Partit de voleibol PCEE (23-03-22 al pavelló de Sarral)

Tarda excel·lent al pavelló de Sarral amb un partit de voleibol (novetat d’aquest any) en què dos centres, el M.D.Serra i l’ Institut Vila-seca han apostat pel voleibol dins del seu centre educatiu, una idea genial dins la diversificació de l’esport i apostant per l’esport femení.

S’ha de destacar el bon ambient i el comportament de les jugadores i familiars, que van poder gaudir del seu primer partit de voleibol.

Les jugadores del Vila-seca van anar jugant de menys a més i  cada set es va anar igualant. També hem de  comentar que les jugadores de Montblanc eren de 3r i 4rt de l’ESO. La propera més i millor.

 

M.D.SERRA  – INSTITUT VILASECA

1r set    25 – 8

2n set   25 – 5

3r set   25 – 10

4rt set  25 – 9

Per què fem vaga?

Durant aquest mes de març, moltes professores i professors de l’INS Vila-seca ens hem reunit per decidir la nostra posició respecte les vagues convocades. En general, pensem que hi ha molt a millorar en el sistema educatiu: volem que es destini un 6% del PIB a l’educació (tal com aconsellen molts organismes mundials) i que es reverteixin les retallades dels últims deu anys. Volem que es tingui en compte la nostra opinió respecte les decisions curriculars, metodològiques i pedagògiques als nous currículums. Volem millores laborals, com ara l’equiparació dels salaris del professorat de formació professional o l’estabilització del personal interí. També defensem un model d’escola catalana com un model decisiu pel que fa a la inclusió i la cohesió social. 

Per aquestes i altres raons, moltes professores i professors del centre hem fet vaga aquests dies i hem sortit al carrer amb pancartes i megàfons per defensar la qualitat de l’educació pública i els nostres drets laborals. Hem cridat lemes, hem inventat cançons i proclames i hem fet caminades. No només hem fet vaga, sinó que ens hem organitzat i manifestat col·lectivament. 

Ara, les persones que vam fer vaga a l’INS Vila-seca, volem demanar a les autoritats pertinents que el sou que se’ns ha restat de la nòmina pels dies de vaga vagi directament al nostre institut. Volem que aquests diners serveixin per alleugerir l’economia del centre i que repercuteixin positivament en el nostre alumnat. 

Sabem que la nostra mobilització altera el dia a dia de tota la comunitat educativa, especialment al nostre alumnat. Però ens mobilitzem perquè considerem que és una manera de lluitar pel futur i que és l’únic camí possible per fer front col·lectivament a aquesta situació de deixadesa per part del Departament d’Educació. Us donem les gràcies per la vostra solidaritat. 

Col·lectiu del professorat en vaga de l’INS Vila-seca

Cors bells amb b…

Aquests temps que corren no conviden a l’ optimisme, però a l’INS Vila-seca seguim entestats en posar el nostre granet de sorra per mirar de trobar la cara amable de la vida i seguir creient en el poder curatiu dels somriures i les abraçades postpandèmiques.

Un cop superada la incertesa inicial que plantejava l’encara no resolta crisi sanitària, hem pogut engegar el primer dels projectes del Servei Comunitari d’ aquest curs 2021-22: la col·laboració amb la Residència Vila-seca. Enguany, i gràcies al relaxament dels protocols imposats per la Covid, hem canviat les trobades virtuals del curs passat per encontres presencials a l’ interior del centre. Els nostres alumnes fan tasques de suport en les activitats de lleure programades per l’Educadora Social, Marta Bellón, a qui volem agrair des d’ aquestes línies la seva confiança en nosaltres i la feina encomiable que fa amb els nostres grans.

Els nois i noies que fins ara han participat en el projecte n’estan molt satisfets i relaten amb emoció com ha estat de colpidora l’experiència per a ells. Amb els avis i àvies estan compartint passejades pel poble, partides de dòmino, sessions de bellesa i manicura, i llargues converses en les quals absolutament sempre s’ acaben manifestant les bondats i l’enriquiment que implica aquest exercici d’intercanvi generacional tant per als grans com per als joves.

Lliçons de vida que arriben al cor, sense passar per la ment…

Lliçons de veritat…

Seguim!

