“L’Art de Saber Estar i els Equips per la Convivència”. Dos reptes de curs”

En la vida quotidiana, les relacions humanes són fonamentals per a una convivència harmoniosa i una societat ben equilibrada. Saber com comportar-se correctament en diferents situacions i com relacionar-se amb els altres amb cortesia i respecte, són habilitats essencials que tothom hauria de dominar.

Enguany els alumnes del Consell d’Infants de l’escola, ens han fet arribar un seguit de recomanacions/reptes per tal de saber estar a cada lloc.

Els alumnes de 5è i 6è, a més a més s’estan formant com a  membres dels Equips per la Convivència l’objectiu dels quals és millorar i promoure la relació entre els mateixos alumnes del centre.

Tot plegat són dues iniciatives encaminades a afavorir les interaccions positives de l’alumnat des del respecte i l’empatia.

Dirigir-se als companys i als adults amb correcció, conèixer les normes de cortesia bàsiques, abordar els altres pel nom, resoldre conflictes parlant, mostrar gratitud i demanar perdó, ens fan aprendre a adaptar el nostre comportament al nostre entorn més proper,l’escola.

El respecte es manifesta en la manera com ens dirigim als altres. Utilitzar paraules amables, el to correcte i el llenguatge adequat en les converses, és essencial.

Les normes de cortesia són regles socials que governen la nostra interacció amb altres persones. Això inclou saludar, dir “si us plau” i “gràcies,” i no interrompre les converses dels altres. Seguir aquestes normes ajuda a crear un ambient agradable i respectuós.

L’ús del nom d’una persona en una conversa indica que ens preocupem per ella i la considerem important. Aprendre i fer servir els noms de les persones amb qui interactuem, mostra respecte i interès sincer per elles.

Els conflictes sorgeixen en la vida quotidiana, però com els abordem és crucial. En lloc de recórrer a la violència o als insults, és bàsit, aprendre a comunicar-se de manera pacífica i resoldre els conflictes a través del diàleg i la comprensió mútua.

L’educació és molt més que l’adquisició de coneixements i l’obtenció de bones notes. Encara que el rendiment acadèmic sigui important, a l’escola volem cuidar l’aspecte humà que envolta les nostres relacions més enllà de l’assoliment satisfactori en els diferents àmbits d’aprenentatge.

Aprendre a ser un alumne educat és una inversió en el nostre futur i en el futur de la societat en general. No només millora les nostres relacions i habilitats socials, sinó que també ens fa millors persones. Així que, mentre busquem coneixements i treballem per obtenir bones notes, no oblidem mai la importància de ser respectuosos, empàtics i considerats. Aquestes són qualitats que ens ajudaran a ser persones de bé i més  feliços a la vida.