Xerrada de l’associació Amical de Mauthausen sobre Joaquim Amat-Piniella

Aquest divendres hem rebut la visita de l’historiador Joaquim Aloy, de l’Associació Amical de Mauthausen, que ha vingut des de Manresa per il·lustrar-nos sobre la vida i l’obra d’aquest escriptor.

El seu llibre més conegut és K.L.Reich, que tracta sobre les seves vivències al camp de concentració de Mauthausen durant més de quatre anys.

Durant la xerrada, el conferenciant ha tractat aspectes molt interessants de la vida d’Amat-Piniella i també s’ha referit a la convulsa època de la història europea en què van tenir lloc esdeveniments tan importants com la proclamació de la Segona República, la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial.

La part més colpidora ha estat aquella en què s’ha detallat l’horror viscut pels milers i milers de reclusos que van passar pel camp: fam, tortures, experiments, maltractaments i assassinats.

Tot i les dècades que han passat, els nostres estudiants han de conèixer aquests fets i fer tot el que els sigui possible per tal que mai no es torni a repetir aquesta barbàrie. Esperem que aquest acte hagi provocat l’interès pel tema entre el nostre alumnat i desitgem continuar amb aquestes conferències de cara al curs vinent.

Ruth Segado, Departament de Català

Taller i visita a l’Estació de Qualitat d’Aire

El Departament de Tecnologia ha organitzat un Taller i una visita a l’Estació de Qualitat d’Aire que tenim tocant al nostre Institut el proper 7 i 8 de juny. Durant aquests dies els alumnes de 3er d’ESO passaran pel taller i l’estació.

Els objectius són:

  • Identificar els principals emissors de contaminants.
  • Conèixer els principals contaminants urbans: NO2, PM, O3 i les seves característiques principals.
  • Aprendre a diferenciar entre pol·lució urbana i la seva diferència amb la problemàtica del canvi climàtic a causa de les emissions de CO2.
  • Conèixer la pàgina web on es poden consultar les dades de tota la xarxa d’estacions (XVPCA) repartides pel territori per avaluar la qualitat de l’aire.
  • Veure i conèixer els diversos equips, diferenciant entre automàtics i manuals, que s’usen per avaluar la qualitat de l’aire.
  • Conèixer el funcionament de lectura dels equips manuals de PM10.
  • Mostrar que els sensors meteorològics que acompanyen l’estació són també importants per interpretar les dades de contaminació.
  • Entendre que la informació que es recull pels equips es transmet al Sistema d’Adquisició de Dades de l’estació (SAD) i d’allà a internet 3G al Centre Receptor i Coordinador de Dades de la Generalitat de Catalunya (CRCD).

Estudiem i aprenem per entendre el món i millorar el nostre entorn!

Departament de Tecnologia

Més enllà del pensament

Més enllà del pensament

Paraula i imatge

A l’Institut Vila-seca ja és tradició celebrar un concurs literari amb motiu de la diada de Sant Jordi. Aquest any, com l’any passat, a més a més d’aquest concurs, hem volgut reprendre l’edició d’una Antologia de textos il·lustrats amb els productes literaris i artístics de l’alumnat.

És per tots coneguda la màxima que una imatge val més que mil paraules, però per què hauríem de triar si podem combinar ambdues disciplines? Amb voluntat de col·laboració i treball conjunt, el Departament de Visual i Plàstica i el Departament de Català, hem encarat de nou l’edició d’aquesta segona antologia. Pel que fa al producte literari, hem treballat el text poètic, caracteritzat sempre per ser un text que pretén transmetre emocions i sentiments. Això han intentat els nostres alumnes, mirar d’expressar amb paraules allò que els omple per dins i, a través de la imatge, reinterpretar els poemes resultants. La selecció de textos i imatges no ha estat fàcil, sempre ens sorprèn gratament l’originalitat i la imaginació que té el nostre jovent. És per això que des d’aquí volem agrair a totes i a tots el temps i l’esforç que heu dedicat al projecte.

