Alumnes de 1r de Batxillerat visiten Barcino

El passat 18 de desembre, els alumnes que cursem llatí i grec de 1r de Batxillerat vam fer una visita a l’antiga Barcino (Barcelona) per poder veure i ficar-nos en la pell de com eren les ciutats romanes. Érem un total de 18 persones, ja que n’hi ha que es van quedar al llit dormint! Els altres ens vam haver de despertar d’hora, però va valer la pena. Vam anar acompanyats de dos professors, un dels quals era el Xavier, expert en llengües clàssiques; l’altra professora era la Mònica (professora de castellà).

Vam dividir el dia en dos itineraris, ja que després de tot el recorregut ens estava esperant el magnífic menjar grec.

Vam començar el dia agafant el tren. Va ser un dilema, ja que tots anàvem a peu dret al tren i estàvem morts de son, i cada cop que algú s’aixecava per baixar a la seva parada, literalment corríem i lluitàvem per aconseguir un seient. Després d’uns 45 minuts grosso modo, vam baixar a l’estació del Passeig de Gràcia. Ens vam reunir tots perquè el Xavier ens digués per on havíem d’anar més o menys i vam aprofitar per fer una parada per fer les nostres necessitats. Després d’una estona vam sortir del lavabo, estava ple i vam trigar molt. Els professors que ens acompanyaven ja s’havien espantat i tot. Semblàvem turistes per Barcelona i el Xavier semblava el guia. He de dir que anàvem gairebé bojos mirant a tots els establiments que hi havia a mesura que anàvem baixant pel Passeig de Gràcia, fent fotos als rètols que estaven en llatí o grec, per després ensenyar-los al Xavier.

Per començar i escalfar motors vam anar al MUHBA, on hi havia la Via Sepulcral Romana, l’antiga Necròpolis. Allà ens trobàvem en una espècie de plaça envoltada per edificis. El que a nosaltres ens interessava van ser les restes de les tombes romanes, ja que hi havia diferents tipus de tombes segons el poder econòmic i la classe social. A les restes arqueològiques de Barcelona n’hi havia de classes populars del segle I al segle III dC.. Vam identificar diversos tipus de cupae monolítiques, ares, 1 deixant, 2 lloses amb inscripció, 33 túmuls (dos d’ells cònics i la resta quadrangulars o cupae d’obra), 17 enterraments protegits amb teules i àmfores i 20 enterraments sense restes de proteccions de cap tipus.

De la necròpolis vam anar a l’aqüeducte de la ciutat. Per desgràcia estava en obres i no el vam poder observar bé, però el Xavier ens va ensenyar una aplicació de com era abans, és a dir, sense reconstruccions ni res. Semblaven romans allà, perquè al veure tot el territori sense restaurar ni res t’ho acabaves d’imaginar tal com era. Es va construir al segle I d.C. L’aqüeducte naixia prop del riu Besòs, d’unes fonts naturals. Estava constituït per un traçat d’uns 11 km, passant per diferents districtes de manera subterrània fins a entrar a la ciutat, que per salvar desnivells anava a sobre d’arcs. Garantia un cabal d’aigua suficient i inclús sobrant per la població que hi havia. A l’acabar de veure l’aqüeducte vam fer el descobriment del dia: vam trobar un mural de dos llavis fent-se un petó, la qual cosa va motivar-nos a fer-nos una foto tots plegats.

Continuàvem amb la nostra ruta turística. Vam anar a la catedral de Barcelona, ja que hi quedaven restes de l’aqüeducte romà -era una de les portes per entrar a la ciutat romana- i a més quedaven restes de la muralla romana. A més també perduraven els vestigis de la Barcino antiga. Com que ens agafava de camí vam anar a veure la muralla de Barcino, que com ja hem esmentat abans, hi havia restes distribuïdes per la ciutat.

Vam anar a veure les columnes del temple d’August. Les restes que queden són les tres columnes que feien la cantonada del temple . Estan aixecades per un podium d’ un terç d’alçada de les columnes. Es veu que van trobar una altre columna a la plaça del rei. Mesuren uns 9 metres i són d’ordre corinti. El temple va ser construït durant el segle I dC., mesurava 37 metres de llarg i 17 metres d’ample.

Continuàvem el nostre camí cap a la plaça del rei. Mentre que esperàvem per entrar cap al museu d’història de Barcelona, el professor va entrar per veure si ens podien  avançar l’hora d’entrada. Finalment vam entrar. Crec que el museu va ser el més impressionant  del dia, situat sota terra, amb un munt de detalls sobre les cases dels romans, els tallers, el carrers i restes d’edificis.

Quan vam sortir volíem anar direcció cap a l’església de Santa Maria del Mar, per veure a l’interior escrits dels romans i com organitzaven les esglésies, però malauradament no ens vam deixar entrar. Estudis recents afirmen que està a sobre d’un amfiteatre o arenes romanes.

Després de tot l’itinerari vam anar a menjar. El restaurant era una passada en estar ambientat en Grècia i bé  el menjar ni  estava tot boníssim. Quan vam acabar de menjar a alguns de nosaltres ens va sorgir una son que no la podíem aguantar i en quant vam agafar el tren vam caure.

Va ser una excursió una mica esgotadora, però ens ho vam passar genial i al menys jo vaig aprendre i vaig descobrir moltíssimes coses de les que no en tenia ni idea. Per repetir una i mil vegades.

Ainoa Pérez. 1r M Batxillerat