Projectes MEFP 21-22

L’Institut Lacetània compromès amb la Innovació

A la convocatòria oberta durant el curs 2021-22 dels Proyectos de Innovación e investigación aplicadas y transferencia del conocimiento en la Formación Profesional, del Ministerio de Educación y Formación Profesional, finançats pels fons Next Generation de la Unió Europea, l’INS Lacetània hi participa en dos projectes, cadascun dels quals compta amb un pressupost de 50.000€.

Els projectes que han començat el passat abril i es desenvoluparan durant el curs 2022-23 consisteixen en la integració real de les tecnologies relacionades amb el concepte de la Industria 4.0, que pretén accelerar la competitivitat de les empreses del sector productiu.
Els projectes es desenvolupen en coordinació amb altres centres de Formació Professional de l’Estat Espanyol, i compten amb el suport d’un partner tecnològic, que proveeix al centre de la tecnologia i formació necessàries per assolir amb èxit els objectius en cadascun dels dos projectes.

Projecte A: GEMELO DIGITAL COMO HERRAMIENTA DE DISEÑO, VALIDACIÓN Y DESARROLLO SOSTENIBLE DE PROYECTOS EN LA IND. 4.0

Centre que lidera el projecte: Institut Lacetània de Manresa

El projecte en el qual també participen el CIFP Nicolás Larburu LHII de Barakaldo, el CIP Virgen del Camino de Pamplona, i l’empresa SIEMENS, té com a objectiu el disseny d’una màquina, tant a nivell mecànic, com elèctric i d’automatització, mitjançant l’aplicació d’eines de software de Bessó Digital que permeten posar-la en funcionament tal com si fos la màquina física real i controlar-la amb els mateixos equips d’automatització que contenen els quadres elèctrics reals (aquest concepte s’anomena Virtual Commissioning i es realitzarà mitjançant SimensNX-MCD i TIA Portal).

Exemple de Bessó digital operatiu

Màquina real

Una vegada la màquina s’hagi verificat acuradament, es procedirà a la seva construcció real en la qual es contempla la integració de moltes de les tecnologies de la Industria 4.0, com per exemple l’aplicació d’smartsensors basats en tecnologia IO-Link, l’aplicació de la robòtica i de l’Edge Computing , la connexió a bases de dades ubicades al núvol amb el registre dels indicadors de producció KPI i OEE, la ciberseguretat aplicada al camp de la Tecnologia d’Operacions (OT), i la fabricació additiva entre altres.

Per acabar d’arrodonir el projecte s’inclourà també el treball amb el software Tecnomatix que possibilita la simulació de la màquina en el sí d’una planta de producció o cèl·lula robotitzada, interaccionant amb personal, altres màquines o robots, talment com si es tractés d’una planta real.

Projecte B: IMPLEMENTACIÓN DE LA METODOLOGIA DE APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS (ABP) EN LA ROBÓTICA COLABORATIVA DE LA INDUSTRIA 4.0

Centre que lidera el projecte: CIFP Simón de Colonia de Burgos

En aquest projecte també hi participa l’Institut Lacetània, juntament amb l’IES Javier Garcia Tellez de Cáceres, i les empreses Universal Robots i Festo.

L’objectiu d’aquest projecte es l’aplicació de la metodologia d’aprenentatge basat en projectes (ABP), aplicada a l’aprenentatge de la robòtica col·laborativa. Una vegada formats, el professorat dels centres desenvoluparà un conjunt d’activitats basades en ABP sobre robòtica col·laborativa, que després els alumnes d’FP posaran en pràctica.

Es tracta de conèixer a fons la robòtica col·laborativa de la mà d’una de les empreses amb més forta implantació a la industria, saber-la integrar amb altres dispositius, i estendre de forma generalitzada la metodologia ABP, com la forma habitual de treballar als Cicles Formatius de Formació Professional.

Professors de l’Institut Lacetània a la 1a jornada de formació a l’aula d’Universal Robots

Ambdós projectes seran realitzats per equips de treball formats per alumnes i professors dels CFGS de Mecatrònica Industrial i Automatització i Robòtica Industrial