Sortida dels alumnes del PFI pels establiments de restauració de Vila-seca

El dilluns 27 de setembre, els alumnes del PFI de l’INS VILA-SECA (Auxiliars en establiments hotelers i de Restauració) van realitzar una sortida amb el seu tutor amb l’objectiu de visitar alguns dels establiments de restauració més coneguts de la població.

La finalitat era realitzar un petit estudi sobre el mobiliari i l’interiorisme d’aquests establiments i, de pas, conèixer la seva ubicació i tenir un contacte directe amb els seus gestors.
El matí va transcórrer de manera agradable i vam tornar a l’aula amb la sensació d’haver après coses noves.

Jordi Noguera. Professor del PFI

 

Inici de curs 2021-22

Aquest curs s’ha iniciat amb total normalitat tot i no haver dit adeu a la pandèmia.

Com a novetats cal destacar que s’ha creat un altre curs de primer de batxillerat. A batxillerat també estrenem una sèrie d’optatives com Disseny i Cultura audiovisual, que són assignatures que pertanyen al batxillerat artístic que nosaltres podem impartir. Aquesta optativa ajudarà a alumnes que en el futur vulguin optar per estudis artístics.

Continuem amb cinc grups per nivells a l’ESO, excepte a quart.

Es continua oferint el PF de cuina i hostaleria que segueix funcionant a la perfecció i donant als alumnes una formació inicial en aquest àmbit laboral.

Es manté el pla de gestió COVID amb les entrades i sortides esglaonades. Es mantenen els grups bombolla però a diferència del curs passat aquest any es podrà obrir la biblioteca i realitzar activitats esportives a l’hora de pati.

Aquest curs seguim realitzant la docència compartida que substitueix els grups flexibles de cursos passats.

També destaquem que el centre està rebent assessorament per a la innovació. És un Pla de formació de centre. La gran majoria de professors rebran hores de formació en l’avaluació competencial.

A causa de la manca d’espai, el Departament d’Educació ens ha confirmat que el curs que ve el nostre centre podrà disposar de barracons per a realitzar les classes i en breu esperem la tan anhelada ampliació.

Per últim dir que es respira un cert optimisme per l’evolució de la pandèmia. La gran majoria de la comunitat educativa ja està vacunada i creuem els dits perquè aquesta època d’incertesa passi i tornem a la nostra enyorada normalitat.

Mercedes Bermejo, directora

 

Alumnat guanyador dels concursos del dia PI

Dues de les activitats proposades aquest curs pel dia de les Matemàtiques (dia PI) estaven plantejades en format concurs. Aquestes dues activitats són les corresponents a 2n d’ESO (Calidocicles) i a 1r de BAT. (PI-relats).

Des del departament de matemàtiques volem congratular les dues guanyadores: Paula Roca (2n ESO) i Cèlia Pastor (1r BAT)…moltes felicitats a totes dues!!

Germán Gil. Departament de Matemàtiques

eTwinning europeu a l’Institut Vila-seca

Ya tenemos listo el producto final colaborativo europeo, que este año han llevado a cabo los alumnos de primero de Bachillerato B, desde la asignatura de Lengua Castellana. Con este proyecto euorpeo los alumnos han trabajado la temática de la discriminación en diversos ámbitos de nuestra sociedad, alcanzando un alto grado de concienciación colectiva.

Montse Marsal Haya

Orles 2020-2021

Després d’un curs complicat a causa de la pandèmia i de moltes incerteses, l’alumnat de 4t de l’ESO i el de 2n de Batxillerat va poder celebrar els dies 7 i 18 de juny respectivament els seus festivals de lliurament d’orles. Van ser uns actes molt emotius i preparats amb molta il·lusió. Ells mateixos es van encarregar de la decoració, la presentació i l’ambientació  musical. Aquests dos actes van ser amenitzats per un grup musical que s’ha format al centre entre alumnes i professors, i ells, amb les seves cançons, igual que tots nosaltres els desitgem QUE TOT ELS VAGI BÉ, QUE TROBIN ALLÒ QUE BUSQUEN I QUE ES LLENCIN.

