Helena Oncins guanya un altre premi pel seu treball de recerca sobre bioplàstics

Gràcies a tots els qui m’han acompanyat aquests anys de Batxillerat i de redacció i elaboració del TdR. Sobretot, gràcies al meu tutor, l’Andreu Faro Lalanne, per reunir-se amb mi amb freqüència i donar-me tots els consells possibles que se li ocorrien per a millorar al màxim el meu treball. També, a l’oportunitat de fer el treball i els aprenentatges que n’he tret; a les organitzacions per escollir-me i donar visibilitat al meu treball, que aportarà un granet de sorra en el camí cap a un món més sostenible; i, per descomptat, tampoc puc oblidar el suport de la meva família en els daltabaixos de tot el procés d’elaboració. Estic enormement agraïda d’haver sigut premiada amb dos segons premis: els Premis UB-Santander de la Universitat de Barcelona i els Premis Sostenibilitat, Transició Energètica i Vida Saludable de la Fundació Tarragona, Cultura i Coneixement. Ha sigut un honor ser finalista i premiada. A més, va ser molt agradable conèixer la resta de guanyadors i compartir entre nosaltres l’emoció del moment. Per  tots aquells que vulguin llegir-lo, estarà a la carpeta compartida del Drive, que és a la biografia del meu compte. Gràcies!!!


Helena Oncins

Sortida a Barcelona

El passat divendres 18 de novembre l’alumnat de 2n de batxillerat va fer una excursió a Barcelona. Era una sortida compartida entre les matèries de literatura catalana, història i matemàtiques. Així doncs, mentre les alumnes de literatura catalana visitaven el museu-arxiu de Joan Maragall, els alumnes d’història gaudien d’una exposició al CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) i els de matemàtiques es meravellaren de la majestuositat de la Sagrada Família.

Va ser un dia fructífer, ja que a més de visitar els llocs esmentats tothom va sorprendre’s d’una altra exposició al Palau Robert: vam intentar posar llum a la foscor tot introduint-nos en un món obscur, un món de crims i assassinats. Un món que TV3 i el programa Crims  han donat a conèixer i que està obtenint uns resultats estratosfèrics.

En definitiva, un dia ple de coneixences, bon ambient i de respirar l’esperit nadalenc que oferia la ciutat comtal.

Professorat acompanyant

El centre disposa de dos nous mòduls destinats a aules de batxillerat

Des de fa uns quants cursos el nostre institut ha detectat que falten aules per al nombre creixent d’alumnes matriculats. Es va demanar una ampliació del centre que no ha estat possible concretar.

Com a solució provisional aquest curs s’han instal·lat dos mòduls formats per cinc aules que van ser inaugurats el dia 22 de setembre. Tant la direcció del centre com els representants de l’AMPA i el consell escolar van fer pressió perquè es poguessin assolir aquests nous espais educatius.

Aquestes noves aules s’han destinat a les classes de batxillerat que per fi han abandonat els espais que ocupaven al gimnàs del centre. Els mòduls tenen aire condicionat i també calefacció, pissarra digital i panell interactiu com qualsevol altra aula. La directora valora positivament aquesta nova infraestructura ja que segons comenta: “Hem pogut sortir d’aquella situació límit dels darrers cursos en què havíem hagut d’habilitar aules al gimnàs, a la cafeteria o a la biblioteca.”

Mosquis. Redacció.

Primera trobada de la Tutoria entre iguals (TEI) entre alumnes de tercer i primer d’ESO

El passat divendres 4 de Novembre de 2022, com si d’una festa es tractés, vam organitzar la 1a trobada TEI on les noies i nois de 1r d’ESO van poder posar cara als seus tutors i tutores alumnes de 3r .

Els nervis estaven a flor de pell i tothom volia enamorar-se a primera vista, tot i que com ja sabeu, a vegades Cupido apunta on pot, i cal que es donin més trobades i conèixer-nos millor per acabar enamorant-nos.