Què trobareu en aquesta antologia? Paraules i imatges, combinades, que es retroalimenten i complementen. Homenatges als elements naturals, a les estacions, als sentiments més íntims. Reflexions sobre el món que ens colpeix, l’adolescència i els reptes als quals el jovent s’exposa. Versos i il·lustracions que expressen la mirada d’una generació que ha assistit a uns anys convulsos i crítics, amb una pandèmia que ens ha capgirat la vida i tot un seguit de reptes socials i culturals que caracteritzaran els anys vinents.

Departament de Visual i Plàstica i Departament de Català

L’acompanyament fet projecte

Els nois i noies que ara estan a l’institut han hagut de patir, igual que tots nosaltres una situació molt complicada els darrers anys. La pandèmia ha fet molt de mal i la capacitat de relacionar-se i sortir a fer activitats s’ha vist greument afectada. Per tal de poder millorar aquests aspectes en alguns dels nostres alumnes, aquest curs s’ha tornat a proposar el Projecte Rossinyol, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, de l’Associació Kilòmetre zero i de l’Ajuntament de Vila-seca.

Aquest projecte contempla la figura de les mentores culturals, que tenen com a missió aconseguir que els alumnes designats a cada una d’elles, pugui conèixer un entorn cultural i social que, donada la situació en què viuen habitualment els resultaria molt més difícil de viure.

Aquesta activitat ja s’havia fet en cursos anteriors, però aquest any hem tingut el privilegi de poder demanar a tres exalumnes de l’institut fer-se càrrec d’aquesta feina. La Paula, la Maria i l’Alba van acceptar formar part del projecte a la primera trucada i es van mostrar il·lusionades de poder posar el seu granet de sorra en el procés de maduració dels nostres alumnes. Els alumnes que han participat aquest curs són, triats per diversos motius, i pensant que a la majoria dels nostres alumnes de primer d’ESO els podria resultar molt útil, el Bryan Ribeiro, la Leyla Afrouk i el Saimon Rivas.

Al llarg de tot el projecte, jo mateix com a coordinador pedagògic he pogut fer un seguiment de les mentories tant amb les mentores, amb els alumnes i amb els representants de l’associació kilòmetre zero, i he pogut constatar que en tots ells, el projecte ha estat un èxit.

Les mentores s’han encarregat de quedar setmanalment amb els alumnes i fer activitats amb ells. Entre aquestes activitats, les mateixes mentores fan una enumeració entre les que es poden destacar: activitats de cuina, esport a l’aire lliure, passejades en bicicleta, bolera, cinema, museus, la biblioteca, estudi assistit, passejades per Tarragona, Vila-seca (per exemple a visitar el pessebre de sorra al Nadal), berenars o sopars.

Le pròpies mentores han considerat com un aprenentatge mutu i com una oportunitat per aconseguir un creixement personal. En aquest sentit, la Paula ens comenta “que he aprés molt, tant de l’experiència com del Saimon. De fet crec que no només jo he fet d’acompanyat sinó que m’he sentit acompanyada també per ell”.  D’igual manera, la Maria comenta que “aquest projecte beneficia, no només a la Leyla sinó també als mentors (…) per exemple vaig descobrir que activitats que per a nosaltres són bàsiques i normals, com passejar per la platja, per ells pot ser una activitat il·lusionant i que els omple d’emoció”.  L’Alba, per definir la seva experiència ens diu que “el projecte ens ajuda a aprendre a aprendre, i per altra banda aporta un creixement.” Fa una reflexió sobre el projecte i la repercussió que ha tingut en allà dient que “tothom hauria de fer algun cop alguna cosa així, perquè te n’adones de tot el que pots aportar i del que et poden aportar aquests nois tan increïbles”

Com  a conclusió del projecte, tant les mentores com els nois de primer han pogut créixer i aprendre els uns dels altres, així que des de l’institut em complau agrair la predisposició de les mentores i el temps que han dedicat a què els tres nois de primer puguin tenir una experiència que, estic segur, serà molt difícil que oblidin.

