Celebració de la Diada de Sant Jordi a l’Institut Joan Amigó (2022)

Roses i dracs de paper, poesia, música en català, blooktubers, gegants i capgrossos, llegendes de l’Espluga, trobades amb escriptors, bastoners, visita a la ràdio i campanes.

Què tenen en comú tots aquests elements? Doncs que tots guarden relació amb la cultura tradicional catalana i, sobretot, que al seu voltant es va desenvolupar la Diada de Sant Jordi 2022 a l’Institut Joan Amigó i Callau.

Al llarg del divendres 22 d’abril, l’alumnat de l’institut va tenir l’ocasió de participar en tallers que pretenien acostar-los a l’art en general, a la literatura en particular i a l’imaginari folklòric de l’Espluga. Amb aquesta finalitat, el Departament de Llengües de l’institut va voler programar una diada plena d’activitats que van resultar molt ben acollides.

Tot l’alumnat del centre va construir preciosos dracs i roses amb la tècnica de la papiroflèxia, va participar en el taller de poesia anomenat «Cent mil milions de poemes», va crear kahoots sobre la música en català i va fer de blooktuber. A més, però, cada nivell va gaudir d’alguna activitat especial per a acabar d’arrodonir la jornada.

A primer d’ESO, va venir la Núria Estadella, de la Biblioteca Mn. Ramon Muntanyola de l’Espluga, per explicar tres llegendes ambientades al poble i recollides per Josep Maria Calbet i Camarasa: «La núvia amagada», «La nena abandonada» i «El misteri del safareig del gorg».

Els xiquets i xiquetes de segon van rebre la visita de les colles del Ball de Bastons i dels Geganters de l’Espluga. Els membres d’aquestes dues entitats van portar al pati de l’institut dues tradicions ben nostrades, fer ballar gegants i picar com a bastoners i bastoneres. En acabat, dues professores van dirigir un taller de construcció de capgrossos.

A tercer d’ESO, es va rebre la visita de l’escriptor lleidatà Emili Bayo, autor de la novel·la Premonicions, que els joves s’havien llegit durant el segon trimestre. Paral·lelament, el grup de quart intercanviava impressions sobre la novel·la Katalepsis amb la seva autora, M. Carme Roca.

A més a més, tercer d’ESO va anar als estudis de l’EFMR per gravar les seves recomanacions bibliogràfiques de Sant Jordi, mentre que els de quart i els del Cicle de sistemes microinformàtics i xarxes recorrien l’exposició sobre campanes «Tocant el cel amb una corda», amb visita al campanar de l’Església de Sant Miquel de l’Espluga inclosa.

Tot plegat, una Diada plena d’estímuls per celebrar la gran festa de la nostra cultura.

L’Institut Joan Amigó vol agrair la col·laboració de les persones de les entitats i institucions de l’Espluga que van oferir-se a participar en aquesta Diada de Sant Jordi. Considerem que aquesta és una manera molt agradable i enriquidora d’establir vincles entre entitats de la vila i l’institut.

Àlbum de fotos Sant Jordi 2022