L’encontre va tenir lloc en un espai idíl·lic per l’amor, al pati del nostre centre, on en un primer moment, com si es tractés d’una cita a cegues, els xics i xiques van haver de trobar-se per tal de fer-se una entrevista personal i descobrir l’aspecte físic i el perfil psicològic del seu nou aliat/da a l’institut. Disposaven d’un petit guió per ajudar-se amb les preguntes, que van ser mútues i discretes.

Seguidament es van fer grups formats per quatre persones, dues parelles, per tal de resoldre dos reptes de manera ràpida i eficaç. Va ser aquí que els alumnes van veure la necessitat de cooperar i treballar tots junts per aconseguir l’objectiu de la manera més efectiva possible. Al pati el professorat controlava els grups i van anotar aquells equips que van assolir la tasca els primers, ja que en futures trobades podran bescanviar la seva habilitat per alguna recompensa.

 En resum us podem dir que, més enllà dels nervis de saber qui era el nostre Ciceró a l’institut, la jornada va cursar tranquil·la i esperem que a poc a poc, amb la realització de més activitats de cohesió i establint un dia per saludar-nos al pati, el sentiment de vincle i amor entre els iguals vagi arrelant entre els nostres estudiants, i convertim el centre en un espai segur i de càlida convivència: la millor xarxa social és en viu i en directe al nostre institut!

 Marian Tomás i Esther Cañete, coordinadores TEI

 

Sortida al tennis i pàdel H2O de Salou amb els alumnes de 2n d’ESO

Els dimecres 9 i 16 de Novembre vam realitzar la sortida de tennis i pàdel al Club de Tennis Salou H2O amb els alumnes de 2n d’ESO; en total 88 alumnes repartits en 2 grups.

Així, el dimecres 9 de Novembre vam anar-hi amb els grups A i C i el 16 de Novembre amb els grups B, D i E. 

És una sortida que es fa dins de la programació d’Educació Física, en activitats esportives d’esports de raqueta.

Tots els alumnes van practicar tennis i pàdel amb monitors i van acabar fent partidets entre ells. Els alumnes es van comportar genial i alhora van poder gaudir d’unes instal·lacions perfectes.

Hem d’agrair la col·laboració del professorat que ens va acompanyar: el Pep, la Natàlia, el Txema, el Noel i l’Albert.

Ramon Meroño. Departament d’Educació Física

Taller de cuina a la Residència de Vila-seca

Ens agradaria compartir amb vosaltres les imatges del taller que vam realitzar a la Residència de Vila-seca, al costat dels seus residents i de l’equip de professionals que treballen en el centre.

Els beneficis del treball entre generacions són múltiples: d’una banda, la gent gran millora el seu humor i la seva vitalitat; d’altra banda, els joves adquireixen coneixements i milloren la seva empatia.

Des d’aquí agraïm a les/els professionals del centre el seu tracte i el seu suport en aquest bonic projecte.

Laia i Jordi.  Equip PIF

 

El FICVI a l’aula d’acollida de l’institut Vila-seca

Un curtmetratge és una pel·lícula cinematogràfica de durada inferior a 35 minuts. “Viatge a la Lluna” és el primer curtmetratge de la història, creat per George Méliès el 1902. Aquí a Vila-seca i a Tarragona se celebren aquests festivals: el FICVI i el PsiCurt.

Avui explicarem que vam fer cinema a la biblioteca perquè van venir tres persones que organitzen i participen del FICVI i el PsiCurt. L’Aula d’acollida i els d’Optativa de continguts i xarxes socials vam fer una activitat especial. L’activitat va ser el divendres 7 d’octubre del 2022. Vama veure 4 curtmetratges i ens van parlar sobre els problemes dels països en guerra.

En un dels curtmetratges que vam veure una persona parlava wòlof, que és l’idioma d’un company de l’aula d’acollida. Aquest curtmetratge se situa a alta mar. Uns pescadors es troben amb un telèfon dins d’una bossa de plàstic flotant a l’aigua. Algú l’està trucant i un mariner l’agafa i llavors és quan surt una dona que parla wòlof. El nostre company que sap wòlof ens va dir que la dona explicava que tenia problemes de família, que necessitava ajuda i li demanava que passés el telèfon al seu familiar, perquè volia parlar amb ell.
Li agraïm al Josep Varo que hagi portat aquesta activitat al nostre institut i que ens hagi fet una selecció de pel·lícules només per a nosaltres. Va ser una activitat especial i ens va agradar molt.