Imma Marlés, Coordinadora

Esmorzars del PFI

La setmana passada, el dilluns dia 7 i el dimarts dia 8 de juny, els alumnes  de PFI  de l’institut van oferir un servei d’esmorzars a un grup de professors/es.

L’esmorzar va consistir en la degustació d’una oferta gastronòmica (a base d’entrepans) que els estudiants, amb la col·laboració dels seus professors/es, han creat al llarg del curs dins del Projecte Integrat.

Les sensacions van ser molt positives: el grup de professors/es van gaudir de l’esdeveniment i van felicitar els alumnes pel treball realitzat.

Enhorabona tant a l’amable clientela com al grup  d’alumnes que van fer possible la trobada pel clima de cordialitat i de simpatia que van mostrar durant tot moment.

Jordi Noguera, tutor PFI

Los elegidos

Era un divendres normal i corrent de començament del mes de febrer, i estàvem fent classe de ciències socials. Ens vam quedar molt sorpresos quan un professor va entrar a l’aula dient que venia a buscar la Paula i  la Marina. En aquell moment ens vam espantar perquè vam pensar que havíem fet alguna cosa dolenta, i quan vam seguir les seves instruccions, ens vam trobar en una aula on hi havia més nens de 1r d’ESO. Hi havia nois i noies de tots els grups de 1r. En total érem en aquella aula unes 10 persones. Tots teníem bastanta por però, al mateix temps, molta intriga per saber què era el que estava passant.

 En aquell moment va entrar el Javi del Río i ens va explicar que volia que l’ajudéssim a preparar un vídeo per a les portes obertes del nostre institut. En aquell moment, ens vam quedar molt sorpresos però, òbviament, vam decidir acceptar la seva proposta. Seria una nova experiència! En aquell moment ens vam posar tan contents que vam decidir crear un grup de Whatsapp que es va dir “Los elegidos”. Aquest nom el vam pensar perquè era el que el Javi havia fet amb nosaltres: triar-nos. Des d’aquell moment, el grup el vam utilitzar per proposar espais, per preparar-nos el que havíem de dir i per distribuir-nos la feina. De fet, de vegades l’utilitzàvem també per demanar al profe que ens traiés de classe a altres hores!! He he he.

Tots els divendres el Javi ens agafava per poder gravar aquest vídeo de portes obertes. Tot era increïble! Vam entrar a les diferents aules i vam gravar mentre els nostres companys feien classe. Fins i tot un dia la Laura Nomen ens va fer una classe al laboratori on vam poder experimentar amb els colors.

 Finalment va arribar l’últim dia de gravació i ens vam quedar una mica tristos. Llavors li vam dir al Javi que un dia ens havia d’agafar i fer una bona celebració. Això ho va fer quan vam finalitzar de gravar i es va pujar el vídeo de les portes obertes.

Un dia el Javi ens va fer una sorpresa. Ens va dir que a l’hora del pati ens vindria a buscar per convidar-nos a un esmorzar. Vam anar a un pati privat, on ens van tractar

com si estiguéssim en un restaurant. Ens van repartir entrepans i begudes i vam gaudir de la darrera hora  que ens reuníem “los elegidos” per fer una celebració com Déu mana. Vam estar molt a gust i vam poder gaudir d’estar una hora fent tik toks, fotos, parlant i un munt més d’activitats; i tot això sense profes!!! Va

estar molt “guai”!!

Tots els que formàvem part de “los elegidos” estàvem flipant: gràcies al Javi per fer això possible i gràcies a tot l’equip del PFI que ens van preparar de tot!!

Paula Sánchez i Marina Moncunill, 1r ESO E

Participem a l’Olimpíada d’economia

Malgrat les dificultats que ha ocasionat la pandèmia, els alumnes de 2n de batxillerat no han faltat a la seva cita anual de participar a l’olimpíada d’economia que organitza la Facultat d’economia de la Universitat Rovira i Virgili. Aquest any l’ olimpíada es va celebrar el passat dia 17 de març de manera telemàtica. Tot i això, i que les alumnes han hagut de respondre a preguntes sobre els temaris de les matèries d’economia i d’economia de l’empresa, ha fet que la prova hagi estat més complicada que els anys anteriors.