Javier del Río

Olimpíada d’economia

Com cada any els alumnes d’economia de l’empresa de 2n de batxillerat tenen la possibilitat de mostrar els seus aprenentatges en la matèria amb la resta d’estudiants de la demarcació. Aquest any hi van participar la Cèlia Pastor, el Ferran Millán i el Sergio Moral. Va ser una jornada intensa en què van haver de resoldre problemes, discussió de textos i comprendre la situació econòmica actual. Finalment cap dels tres va aconseguir ser el millor, però amb la seva dedicació es van guanyar un berenar de relaxació després de la duresa de la prova, en què vam estar comparant els resultats i aprenent de les errades. Tot això servirà per les properes proves d’accés a la Universitat en què, de ben segur, demostraran que l’esforç sempre té premi.

Gràcies per participar-hi i enhorabona per la feina feta! 

Javier del Río, professor d’Economia de l’empresa

Compartir experiències

Durant diversos dies de finals del mes de maig, l’alumnat de l’Aula d’Acollida i del PIF, vam compartir experiències i aprenentatges en un taller de cuina conjunt, que va ser saborós en tots els sentits. No només pels plats que vàrem cuinar, sinó també per com de bé ens ho vàrem passar.

A través de les fotografies que van ser realitzades durant el taller ens agradaria compartir amb tota la comunitat educativa els bons moments que passàrem en companyia.

Esperem que us agradi i que us motivi a cuinar amb molt d’amor.

Aula D’acollida i PIF

Teatre al Celler

Dimarts 24 i 31 de maig els alumnes del nostre institut es van desplaçar al Celler de Vila-seca.

L’Ajuntament pretenia ensenyar aquest edifici singular a tots els estudiants del municipi i per això ens va convidar a presenciar una obra de teatre dins la imponent sala central del Celler.

A primera hora i després de passar llista professors i alumnes es van dirigir caminant fins al Celler. Probablement per a molts aquesta sigui la primera visita d’una sèrie que faran al llarg de la seva vida ja que l’Ajuntament pretén dinamitzar la vida cultural i social de Vila-seca amb iniciatives al Celler.

Els alumnes de l’ESO van poder presenciar una obra sobre els animals i la seva procreació, amb implicacions sobre les relacions sexuals i el consentiment entre joves.

Els alumnes de batxillerat van assistir a un monòleg on l’actriu explicava de manera teatralitzada els secrets més apassionants de la ciència i l’Univers.

Mosquis. Redacció

Passeig pel cap de Salou amb famílies ucraïneses

El nostre institut ha rebut una trentena d’alumnes ucraïnesos. Són famílies refugiades que han sortit del seu país per fugir dels horrors de la guerra. La comunitat educativa els ha rebut amb els braços oberts i esperem que el seu temps entre nosaltres sigui el més feliç possible malgrat les circumstàncies.
Un grup de professors vam pensar que podria ser una bona idea convidar les famílies ucraïneses que s’allotgen en un hotel de la Pineda a fer una passejada pel camí de Ronda del cap de Salou.
Així que el 21 de maig un grup d’uns 40 ucraïnesos, entre pares, mares i fills es van desplaçar fins a la Cala de la Font a Salou per tornar caminant fins a la Pineda al llarg de la costa.
Va fer un dia magnífic, amb un mar increïble. Els nostres amics ucraïnesos van quedar sorpresos gratament de la bellesa de les cales del cap de Salou.
A Cala Crancs vam tenir una parada per esmorzar i fins i tot per banyar-nos una petita estona.
A l’hora de dinar, vam entrar a la platja de la Pineda per la zona del Recó i les famílies van tornar a l’hotel.
Vam escoltar comentaris molt positius del passeig i d’agraïment per haver-los donat un dia diferent que potser els ha servit per oblidar-se una mica de la situació de llunyania de la seva terra.
És possible que en breu els tornem a organitzar una altra sortida.
Ara és temps de donar suport a totes aquestes persones que els toca viure una situació que ningú no s’hauria imaginat fa només uns mesos.
Tot el nostre suport per a ells.

