Presentació en societat de La Mulassa de La Seu d’Urgell

El dissabte 27 d’abril de 2019 hem presentat en societat La Mulassa. “La Mulassa” és un projecte transversal que s’ha dut a terme a l’Institut Joan Brudieu, al llarg del present curs entre els departaments d’Educació Visual i Plàstica, Música i Tecnologia amb els alumnes del Tercer d’ESO E. Han estat al davant del projecte na Maite Sogorb, professora de Belles Arts, i en Narcís Mellado, professor de Música, els quals han dirigit els alumnes de tercer d’ESO en la creació de la Mulassa.

El projecte ha estat llarg i complicat. Es va començar dissenyant la Mulassa. Cada alumne va treballar amb fang una petita figura de l’animal tal com se l’imaginava. A partir d’aquestes idees es van fer els croquis del disseny definitiu. El segon pas va consistir en modelar el cap de la mula amb argila. Es necessità una taula de suport de grans dimensions, amb un pilar de ferro al mig que soportés l’extraordinari pes de l’escultura resultant. Un cop el cap ha estat modelat i polit amb esponges, es va recobrir amb tres capes de cartró pedra. Un cop eixugada la cola s’havia de treure l’argila de l’interior. Es va tallar el cartró en tres parts, les quals, un cop alliberades del fang, es van tornar a casar emprant diferents tècniques. El darrer pas va consistir en donar diferents capes de Blanc d’Espanya s tota la figura i polir-la una i mil vegades fins que quedés a punt per pintar. La part final va ser pintar-la i afegir elements realistes com pèl a la crinera i ulls de vidre.

Fet el cap podríem dir que tot just s’havia començat la feina, quedava el cos que es va fer tot amb fusta. Primer l’estructura i després recobrint-la amb peces de fullola flexible per donar-hi les curvatures. Un treball llarg i de molta paciència que no llueix tant com el cap ja que un cop fet el cos es va haver de vestir. Els alumnes van medir, calcular i tallar les peces que formen el vestit. Un cop tot tallat i envestat la màquina de cosir de la Conxita Sabartrés va fer la resta del miracle.

Problemes tècnics n’hi ha hagut molts com és ara les potes de l’animal i la subjecció de totes les peces a l’estructura, que per cert es desmuntable, ja que un animal tan gros no por anar pel món tot d’una peça.

Amb ganes i la col·laboració de molta gent la Mulassa ha estat una realitat que avui estem joiosos de presentar en societat.

I com no hi pot haver Mulassa sense música, en Narcís, com qui no fa res ha composat tres peces, dues sardanes i una peca dedicada a la figura que també s’han estrenat avui amb molt de èxit.

La Germandat de Sant Sebastià, que ha recolzat aquest projecte també ha fet investigacions històriques sobre la Mulassa a la Seu, amb descobriments molt interessants sobre la nostra història local. S’ha trobat referències a finals del segle XVI

La Mulassa està preparada per dur fuets. Han estat els “Diables de La Seu” qui, amb gran entrega i entusiasme, han procurat la pirotècnia.

A tots els que ho han fet possible les nostres felicitacions i agraïments.

Fitxa tècnica:

• Nom: “Polida” pels vells i “Le Muli” pels vailets.
  • Dimensions de La Mulassa: 295 de llarg x 90 d’ample x 260 d’alt
  • Pes: entre 50 i 60 quilos
  • Disseny figura: Maite Sogorb i alumnes de 3r d’ESO E
  • Disseny cos: Narcís Mellado
  • Col·laboradors construcció del cos: Ramon Grau, Manel Lino i Jordi Grau
  • Disseny i confecció del vestit i complements de guarnició: Contxita Sabartrés.
  • Suports metàl·lics pirotècnia: Pere Molins
  • Coixins Espatlleres: Tapisseria Nova