L’aula d’acollida torna a obrir les portes

Aquest curs 2022-23, engeguem de nou l’aula d’acollida per a alumnes nouvinguts, set anys després d’haver finalitzat el servei que oferia l’escola a aquesta tipologia d’alumnat.

Aquest servei està sent cada cop més necessari i és per aquesta raó que el Departament d’Educació ens ha concedit unes hores per atendre alumnes que arriben d’altres països, o d’altres comunitats autònomes de l’Estat Espanyol que desconeixen la llengua catalana, per tal d’iniciar-los en l’adquisició del català, que és la llengua vehicular de l’escola, per poder seguir amb més facilitat els aprenentatges a l’aula ordinària. A més a més, el coneixement del català afavorirà la integració dins la societat catalana d’aquest alumnat nouvingut. L’objectiu, per tant, és aconseguir que els alumnes assoleixin a l’aula d’acollida un nivell A2 de domini del català.

Actualment, a l’aula d’acollida de la nostra escola, assisteixen nou alumnes de diferents nacionalitats: tres d’Ucraïna, tres de Colòmbia, una alumna d’Honduras i dos del Marroc. El servei s’ofereix a partir de 3r fins a 6è de Primària.

A mesura que van arribant nous alumnes, s’hi van incorporant per rebre aquesta atenció, amb independència del trimestre en què arriben.

Pel que fa als continguts que es treballen a l’aula d’acollida, el primer que han d’aprendre els alumnes és a presentar-se a la resta de companys i a la mestra, donant informació personal bàsica (dir el seu nom i cognom, d’on ve, quin curs fa, on viu, etc.), aprendre les fòrmules per saludar o acomiadar-se (bon dia, hola, adéu…); també s’estan treballant els adjectius per descriure persones, vocabulari sobre les parts del cos, vocabulari de l’aula, els colors, l’alfabet, els nombres cardinals i els ordinals, els dies de la setmana, els mesos i les estacions de l’any i les festes: ara la castanyada, lligat amb la tardor, i, quan sigui el moment, el Nadal.

Quan a la metodologia de treball, la sessió habitualment s’inicia amb una conversa sobre algun tema del seu interès o proposat per la mestra, seguit d’un treball escrit, que pot ser realitzat de manera individual, per parelles o grupal. També, per reforçar els aprenentatges, es treballa sovint mitjançant l’ús de les tecnologies (chromebooks).