Les dues alumnes que finalment es van poder apuntar a la prova van tenir dues hores per respondre a unes preguntes molt exigents, tant per la seva complexitat com per la dificultat afegida d’haver de respondre utilitzant unes eines que no són les que utilitzem diàriament a l’institut.

Després de la seva participació, tant la Sana Kabiri com l’Elba Fierro van coincidir en considerar aquesta participació com una molt bona experiència i han estat recompensades amb un diploma de participació.

Esperem que aquest tastet de vida universitària us serveixi per al vostre futur!

Javier del Río, Departament de matemàtiques

A peu per Vila-seca


El 9 de juny es va realitzar amb tots els alumnes de 1r ESO la sortida per Vila-seca, englobada dins del Crèdit de Síntesi d’aquest curs 2020-2021.

L’activitat, batejada com “A peu per Vila-seca” ,va ser capitanejada pels professors del Departament de Socials i acompanyats pels tutors dels diferents grups.

Aquesta excursió es va dur a terme des de les 9h fins a les 13.30h i estava estructurada en diferents parades:

PARADA 1: Carrer Verge de la Pineda

PARADA 2: El Portal de Sant Antoni

PARADA 3: El Raval de la presó

PARADA 4: La Torre de les Tuies del cafè

PARADA 5: La Plaça de l’església

PARADA 6: Les Torres del Clos interior (Torre de Ca Poblet i Torre del Delme)

PARADA 7: La Plaça de les voltes

PARADA 8: El Celler

PARADA 9: El Castell

A cada parada, el professor de Socials de cada grup feia l’explicació del monument o indret i a continuació i en grups de 5 persones, els i les alumnes havien de respondre a les activitats del dossier per a poder superar la part de Socials del crèdit de síntesi; també i de forma individual, van haver de realitzar un dibuix d’un dels monuments visitats durant la sortida.

Va ser una jornada força calorosa i entretinguda en la qual els alumnes han pogut conèixer més detalls històrics, artístics i culturals del seu municipi.

Cristiano Casà, Departament de Ciències Socials

Darrer dia de les proves PAU

Finalment, ha arribat el dia que els nostres alumnes de 2n de Bat tant havien esperat: el darrer dia dels exàmens de selectivitat.

Després de molts dies de nervis (sobretot el primer)  i de moltes hores d’estudi, els nostres estudiants han donat per acabada la setmana més dura del curs.

La impressió general ha estat molt positiva i els nois i noies han sortit de la majoria de proves amb molt bones sensacions.

Ara només els queda esperar els resultats, que es publicaran el dia 25 de juny. Estem convençuts que, després d’un curs tan especial i complicat, rebran el resultat merescut.

Enhorabona a tots i gaudiu de les vacances!

Ruth Segado. Vocal de l’Institut Vila-seca a les PAU

Cultura cinematogràfica

A l’optativa de cultura cinematogràfica de 2n d’ESO aprofundim una mica més en tot el que es refereix al món del cinema.

Principalment, fem dos tipus d’activitats: d’una banda, tenim un dossier on s’explica la història del cinema, els seus grans creadors, com van aconseguir l’èxit, les dificultats que es van trobar pel camí i els descobriments que van suposar un gran avenç per al setè art. D’altra part, també acostumem a veure clàssics del cinema per després fer-ne una crítica i així poder saber com es fan les pel·lícules. De vegades, les analitzem més detingudament amb dossiers específics que contenen curiositats i preguntes sobre les obres que hem vist.

És una assignatura que ens ha sorprès molt,  ja que pensàvem que seria avorrida i ha resultat ser tot el contrari.  La recomanem molt!

Eva Beteta.

Alberto Cifuentes.

Claudia Lancharro.

