Manresa-Mauthausen

L’ any 2013 va ser l’any del centenari del naixement del manresà Joaquim Amat Piniella, il·lustre escriptor i intel·lectual que va viure 4 anys l’horror dels camps de concentració a Mauthausen i Gusen (Àustria). Va ser l’autor del llibre K.L.Reich, que és una obra de referència sobre la literatura dels camps nazis i que narra de manera novel·lada la seva pròpia experiència al costat dels seus amics del camp. L’Ajuntament de Manresa, per commemorar aquesta efemèride es va plantejar l’assistir en els actes d’homenatge de l’alliberament del camp de Mauthausen i retre homenatge a tots els manresans que van patir les penalitats de l’empresonament en camps de concentració, col·locant una placa en el seu record al camp de Gusen, annex a Mauthausen.

En aquest viatge hi va participar alumnat dels instituts Lluis de Peguera i Pius Font i Quer. De la participació entre aquests dos centres va néixer el projecte Manresa-Mauthausen que s’ha anat repetint amb la col·laboració del propi Ajuntament de Manresa així com d’altres entitats, com l’Amical Mauthausen i la seva xarxa de centres “Mai Més”.

El projecte ha realitzat moltes activitats al llarg d’aquests anys, per exemple ha elaborat aplicacions d’internet per seguir itineraris relacionats amb Joaquim Amat Piniella i Manresa; també ha col·laborat amb l’espai “Memòries” del Museu Comarcal de Manresa, així com amb “Memòria.cat” col·laborant amb la tasca de descobrir tots els manresans que van ser a Mauthausen i col·locant les llambordes especials anomenades Stolpsteiner…

Durant el curs 2016-17 es va incorporar al projecte l’Institut Gerbert d’Aurillach de Sant Fruitós de Bages i durant el 2017-18 s’hi ha afegit l’Institut Lacetània. Alumnat del nostre centre han participat en trobades de la xarxa “Mai més” i han viatjat a Mauthausen per participar en els actes d’homenatge que es realitzaran en commemoració de l’alliberament del camp.

Per a més informació podeu visitar aquest enllaç a internet.