Raquel Gancholas Aranda, Servei Comunitari

 

Nou Projecte eTwinning

Els alumnes de 1ºd’ESO-A comencen un nou Projecte eTwinning des del departament de castellà. Aquest cop investigarem els països de parla Hispana arreu del món sota el nom de: “Vámonos de viaje”, juntament amb Alemanya, Finlàndia, França i Portugal. Seguim millorant!

Visita a la Boella

 

El passat 8 de març vam anar de visita a la Boella, un complex dedicat a l’hostaleria, i vam poder descobrir com es treballa en el sector a nivell professional i com es cuiden fins als més mínims detalls perquè els seus visitants se sentin en una espècie d’oasi en la terra.

Visitàrem l’Hotel, el restaurant, el celler, els jardins i fins i tot una piscina situada en una terrassa impressionant en què més d’un s’hagués capbussat si el temps hagués acompanyat.

PIF INS Vila-seca

 

El poder del RAP

El dimarts 22 de febrer nosaltres, els alumnes de l’aula d’acollida, vam fer un taller de rap amb el raper de Fetitxe 13. Nosaltres vam aprendre l’evolució del rap al llarg de la història i els seus passos; també vam practicar la velocitat del ritme en les cançons, tot mitjançant dinàmiques molt divertides. Al final vam crear el nostre propi rap, inspirat en la vida del carrer i tot el que passa.

Aquesta és la cançó de rap que vam crear:

Armes i drogues, gent sota un pont

diners no són bons, destrueixen el món

divideixen la gent, pobres i rics

a moltes estafes no hi va la police

 (X) , (X)   En aquest país

o pagues al banquer o te’n vas al carrer

(X) , (X)  no et fa feliç

perquè voler no sempre és poder.

On estan les (X), és una part del tempo, on hem de fer la pausa. La cançó té rimes al final del vers i rimes internes i a cada vers hi ha 4 tempos. Aquesta activitat ens va agradar moltíssim, perquè hem practicat el català d’una forma molt divertida.

 

Vladyslav Lysyy, Pavel Soshenko, Ania Atencio, Mariana Barraza i Renzo Narváez ;). Alumnes de l’aula d’acollida

Projecte solidari de l’Institut Vila-seca

El dia 10 de març finalitzarem les diverses actuacions que s’han dut a terme al nostre Institut pel que fa referència al Projecte Solidari i que, des fa 6 anys, portem a terme al centre, amb la col·laboració de tots/es els membres de la comunitat educativa.

Us fem una petita ressenya del que hem anat fent fins al moment, tot i que ja en sou coneixedors/es: 

1. Un any més s’ha fet palès l’esperit solidari que especialment ha manifestat gran part del claustre de professorat del nostre Institut, com anys enrere, amb els nens i nenes més desfavorits amb què treballa el Comitè Oscar Romero de Tarragona i Reus a Colotenango (Guatemala) per tal que puguin continuar estudiant allà: entre els mesos de novembre i desembre HEM RECAPTAT 1610 EUROS gràcies a les diferents donacions individuals i voluntàries de 20 professors/es del nostre centre: GRÀCIES A TOTS/ES ELS QUI HI HEU PARTICIPAT!! Aquesta quantitat es va lliurar al Comitè Oscar Romero, i amb això hem aconseguit enviar a Colotenango (Guatemala) una “abraçada” d’igualtat i justícia social perquè la vida i l’accés a l’ educació d’uns 17-18 nens/es d’aquest lloc pugui ser una realitat, i de fet, ja ho és.

2. Durant el mes de novembre i, ara, al mes de març, diversos grups de 3r i 4 d’ESO, així com de 1r de BAT, han rebut diverses xerrades de sensibilització portades a terme per diversos membres del Comitè Oscar Romero. Entre les diverses xerrades s’ha parlat  de “Persones sense sostre, experiències”;  “Consum responsable”; “Violació dels Drets Humans” i “Experiències de viatges al tercer món”.

L’alumnat, en general, ha quedat molt satisfet per la informació rebuda sobre aquesta temàtica; de la mateixa manera  també han quedat molt satisfets els ponents del Comitè tant per la rebuda tinguda al centre com pel bon comportament i participació de l’alumnat.

ENHORABONA A TOTS/ES ELS QUE FEU POSSIBLE QUE EL NOSTRE CENTRE SIGUI TAMBÉ UN REFERENT EN L’EDUCACIÓ EN VALORS I UN CENTRE SOLIDARI AMB ELS MÉS POBRES I DESFAVORITS DEL NOSTRE MÓN!

Silver Linares. Professor de religió

Carnaval a l’Institut Vila-seca

El Rei Carnestoltes, avorrit pels dos anys de pandèmia, ens va fer arribar un ban per aixecar els ànims i fer-nos gaudir d’una jornada única al centre. Amb la seva autoritat ens va ordenar vestir-nos de colors i omplir l’esperit d’alegria.

Amb la música i el sarau que ha muntat Radiopati, l’alumnat que ha volgut ha presumit de la seva disfressa. L’ordre era: groc per 1r d’ESO, vermell per 2n d’ESO, verd per 3r d’ESO, blau per 4t d’ESO, rosa per Batxillerat, lila pel professorat i blanc pel personal auxiliar. S’han vist abelles, plàtans, tutús de colors, pingüins, pallassos, ballarines, purpurina, bruixes, mags i magues, albergínies… Einstein perdut pel pati amb un llacet lila tot ho admirava.

Tot i que vergonyosos, s’han premiat les disfresses individuals més originals i els grups millor conjuntats. Esperem que Sa majestat, el Rei Carnestoltes, hagi quedat ben cofoi amb la festa que s’ha muntat i l’any que ve ens repti a una nova gresca.

Comissió de festes i activitats

A l’institut estem mooolt enamorats!

Si aquesta setmana entreu a l’institut veureu que el color vermell enlluerna el vestíbul del centre. I la raó no és altra que la celebració de Sant Valentí per part de l’alumnat. Des de la Comissió de la Biblioteca es va organitzar una activitat dedicada a l’amor: amb unes plantilles en forma de cor els alumnes havien d’escriure una dedicatòria o una frase d’amor a partir del títol d’un llibre. La idea va resultar d’allò més engrescadora pels nois i noies, ja que el romanticisme (tal i com l’entenen ells) agrada molt i per nosaltres, encara més, ja que d’una manera o altra s’ajuda l’alumnat a conèixer més títols de llibres fent una cerca per la biblioteca.

Ara toca gaudir-ne i esperar l’altra festa de l’amor, la de Sant Jordi. Si és que a l’institut estem mooolt enamorats!

Comissió de la Biblioteca

El professorat de l’INS Vila-seca participa en la segona sessió del Club de lectura juvenil per a docents

El passat dia 2 de febrer un grup de professors de l’INS Vila-seca va celebrar el 2n Club de lectura de literatura juvenil del centre.

El club té diverses finalitats, entre les quals: per una banda, fer un anàlisi en grup de les lectures que llegeixen el nostres alumnes i per altra banda, fer una selecció de llibres per poder recomanar al nostre alumnat.

Pensem que la millor manera d’animar a llegir és ser exemple i sobretot estar al dia de les lectures de moda en aquest moment.

La lectura que es va proposar per aquesta segona sessió ha estat la novel·la d’André Aciman Llámame por tu nombre. Ens va cridar l’atenció que tot i no ser novel·la juvenil fos una de les lectures més demanades a la nostra biblioteca escolar. Així que, tot i que alguns profes ja havien vist la pel·lícula, ens vam animar a llegir-lo per saber què hi trobaven els alumnes en aquest llibre. La sorpresa va ser general: no és un llibre fàcil de llegir, ni una prosa àgil, però el missatge ens va agradar a tots. El missatge sí que és fàcil i àgil!

Us animem a llegir-lo i que ens doneu la vostra opinió! I és que un altre dels objectius del Club és poder compartir la lectura amb els companys i companyes, tot un plaer i un luxe tenir aquest parell d’horetes al mes per expressar el que hem sentit  durant la lectura i deixar-nos anar imaginant què en pensaran de tot això els nostres alumnes.

Per cert, la propera lectura serà Negorith d’Iván Ledesma. La coneixeu? Us animeu a participar al Club?

Comissió biblioteca

Le Fantôme de l’Opéra

Le Fantôme de l’Opéra

Le 13 janvier 2022, les étudiants d’ESO de l’institut Vila-seca ont assisté à une représentation de la pièce “Le Fantôme de l’Opéra” à la Salle de Reus.

Le Fantôme de l’Opéra est un roman du XIXe siècle écrit par Gaston Leroux. Il a été adapté  nombreuses fois au théâtre et au cinéma. C’est une histoire qui mêle romance, musique, terreur, mystère et tragédie. Il s’agit d’Eric, un homme mystérieux, un génie de la musique, qui est fou amoureux de Christina, une jeune et talentueuse artiste, à qui il apprend la musique.

En général, nous avons trouvé la représentation très intéressante, amusante et éducative. Nous avons aimé le fait que l’œuvre soit présentée sous deux points de vue différents : celui d’aujourd’hui et celui du XIXe siècle. Aussi, dans différentes langues telles que le français principalement et le catalan en partie.

Les acteurs ont fait un excellent travail pour nous émouvoir et nous divertir à chaque fois qu’ils montaient sur scène.

La pièce a été un succès.

 

Le Fantôme de l’Opéra

El passat 13 de gener del 2022 els alumnes d’ESO de l’institut Vila-seca vam assistir a una representació de l’obra Le Fantôme de l’Opéra a la Salle de Reus.

El fantasma de l’òpera és una novel·la del segle XIX escrita per Gaston Leroux. Ha estat adaptada nombroses vegades al teatre i al cinema. És una història que barreja romanç, música, terror, misteri i tragèdia. Tracta sobre l’Eric, un home misteriós, un geni de la música, que està bojament enamorat de Christina, una jove i talentosa artista,  a qui ell inspira música.

Aquesta obra ens va semblar molt interessant, divertida i educativa. Ens va agradar el fet que l’obra es presentés des de dos punts de vista diferents: l’actualitat i el segle XIX. També en diferents idiomes com el francès, majoritàriament i el català.

Els actors van fer una gran feina emocionant-nos i entretenint-nos cada cop que sortien a escena.

L’obra de teatre va ser un èxit.

 

Paula Krasimirova  et  Valeria Villabona

3r ESO

Xerrada sobre l’esquizofrènia

 

El divendres 28 de gener, a l’aula del PIF, vam tenir una visita molt especial. En David Puig Gotor va venir a relatar-nos la seva pròpia experiència sobre l’esquizofrènia. A través de les seves vivències vam poder descobrir com l’esquizofrènia pot convertir-se en una eina per a madurar, fer-te més fort, aprendre i lluitar per aconseguir  metes.

La resta d’aquesta història de superació la podeu descobrir vosaltres mateixos a través de la lectura del seu llibre  CAZAGAMUSINOS, EL RELAT QUE DESPULLA L’ESQUIZOFRÈNIA en què el mateix David narra la seva experiència.

El llibre està disponible a la biblioteca del centre.

Us animem a llegir-lo!

PIF INS VILA-SECA

Us desitgem un molt Bon Nadal robòtic

Enguany ha començat una nova extraescolar de Robòtica organitzada per l’Ampa de l’Institut Vila-seca.

El pensament computacional, la programació i la robòtica són disciplines que cal incentivar per tal que els alumnes surtin preparats i poder afrontar els nous desafiaments que els espera un cop superin el batxillerat i entrin a qualsevol grau universitari o grau formatiu.

El grup pioner està format per cinc nois i noies valents i motivats que han començat amb programació Scratch.

Scratch és la comunitat de codificació més gran del món per a nens i nenes i un llenguatge de codificació amb una interfície visual senzilla que permet als joves crear històries, jocs i animacions digitals.

Més endavant es té previst treballar amb programació Arduino.

Arduino és una plataforma de creació electrònica de codi obert que està basada en hardware i software lliure, flexible i fàcil d’utilitzar per a creadors i desenvolupadors. Les plaques electròniques Arduino permeten la connexió entre el microcontrolador i els diferents sensors i actuadors d’una manera molt senzilla.

Hem pensat que podríem deixar un regalet a tots els companys i companyes de l’institut i hem dissenyat i programat alguns jocs per tal que durant el Nadal gaudiu jugant una estoneta i aconseguiu el màxim de punts.

Us deixem l’enllaç al nostre Estudi Scratch on teniu accés a tots els jocs i animacions digitals.

Josep A. Oncins, monitor de l’extraescolar de Robòtica

Cistella Nadal

 

El número premiat pel sorteig de la cistella de Nadal dels alumnes de 4rt d’ESO de l’Institut Vila-seca ha estat el 5501.

L’afortunat/ada podrà passar a recollir-la pel centre a partir d’avui mateix en horari lectiu, de 08:00-14:30h.

Cal presentar la butlleta guanyadora en bon estat i amb el seu segell corresponent.

La data límit per recollir la cistella és fins al dia 31 de gener de 2022.

 

Gràcies per la vostra col·laboració