Sortida de 1r d’ESO a Arbeca i El Cogul

El passat 26 d’octubre, l’alumnat de primer d’ESO, va tenir l’oportunitat de conèixer dos indrets de les contrades de Lleida relacionats amb la Prehistòria i la primera història.

A Arbeca van visitar la fortalesa ibèrica dels Vilars que es va començar a construir durant la primera Edat del Ferro, cap al 775 a. C., i va ser habitada durant més de 400 anys, els seus habitants van pertànyer a la tribu ibèrica anomenada: ilergetes. Una fortalesa que comptava amb 12 torres i un doble fossat, que mai va ser conquerida. Amb el camp frisó (blocs de pedra verticals per a impedir el pas dels atacants) més antic i millor conservat d’Europa.

Al Cogul van poder admirar les pintures descobertes el 1908 i que daten de diferents períodes de la història, les més antigues són de fa 12.000 anys. La Roca dels Moros del Cogul, és un dels conjunts més emblemàtics de l’art rupestre de l’arc mediterrani de la península Ibèrica, va ser inscrit a la llista del Patrimoni Mundial de la Humanitat per la UNESCO l’any 1998. Presenta 48 imatges pintades, 11 gravats i més de 256 signes en inscripcions iberes, romanes i llatines. Tot sembla indicar que, en època prehistòrica, aquest espai hauria exercit com a centre de culte a la fertilitat i, posteriorment, hauria mantingut un caràcter sagrat.

L’alumnat va poder fruir d’aquests espais, i van poder contemplar de primera mà, els vestigis que ens han deixat els nostres avantpassats, i van tenir la sort de comptar amb unes magnífiques explicacions de les guies que ens van acompanyar.