 

Atahualpa Barros, El Hadji Mor Diop, Emília Oliveira, Gustavo Oliveira i Lya de León

 

Visita al castell i a l’exposició de Mayte Vieta

En la nostra última sortida vam visionar art contemporani en un espai tan especial com el castell de Vila-seca. Aquí vam descobrir que  a més del nostre univers, existeixen mons paral·lels connectats amb la naturalesa i i els sentiments més íntims de l’ésser humà: va ser una experiència inoblidable!
Som part d’un cosmos que ens abraça i que ens permet somiar amb altres maneres de ser i de veure el món que ens envolta.

Laia i Jordi. Equip PIF

Visita al museu rural

Continuïtat o canvi?

Les nostres vides han canviat molt en els últims mesos i és el moment de posar-ho tot sobre una balança i decidir si volem continuar com abans o canviar. A través de propostes concretes, reals i transformadores, veurem les crisis com a oportunitats per empoderar les persones perquè puguin pensar, dissenyar i promoure les claus que ens portaran al futur.

Laia i Jordi.  Equip PIF

Guanyadors de l’mSchools Students Awards en la modalitat d’ Scratch

El passat 17 de juny dos equips del centre van participar com a finalistes a l’ mSchools Students Awards en la modalitat d’ Scratch al campus La Salle de Sarrià. Els finalistes van realitzar un repte al llarg del matí i posteriorment es va fer el lliurament de premis als equips i centres guanyadors. Vam gaudir molt de la jornada.

En Quim Vallhonrat i el Marc Mora van quedar guanyadors amb “Neteja l’Edifici”. Enhorabona nois per la feina feta!

Enhorabona també al Guillem Lara i a l’Àlex Macías per quedar finalistes.

Aquest setembre hem rebut el premi com a centre d’un projecte guanyador: un Pack de robòtica educativa de MicroBit valorat en més de 1000€.

I el premi als 4 alumnes com equips finalistes que han participat al repte final ha estat un val de 150€ per assistir a un campus de programació on-line.

Departament de Tecnologia

Visita plena de motivació

 

Molt poques vegades hem aconseguit que els nostres alumnes estiguin tan atents a classe com dimarts passat 4 d’octubre. L’explicació és ben senzilla: no érem nosaltres els qui els estàvem impartint una classe magistral  sinó el Salvador Salvadó, exalumne del PIF.

El Salvador va venir a explicar-nos la seva experiència des de la seva incorporació al PIF, el 2021, fins a la seva finalització i posterior accés a un Grau Mitjà a l’Escola d’ Hosteleria de Cambrils. Un procés llarg no exempt de dificultats, que tant de bo finalitzi amb èxit.

Amb la seva història va aconseguir motivar a uns alumnes que no paraven de fer preguntes sobre com aprofitar el temps i adaptar-se a les dificultats.

Gràcies Salva per venir a ensenyar-nos que amb una mica de treball les coses poden aconseguir-se, i per inspirar als teus companys/es i donar-los ànims.

 Laia i Jordi. Equip PIF INS Vila-seca

El Grup de Millora comença la formació a l’inici de curs

El curs 22-23 ha començat com un tret i el Grup de Millora no es queda enrere ja que ha iniciat el curs amb dues actuacions importants que estan enfocades en la mateixa direcció: aprendre més sobre la nostra tasca per tal de millorar-la.

Per una banda, hem compartit i consultat la futura Biblioteca docent on cadascú de nosaltres s’ha endut a casa el llibre que més li ha interessat i per altra banda hem assistit a una formació intensa (Eduevidencia II, educació basada en evidències) aquest divendres 30 de setembre i dissabte 1 d’octubre. Aquesta formació ha consistit en una sèrie de conferències (més de 4h divendres a la tarda i més de 4h dissabte al matí) que han girat vers diferents aspectes interessants de la nostra professió: aprendre és connectar, la lletra petita de l’ ABP, els principis de Rosenshine i el feedback i l’avaluació formativa.