Andreu Faro

Sortida BTT a la via verda amb 3r d’ESO de l’Institut Vila-seca

Els dies 18 i 30 de maig vam realitzar una sortida a la via verda amb els alumnes de 3r d’ESO; en total 97 alumnes gaudiren d’una activitat esportiva i lúdica en un entorn en el medi natural.
Així van fer una ruta de 24 km per la via verda des d’Horta de Sant Joan a Pinell de Brai, passant per túnels i ponts seguint el recorregut d’una antiga estació de tren i fent parada a la Fontcalda per fer un petit bany en un paratge idílic.
El comportament dels nens i nenes va ser genial. Hem d’agrair la col·laboració a esports Aubanell i al professorat acompanyant: Lluis, Armand, Noel i Dani.

Ramon Meroño. Departament d’Educació Física

Sopar organitzat per l’Ampa

L’Ampa del nostre institut va organitzar divendres 27 de maig un sopar per fomentar la germanor i coneixença entre la comunitat educativa.

Hi van assistir una seixantena de persones entre pares, fills  i alguns professors. Per començar vam tenir una actuació del mag vila-secà Aleix Vidal, que entusiasmà el públic amb la seva màgia i sobretot amb el sentit de l’humor. Després, al pati del davant del bar, es van preparar uns entrants per donar pas a una estupenda fideuà que va acabar amb postres gelades i fruita. La vetllada va acabar amb el sorteig de regals, de manera que gairebé tots els assistents van sortir-ne amb algun detall.

Una bona manera d’acomiadar el curs ara que la pandèmia permet tornar a tenir reunions socials.

Mosquis. Redacció

Setmana esportiva

Durant el mes de maig hem celebrat la setmana esportiva al nostre institut amb diferents activitats dirigides com spinning o cardio box; també hem fet murals i activitats digitals per decorar el vestíbul del centre.

Ela alumnes han col·laborat en la tasca de decoració amb una pancarta esportiva de les diferents activitats que fem al nostre institut.

També s’ha de destacar la sortida que duem a terme a la via verda amb els alumnes de l’ESO.

Ramon Meroño, Departament d’Educació Física

Comprèn el medicament/descobreix al farmacèutic

Al mes d’octubre els alumnes de 1r de bat van participar en unes xerrades/taller a càrrec de la farmacèutica Maria Medan, que ens va presentar el projecte ConóceMe: Comprèn el medicament/descobreix al farmacèutic, patrocinat per la SEFA (Sociedad Española de Farmacia Clínica Familiar y Comunitaria).

Els alumnes van aprendre a interpretar els símbols que apareixen en les capses dels medicaments, també a organitzar una farmaciola casolana i sobretot  on ubicar-la correctament. També van conèixer la importància de respectar les dosis i horaris establerts per la presa, així com les formes d’actuació dels diferents formats de medicaments dins dels nostre cos, com per exemple càpsules, comprimits, vacunes..

Tot va resultar molt interessant i útil per tal d’ aprendre a donar l’ús correcte i responsable als fàrmacs, aprofitar al màxim els beneficis que ens poden aportar i evitar fer-ne un ús inapropiat.

Susana Mallafré, Departament de ciències naturals

4 alumnes del centre de 2n d’ESO finalistes del “mSchools Student Awards – Scratch Challenge 2021-2022”

Des del departament de Tecnologia ens plau comunicar-vos que dos projectes del centre han estat seleccionats entre els 15 projectes finalistes a l’ «mSchools Student Awards – Scratch Challenge 2021-2022».

Els objectius del concurs són fomentar l’aprenentatge de la programació com a eina d’integració de les tecnologies a l’aula, promoure les competències digitals, desenvolupar el pensament creatiu, computacional i la resolució de problemes i el treball col·laboratiu entre els més joves.

A través del llenguatge de programació lliure Scratch els alumnes poden crear històries interactives, simulacions, jocs, animacions…

El concurs va dirigit a alumnes de Cicle Mitjà i Superior de Primària (3r, 4t, 5è i 6è) i Primer Cicle d’ESO (1r i 2n).

Els dos equips del nostre centre el formen:

– Quim Vallhonrat i Marc Mora com a Innova Scratch amb el projecte anomenat «Neteja l’edifici»

– Guillem Lara i Àlex Macías com a Creators-INC amb el projecte anomenat «Sharkalype»

Si cliqueu damunt del títol del projecte podeu veure el joc i passar una bona estona.