2n d’ESO A

El dia de les matemàtiques

El curs passat el nostre Dia de les matemàtiques (14 de març) no es va poder celebrar.

Es van tancar les portes el dia anterior….això és quedar-se amb la mel als llavis!!

Aquest any, però, les matemàtiques han tornat a omplir de màgia les aules del nostre institut i els alumnes han pogut gaudir de diferents activitats en cada curs:

1r ESO: la codificació amb colors del nombre Pi on a cada xifra se li assigna un color diferent.

2n ESO: els calidocicles de cada any, que consten de 12 cares formades per tetraedres que permeten el gir i la combinació de dissenys.

3r ESO: uns kirigamis…l’art del paper retallat.

4t ESO: anamorfisme….la deformació reversible d’una imatge gràcies al canvi de coordenades cartesianes a polars.

1r BAT:   Concurs π relat.  Els alumnes han de construir un relat on el nombre de lletres de cada paraula ha de correspondre al nombre de decimals del número π. En aquesta activitat volem agrair als departaments de llengües per la seva col·laboració com a jurat…..gràcies companys/es!!

En resum, un dia on les matemàtiques omplen els espais del nostre centre i es deixen veure més que qualsevol altre dia.

Germán Gil. Departament de Matemàtiques

L’institut Vila-seca presenta el llibre Des d’altres ulls

Com tots sabem, aquest ha estat un curs excepcional. Moltes de les activitats que el departament de Llengua catalana i literatura acostumava a organitzar en el nostre centre (teatre, xerrades, concursos presencials…) es van haver d’anul·lar.

Per tot això, vam considerar la possibilitat de realitzar un projecte que impliqués tots els alumnes d’una manera diferent i original.

Des de fa alguns cursos, el nostre departament organitza un concurs de microrelats. Sempre hem celebrat la qualitat i originalitat de molts dels microcontes presentats. És per això que vam decidir de publicar-los en forma de llibre. A més, volíem comptar amb la col·laboració del departament d’educació visual i plàstica per tal que cadascun dels microrelats seleccionats tingués la seva corresponent il·lustració.

Després de fer una tria entre més de 400 relats, en vam seleccionar 27. Cadascun d’ells aniria acompanyat de la il·lustració d’un alumne o alumna de 4t d’ESO. Els alumnes d’aquest curs van triar l’estil d’un artista reconegut per tal d’inspirar-se i realitzar la seva obra. En total, 55 alumnes del centre han participat en el projecte.

El resultat és el llibre que us presentem: Des d’altres ulls. El recull pren el títol del relat de l’alumna Carla Teruel, de 4t C, autora també de la il·lustració de la portada. És un títol molt significatiu, ja que representa la visió que els nostres alumnes tenen de temes molt interessants: l’ecologia, l’amor, la por, la solitud…La vida, en definitiva.

En un any ple de virtualitat i pantalles, hem volgut reivindicar el valor de l’art i la lletra impresa. Esperem que gaudiu tant d’aquesta obra com nosaltres hem gaudit elaborant-la.

Ruth Segado. Cap de departament de Llengua catalana i literatura

Llibre de la nostra exalumna Miriam Fonts

La maldición de las estrellas , publicada recentment per Amazon, és la primera novel·la escrita per la nostra estimada exalumna Míriam Fonts Plaza.

Podem llegir a la contraportada : “Esta es la historia de un anillo con dueño, el secreto major guardado y la lenta muerte de unos ideales milenarios”.

La veritat és que el llibre promet. Jo ja el tinc i estic desitjant començar a llegir-lo; quina  manera més bona de començar les vacances! Serà la meva primera lectura de l’estiu. Us animo a tots a fer el mateix i al setembre, en parlem.

Susana Mallafré

Grans resultats en la Prova Cangur

El passat mes de març, com cada any, el nostre alumnat es va reptar a ell mateix amb les Proves Cangur. Unes proves on prima el raonament matemàtic de tot tipus per damunt dels mecanicismes o els algoritmes.

