La setmana passada, l’Óscar Sevillano, professor d’educació física del nostre centre, va participar a un programa de mobilitat dintre del programa Erasmus CETE+ per tal de fer un job shadowing a dos instituts finlandesos: l’Institut Laajasalon peruskoulu i Malmin peruskoulu, tots dos centres AICLE.
Durant l’estada, l’Óscar i la resta de docents amb qui va participar al programa va observar la forma de treballar general al sistema educatiu finlandès, però posant especial èmfasi en l’observació de l’aplicació de les metodologies enfocades al bilingüisme.
La seva experiència a Hèlsinki va ser extraordinària. Vet aquí les seves principals conclusions sobre el seu sistema d’ensenyament, especialment quant al’aprenentatge de les llengües estrangeres:
- Metodologies diverses: El professorat ha quedat impressionat per l’enfocament equilibrat entre les metodologies tradicionals i les més innovadores. Aquesta varietat permet adaptar-se millor a les necessitats de l’alumnat i promoure un aprenentatge més personalitzat.
- Autonomia del professorat i alumnat: La confiança en la autonomia del professorat i la responsabilitat de l’alumnat pel seu propi aprenentatge són elements clau del sistema educatiu finlandès. Aquesta autonomia fomenta un entorn d’aprenentatge més motivador i participatiu.
- Ús moderat de dispositius digitals: Destaca el poc ús dels dispositius digitals i la preferència per materials en paper. Aquesta elecció s’ha mostrat més efectiva en certes àrees d’aprenentatge i contrasta positivament amb altres experiències negatives observades a altres països.
- Suport als nouvinguts: L’atenió especial a l’alumnat nouvingut, amb classes preparatòries per aprendre la llengua local demostra un compromís real amb la inclusió i la integració de tots els estudiants.
- Flexibilitat en l’avaluació: L’avaluació multimodal permet una visió més completa de les competències de l’alumnat i fomenta una cultura d’avaluació formativa i contínua.
- Distribució equitativa de recursos: La gestió compartida de recursos i la capacitat d’adaptació de cada escola al seu entorn són factors clau per garantir l’equitat i la qualitat educativa.
- Formació del professorat en AICLE: Tot i que encara hi ha espai per millorar en aquest aspecte, les iniciatives de formació i el foment de la col·laboració entre docents són passos en la direcció correcta.
- Assignatures pràctiques i manuals: L’èmfasi en habilitats pràctiques essencials per a la vida quotidiana és un punt fort del currículum finlandès, que podria inspirar canvis en el nostre sistema educatiu.
- Aprenentatge de llengües: La capacitat de l’alumnat per dominar diverses llengües estrangeres des de ben petits és un exemple inspirador que ens fa reflexionar sobre la millora de l’ensenyament de les llengües en el nostre context.
En resum, la nostra estada a Hèlsinki ens ha proporcionat una visió enriquidora sobre possibles millores i adaptacions al nostre sistema educatiu. Estem convençuts que la combinació d’elements tradicionals i innovadors, juntament amb una cultura d’autonomia i suport a l’alumnat i el professorat, poden contribuir significativament a l’èxit educatiu a la nostra institució.
Segueix-nos!