El proper 17 de juny al matí es realitzarà la Jornada Student Awards en el campus La Salle de Sarrià on els equips finalistes de cada categoria hauran de resoldre un nou repte que se’ls plantejarà aquell mateix dia.

Enhorabona a tots quatre!! I molta sort a la fase final!

Departament de Tecnologia

 

Exposició de Josep Clarà

El dilluns 23 de maig els alumnes de 3r  d’ESO A i B de l’institut van assistir a una exposició sobre Josep Clarà al castell de Vila-seca. Aquesta era una sortida organitzada des del departament de Visual i Plàstica. Allí els nostres estudiants van conèixer de primera mà qui era aquest escultor: des de la seva infantesa (més aviat austera) fins a les vicissituds per les quals va passar mentre aprenia l’ofici. Realment ha estat un escultor poc valorat per l’errònia interpretació que es va fer de les seves escultures. I és per aquest motiu que el castell de la localitat ha volgut retre-li un petit homenatge donant a conèixer qui va ser realment i eliminar la imatge negativa que es tenia d’ell. De fet, és una exposició que recorre diversos territoris de Catalunya amb aquesta finalitat.

Els alumnes van poder gaudir in situ de les seves creacions i fins i tot es van animar a dibuixar-les. Us ben asseguro que sortiran uns quants artistes, a la llarga!

Montse Marcè, coordinadora LIC

Fem una ruta literària

Des de la comissió de biblioteca hem anat preparant una sèrie d’activitats al llarg del curs per tal que els nostres alumnes gaudeixin movent-se entre llibres i més llibres. Per aquest motiu, el divendres 13 de maig els alumnes de l’optativa de francès de 3r d’ESO van fer una ruta literària per la biblioteca del centre. Aquesta ruta consistia en trobar un autor en concret a través d’una sèrie de pistes. I com que l’activitat la vam preparar les professores de francès i de llengua catalana que formem part de la comissió, vam decidir agermanar les dues llengües (ja que totes dues provenen de la mateixa llengua mare que és el llatí). I per això les pistes van ser en francès i en català. En grups de 4 els alumnes es van organitzar per interpretar les pistes i cercar l’autor. Només tenien una hora de temps i el primer grup que va aconseguir trobar-lo va tardar mitja hora. Feia goig veure com remenaven els llibres, com competien (de manera sana) entre ells i com van gaudir d’aquesta activitat.

Rosa Blaya i Montse Marcè, membres de la Comissió de Biblioteca

Viatge a Itàlia

El nostre alumne Gerard Latorre ha estat seleccionat per a realitzar una estada formativa a Lavagna (Itàlia) en la qual compartirà al costat d’un grup d’alumnes i professors de diferents centres de Catalunya una experiència que esperem que sigui molt interessant, tant a nivell personal com a nivell professional.

Durant dues setmanes realitzarà pràctiques de cuina al BAR RICO situat en el cor de la ciutat italiana. Li desitgem molta sort durant aquest temps de formació  i esperem quetorni amb una maleta plena de noves receptes i de noves amistats.

Jordi Noguera. PFI

Let’s clean up, Europe!!

Un any més els alumnes de l’Institut Vila-seca han participat en el Let’s clean up, Europe!! Aquesta acció consisteix a conscienciar l’alumnat  i netejar un lloc del nostre entorn.

Des de l’institut Vila-seca vam decidir netejar la Torre d’en Dolça, que és un lloc referent en el projecte educatiu del centre i com a servei comunitari ambiental.

El dia 6 de maig, els alumnes recolliren tots els residus que van trobar a la Torre d’en Dolça i els seus voltants. La quantitat de residus recollida no va ser gaire gran gràcies al bon estat de neteja de l’indret triat. Finalment, van ser 10 kg de paper i cartró, 10 kg d’envasos i plàstics i una mica de vidre. 

La comissió d’Escoles Verdes agraeix la participació de tot el professorat i alumnat voluntari en aquesta acció.

Txema Jornet. Coordinador Escoles verdes