Aproximadament 170 alumnes del centre van participar de manera voluntària en les proves i des del Departament de Matemàtiques volem felicitar a tots i cadascun d’ells pel seu esforç.

Aquest any s’han obtingut resultats espectaculars en tenir 12 alumnes en el millor 10% de tota Catalunya i 6 alumnes en el millor 5%….fins i tot 2 en el millor 1%!

Moltes felicitats i recordeu….no us oblideu mai de pensar.

Germán Gil. Departament de Matemàtiques

Neix en Vilasequín

El passat dia 8 de març vam conèixer en Vilasequín en un vídeo del canal de Youtube de l’institut.

Aquest simpàtic fantasma és el protagonista del curt animat No tinguis por, Vilasequín!, creat per a les portes obertes d’aquest any per una alumna del centre.

El vídeo ha estat  creat enterament per gent d’aquest centre com a part d’un projecte amb la finalitat de crear una petita sorpresa per a les portes obertes d’enguany.

L’animació ha estat realitzada per Roser Guzmán, de 4t d’ESO, que ha escrit, dissenyat, il·lustrat i animat aquesta breu història sobre un fantasma i la seva por a l’institut, acompanyada per música enregistrada aquí a l’INS Vila-seca pel nostre professor Eric Benito.

La realització s’ha dut a terme durant un any sencer, durant el qual es va escriure un guió, es van crear uns dissenys, es van fer una sèrie d’esbossos, es van acolorir i després es van animar. Així es com es va crear cada escena del curt.

Sinopsis del curt.

“En Vilasequín comença l’ESO aquest setembre, però no està segur de si es trobarà a gust. Assetjament, deures, professors, exàmens… Ha sentit moltes coses dolentes i ara s’haurà d’enfrontar a les seves pors i descobrir si realment l’institut és tan terrible.”

Tot i que l’argument està dissenyat per a ensenyar als nens de 6è que vindran a l’INS Vila-seca, resulta una breu història d’allò més entranyable per a tots: des de pares i professors fins a alumnes. Ja l’heu vist, vosaltres?

Roser Guzman Marquiaro, alumna de 4t d’ESO i creadora del Vilasequín.

Preestrena de MAMMA MIA al teatre El centru de Vila-seca, un projecte transversal a 4t d’ESO

El passat divendres 14 de maig, els alumnes d’arts escèniques de l’institut van estrenar el musical Mamma Mia a les famílies dels actors i actrius al teatre El centru de Vila-seca, amb aforament limitat i amb les distàncies pertinents que  demanava  aquest acte cultural.

L’estrena fou un èxit perquè aquests 16 alumnes, sota la batuta de les professores M.Marsal i M. Bermejo,  van actuar durant més d’una hora davant dels seus familiars més propers. L’obra tenia el repte de combinar el text amb les famoses cançons d’Abba, ja que els actors i actrius eren totalment novells en la tasca de cantar, ballar i parlar en públic.

Un total de 9 cançons i 10 balls que van fer el gaudi dels presents a la sala i que van satisfer els espectadors i els propis nois i noies.

A l’acte ens van acompanyar alguns docents, la inspectora de centre i els ajudants tan importants com E. Benito, que es va dedicar a les veus,el focus  i els micros; en P. Benlloch, que va gravar les veus per a la posterior gravació d’un vídeo amb qualitat; la M. Armengol, encarregada del decorats italians que ens mostraven un lloc mediterrani ple de colors i emocions; en J.L Martin, que va gravar l’obra sencera així com en Jordi Bosque, encarregat del manteniment i el transport dels materials.

Tota una síntesi de professionals i alumnes que van fer que l’obra fos tot un èxit.

A tots ells, enhorabona i moltes gràcies als alumnes de 4t de visual i plàstica que van realitzar el decorat juntament a les seves professores: la Marta i la Sandra. Felicitacions als actors i actrius!

Ara el repte és representar-la al centre però… com?

Si us ve de gust, en teniu un aperitiu al youtube del centre.No us decebrà,segur.

