Internet segura

Els dies 7 i 14 de novembre va venir el mosso d’esquadra per fer una xerrada als alumnes de 1r d’ESO que versava sobre la seguretat a internet. A 6è de primària ja els havia fet una introducció d’aquest tema però aquest curs volia incidir més concretament en l’ús que es fa del facebook.

Primer els va passar un curtmetratge on es veia una noia d’uns dotze anys que treia una foto seva gegantina i la posava al Jardí , en la fotografia tenia una actitud una mica provocativa i estava pintada i arreglada com per anar de festa. Tothom que passava la podia veure i alhora feien fotos d’aquella imatge. Quan la noia tornava a entrar a casa deixava la porta oberta, amb la qual cosa un home d’uns 35 anys accedia al domicili i es colava a la seva habitació, mirant totes les fotografies que tenia penjades i li anava preguntant coses sobre la seva vida, tot descrivint-se a si mateix com un noi de tretze anys, inclús descobria a quin col·legi anava per l’uniforme que duia en algunes imatges. