L’EXPRESSIÓ ORAL A LA COMUNITAT DELS PETITS

El llenguatge oral és el mitjà per excel·lència de què disposen els éssers humans per comunicar-se amb els seus semblants. És present en qualsevol situació de la vida escolar i progressa d’una manera natural.

És mitjançant la llengua oral que es conformen les relacions socials, s’expressen els pensaments, les emocions i es creen les amistats. També el mitjà per resoldre conflictes, esmenar malentesos i trobar les solucions als problemes del dia a dia.

Beneficis de  lexpressió oral

• Poden expressar els pensaments, emocions i sentiments
  • Millora la confiança en si mateixos i en altres persones.
  • Ajuda a crear la seva identitat
  • Crea relacions interpersonals efectives.
  • És una manera d’aprendre
  • És la base del llenguatge escrit.

Com ho treballem a lescola?

A la comunitat de petits donem molta importància a l’expressió oral i ho treballem de diverses maneres durant tota l’etapa:

• Al cor de l’aula: Quan els nens i nenes arriben al matí o a la tarda i ens asseiem tots junts, els encanta explicar què han fet durant el cap de setmana, com se senten, què els ha passat, etc. És un moment on ells són els protagonistes i els agrada expressar-se i sentir-se escoltats pels seus companys. Aquí es treballa molt l’expressió oral ajudant-los a dir les paraules correctament i a deixar fluir els seus pensaments i, amb tot això, construeixen un gran aprenentatge . Els moments de les rutines també són molt importants, ja que, és aleshores, quan aprenen els dies de la setmana, els mesos, el temps que fa, els noms dels altres companys, els números i es parla de tot allò que faran durant el dia.
  • Durant el joc: Quan juguen verbalitzen el que estan fent, es comuniquen amb els companys, creen hipòtesis i aprenen nou vocabulari. El joc és el mitjà per excel·lència en aquesta etapa i aporta grans aprenentatges.
  • Contes i representacions: Escoltar contes els encanta. Aprenen històries que per a ells tenen molt de significat, coneixen personatges i nou vocabulari. Quan realitzen aquesta activitat també es treballa l’expressió oral, mentre responen què pot passar en aquesta història, contestant què ha passat anteriorment, donant la seva opinió, explicant què és el que més els ha agradat i que és el que menys, etc. També fem representacions dels contes on, els nens i nenes, es posen a la pell de cadascun dels personatges i són ells qui expliquen la història.
  • Aprenent vocabulari: quan treballem les estacions, les festes o dins dels diferents espais, aprenem moltes paraules noves, paraules que potser no coneixien i tenen molt significat per a ells.
  • Amb poemes, endevinalles i cançons: aprenent poemes, cançons i jugant a les endevinalles també practiquen l’expressió oral, augmenten el vocabulari i milloren la pronunciació.
  • Amb activitats d’exploració i manipulació: aprenen del món que els envolta, de tot allò que pot ser significatiu per a ells. Amb aquestes activitats els nens i les nenes es fan preguntes i expressen les seves opinions i vivències del que estan fent.

També cal dir que les aules internivell ajuden molt en aquest aprenentatge, els grans tenen un vocabulari més ampli que els petits i els ajuden a aprendre amb escolta activa o per imitació.