Mercedes Bermejo, professora d’Arts Escèniques

 

Colònies al Collell

Aproximadament fa un mes que els alumnes de segon vam anar de colònies al Collell, on vam aprendre noves coses fent el nostre treball de síntesi.

Primer de tot, vam haver d’anar des del pàrquing de l’institut a la casa de colònies del Collell. Abans d’arribar vam esmorzar a Banyoles, on vam compartir el nostre esmorzar amb els ànecs. Quan vam arribar al recinte vam poder fer diferents activitats: una batalla amb el làser TAC (un joc amb pistoles làser), un circuit de tirolines, anar a un poble de muntanya i poder observar el riu, fer jocs de nit i, com no, anar fent el treball de síntesi.

Vam passar bones estones junts al Collell, fent activitats divertides i entretingudes i compartint el temps amb els nostres companys. Esperem poder tornar-hi una segona vegada i poder fer les activitats que no vam poder realitzar.

Carla Fernández Miguel, 2 ESO A

Netegem la Torre d’en Dolça

La setmana del 3 al 9 de maig els alumnes de 4t ESO (dins del servei comunitari ambiental) van participar en l’acció “Let’s Clean Up Europe”.

Aquesta activitat té com a objectiu promoure la sensibilització i conscienciació dels residus que produïm mitjançat la recollida de residus abocats de forma incontrolada. El lloc escollit per realitzar la neteja va ser la Torre d’en Dolça i els seus voltants.

Aquest servei es va dividir en dues sessions: la primera, a l’aula, on van veure els residus més habituals i què podem fer per reduir-los. També van realitzar diferents cartells per conscienciar-nos de la importància de netejar la torre d’en Dolça.

La segona sessió va ser el passat 9 de Maig, on els alumnes i diversos professors van anar a recollir els residus del voltant de la torre.

La neteja de la Torre d’en Dolça va suposar tancar un cicle pels nostres alumnes de quart, ja que en cursos anteriors havien anat a aquest espai en diverses sortides ( conèixer el medi de la Torre, penjar caixes niu,….). D’aquesta manera aprenen a estimar el nostre entorn i el nostre poble.

Txema Jornet Olivé. Coordinador del projecte Escoles Verdes

Fem una guia de viatge

Aquest mes d’abril i maig, per treballar el tema de Geografia, sobre el TURISME amb els alumnes de 3r ESO D, hem realitzat amb la classe, una guia de viatge o turística.

Les primeres sessions, les vam dedicar a la teoria, explicant què és el sector terciari i el turisme. Després els hi vaig donar pinzellades del que era una guia de viatges o turística i seguidament els hi vaig proposar fer-ne una.

Vaig dividir els alumnes en diferents grups, i cadascú d’aquest grup tenia adjudicat un país: Itàlia, Alemanya, Japó, Regne Unit, Amèrica Llatina i Estats Units.

A continuació, havien de montar una guia turística del país per donar a conèixer la història, idiomes, els llocs d’interès turístic, elements artístics (monuments), la gastronomia, oci (events, festivitats…).

Com ho van realitzar? Primer de tot, van buscar informació per internet, mirant documentals sobre aquests paisos o els famosos especials de televisió com: “Callejeros Viajeros” o “Españoles por el mundo”, i  una vegada tenien la informació, van preparar les seves guies turístiques.

Els objectius generals eren:

  1. a) Aprendre a treballar en cooperació.
  2. b) Buscar, seleccionar i reelaborar informació.
  3. c) Fer servir eines TIC per a l’elaboració de la guia.
  4. d) Desenvolupar la creativitat i autonomia de l’ alumnat.

 

Els alumnes van realitzar una exposició en power point, presentant la seva guia turística, amb imatges atractives.

Fent aquest treball, els alumnes, han pogut descobrir més detalls sobre els països, conèixer amb profunditat la seva història i itineraris més importants, fins i tot a alguns els ha motivat viatjar cap a aquests països i conèixer in situ els indrets, explicats pels seus companys; i per últim també han pogut treballar la competència digital.

Cristiano CasàDepartament de Ciències Socials