La Convivència a l’Institut
El Projecte de Convivència reflecteix les accions que l’Institut Joan Brudieu desenvolupa per capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes.El marc normatiu que el regula és la Resolució EDU/1753/2020, de 16 de juliol, per la qual es modifica la Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius dins del marc del Projecte Educatiu de Centre.
A més, l’Institut ha elaborat unes Pautes de Convivència que són un recull d’orientacions que per una banda pretenen seguir criteris de sentit comú i coherència, i per l’altra, estan basades en les normes de convivència de l’Institut Joan Brudieu, de les quals en teniu un extracte a l’aula, a l’aula virtual de tutoria i a la pàgina web de l’institut (Menú > Secretaria > Documentació estratègica de l’Institut). Aquestes orientacions i recomanacions seran útils per poder afavorir la convivència en un ambient de respecte entre tota la comunitat educativa; alumnat, professorat i famílies.
- NOFC – Pautes de convivència: orientacions i recomanacions per poder afavorir la convivència en un ambient de respecte entre tota la comunitat educativa.
Mediació escolar
En línies generals el projecte de mediació pretén, en conseqüència amb el treball en valors que es du a terme al centre des de fa temps, oferir alternatives a la convivència al centre i optar per un model disciplinari no punitiu sinó convivencial i afavoridor del diàleg i la negociació com a forma prioritària de resolució dels conflictes.
En un principi la tasca de mediació s’encomanava a dos professors que conjuntament amb el cap d’estudis constitueixen l’equip de mediació. A partir d’un moment donat, vistes les valoracions fetes, el centre posa en marxa l’experiència de mediació entre iguals, amb el protagonisme decidit dels alumnes.
- Projecte de Mediació Escolar 2009-2012
- Projecte de Mediació Escolar 2006-2009
- Resolució de 15 de juny de 2006, del Programa de Convivència i Mediació Escolar (Institut Joan Brudieu – 2006)
- Llista d’Instituts que estan en el Programa de Mediació escolar des dels inicis (Institut Joan Brudieu – 2004)
- Web del Projecte de Convivència (XTEC)
- Protocols per a la millora de la convivència – Resolució de conflictes (XTEC)
Documentació
- La millora de la convivència a secundària [Joan Teixidó – GROC]
Informe final de la recerca realitzada a 88 Instituts d’Educació Secundària de Catalunya en la qual s’identifiquen les principals dificultats de convivència, s’efectua un recull de bones pràctiques i s’analitzen els processos de millora.
- “Cómo dar clase a los que no quieren“, llibre escrit pel psicopedagog Joan Vaello Orts en el qual es presenten més de tres-centes tècniques i estratègies per a potenciar les habilitats socials i emocionals de l’alumne, la seva motivació i el seu nivell d’atenció per tal d’aconseguir millors resultats acadèmics. [Esquema-resum del llibre]
Algunes d’aquestes idees i propostes també es poden escoltar i llegir en els vídeos de conferències i documents següents:- Resolución de conflictos en las clases. Estrategias y habilidades
- La ESE: un antídoto contra los conflictos
- El clima de clase. Problemas y soluciones
- Gestión del aula basada en educación socio-emocional
- Plan de educación socio-emocional
- Video de la conferencia “Cómo dar clase a los que no quieren“
- Video: La gestión del aula desde un enfoque preventivo