Ara ens toca començar a caminar vers l’objectiu final: que els nostres alumnes aprenguin el màxim.

Grup de Millora 22-23
(Pep, Anna, Sandra, Alícia, Raquel, Marta, Isabel, Germán)

Programa TEI (Tutoria Entre Iguals)

Aquest curs 2022-23, gràcies al suport de l’obtenció de la beca Proa + per part del nostre centre, s’ha iniciat el procés d’implementació d’un programa d’estratègia educativa que té com a objectiu la millora de la convivència per tal de prevenir la violència i l’assetjament escolar.

Els protagonistes són els alumnes: els estudiants de 3r d’ ESO són tutors personals dels nois i noies de 1r d’ ESO, ajudant-los sempre, actuant des del primer moment que sorgeixen els conflictes, fent-los sentir acompanyats, convertint el centre en un espai segur on hi ha tolerància zero a les conductes d’abús i on es trenca la llei del silenci.

Fer als alumnes responsables dels més petits fa que s’impliquin tots en aconseguir una convivència sana i segura entre els qui cada dia estem al centre educatiu, els capacita per una vida adulta sana, empàtica, assertiva i gratificant, els dota d’eines de resolució de conflictes i els  aporta un control real dels problemes que es donen al centre, sentint-se ells responsables dels canvis i de la millora de l’ambient emocional que els envolta. D’altra banda, els alumnes més petits, aprenen del modelatge dels seus companys, se senten segurs i adquireixen habilitats socials que els serviran per sempre. Per aconseguir-ho comptem amb diferents activitats que es portaran des de la tutoria i que pretenen el treball cooperatiu entre els alumnes dels diferents cursos.

Sense cap mena de dubte, l’aplicació del Programa TEI serà una mesura de millora per al nostre centre i aviat veurem els seus fruits en el dia a dia de les relacions personals que es donen. Esperem que tot l’alumnat s’engresqui en la nostra fita: un institut segur amb tolerància zero a l’abús i a l’assetjament! Comptem amb tots vosaltres!

Marian Tomás i Esther Cañete

Equip d’Orientació Institut Vila-seca

Helena Oncins guanya el segon premi de treballs de recerca de la Universitat de Barcelona

El 7 de juliol l’Helena Oncins da Mota Barbosa va rebre el Segon Premi UB – Santander concedit a treballs de recerca de batxillerat per la Facultat de Química.

L’acte es va celebrar al Paranimf de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona (Gran Via de les Corts Catalanes, 585, Barcelona).

A l’entrega van acompanyar l’Helena: la directora de l’Institut, la Mercedes Bermejo; el tutor del TDR, el professor Andreu Faro; i la família propera de la premiada.

Va ser un acte molt emotiu i emocionant. La sala de 500 m2 de superfície, amb tots els seients ocupats per estudiants i acompanyants, i una alçada de més 10m, amb les parets recobertes d’obres d’art i de referències històriques, va ser l’escenari perfecte per un matí èpic en què el premi de l’Helena va ser dels últims atorgats. La cerimònia, que va durar fins a quatre hores, va anunciar tots els premis de les diferents facultats de la UB.

Enhorabona i felicitats a l’Helena, al tutor Andreu Faro i a l’Institut Vila-seca!

Pep Oncins

Celebració de la jubilació de la professora Amparo Prieto

El 6 de setembre la professora de llengua castellana Amparo Prieto va aprofitar per convidar els professors de l’institut a un pica-pica per celebrar la seva recent jubilació. Tot i haver arribat a aquesta edat daurada l’Amparo continuarà venint al nostre institut per donar suport en tasques de biblioteca. Durant el parlament, la professora va manifestar emocionada la seva enyorança de les classes i dels alumnes i coneixent-la no són paraules de cortesia.

Durant l’acte el professorat li va fer lliurament de la postal tradicional amb firmes i dedicatòries i un regal col·lectiu com a símbol de l’estima per una professora que en tots aquests anys ha deixat un record inesborrable en alumnes i companys.

 

Mosquis. Redacció