Inserció laboral dels ensenyaments professionals (2021)

El passat 21 de desembre de 2021, es van presentar els resultats de l’Estudi sobre la inserció laboral dels graduats d’ensenyaments professionals dels anys 2020 i 2021, elaborat conjuntament pel Departament d’Educació i el Consell General de les Cambres de Comerç de Catalunya, en què s’evidencia que els ensenyaments professionals continuen sent una de les millors vies d’inserció laboral, malgrat la pandèmia ocasionada per la Covid-19. L’Estudi d’Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2021 arriba a la seva quinzena edició i és un treball que analitza la situació laboral i formativa de les persones graduades del curs 2019-2020 en ensenyaments professionals, enquestades entre sis i nou mesos després d’haver acabat els seus estudis. En la presentació van intervenir el Director General de la Direcció General de Formació Professional, el conseller d’Educació, el conseller d’Empresa i Treball i el president del Consell General de Cambres de Catalunya. En aquest estudi hi trobareu informació sobre els graduats de formació professional, ensenyaments d’arts plàstiques i disseny, ensenyaments esportius i programes de formació i inserció.

Malgrat la situació de pandèmia que ha tingut una important afectació en el nivell d’ocupació de la població catalana, els graduats en ensenyaments professionals presenten unes xifres altes d’inserció laboral. Es comencen a recuperar els nivells de prepandèmia pel que fa a la inserció. Així, les persones graduades que treballen i els que estudien i treballen alhora són el 45,32% del total; els que opten per la continuïtat formativa –és a dir, els que es continuen formant exclusivament i els que combinen estudis amb feina- són el 56,05%; mentre que els que busquen feina representen el 13,86%.

L’estudi conclou que les persones graduades en aquests tipus d’estudis presenten major ocupabilitat, si es considera les altes xifres d’atur juvenil de Catalunya –per la població entre 16 i 24 anys-. Així, hi ha menys atur entre les persones graduades en FP -13,86%-, si es compara amb la mitjana d’atur juvenil -33,40%- en la data d’elaboració de l’estudi, que en aquest cas és més del doble superior a l’atur dels graduats.

La inserció laboral varia pel que fa al grau mitjà (GM) i al grau superior (GS). Les persones graduades en GS presenten una inserció laboral més alta -56,40%- respecte el GM -33,72%-. Això s’explica perquè majoritàriament els graduats mitjans opten per continuar amb la seva formació, sobretot estudiant cicles de GS.

Pel que fa a les persones graduades que busquen feina, les xifres són més semblants entre els graduats mitjans -11,83%- i els superiors -15,79%-. L’atur és lleugerament menor entre els graduats mitjans perquè la majoria opta per continuar estudiant.

Pel que fa a l’FP dual, aquesta continua tenint una inserció laboral superior a la inserció global dels ensenyaments professionals ordinaris. Així, un 64,54% dels graduats superiors i un 42,35% dels graduats mitjans treballen o compaginen estudis i feina. L’FP dual, per tant, incrementa la inserció dels graduats.

L’estudi del Departament d’Educació i el Consell General de Cambres de Catalunya analitza aspectes com el nivell d’ingressos, el tipus de contracte, les famílies professionals amb major i menor inserció o les principals vies d’obtenció de feina de les persones graduats. L’enquesta l’han respost un total de 35.540 persones graduades el 2020 corresponents als següents ensenyaments: formació professional inicial, arts plàstiques i disseny, ensenyaments esportius, i programes de formació i inserció (PFI).