nosaltres podem fer el que vulguem aconseguir, costi el que costi. No tenim cap vidre al nostre voltant, som fortes. El seu modus operandi és la recerca de tots els projectes que fa, el que estudia, el que dissenya, tot el que aporta al seu treball.

Ens va dir que no tot era estudiar i treballar, ja que ella tenia una vida on practica esport, viatja, va a la muntanya, queda amb els seus amics… És a dir, que després de tot l’esforç vénen les recompenses. Viatja per conèixer el món i per la feinal, sap un munt d’idiomes, que són essencials per aconseguir feina avui dia. El seu pròxim destí serà Portugal.

Ens va fer una breu explicació de com fer un bon treball de recerca. No fa falta fer un treball de 1000 fulls, sinó que es pot sintetitzar, perquè per més contingut no serà millor la qualitat. Hem d’escollir un tema que realment ens interessi i fer una hipòtesi, centrar-nos en allò que volem saber. Tot es voler. A l’hora de fer l’exposició hem d’estar tranquils, presentant un to de veu irregular per no avorrir al públic, mostrar material (imatges, maquetes, enquestes…) i així més consells.

És una noia que ha lluitat pels seus somnis, pels seus objectius i drets com a dona. A dia d’avui ha realitzat el que ha volgut aconseguir, és el que vol ser gràcies al seu esforç, constància, dedicació, atenció, lluita interior. Ha aconseguit ser el que és avui i mes enllà d’això ella segueix superant les seves pròpies expectatives. Està segura de si mateixa i no li ha impedit res ni ningú portar a terme el que s’ha proposat. Hem de tenir en compte que podem aconseguir allò que volem i que tot l’esforç té la seva recompensa.

Ainoa Pérez 1r de Batxillerat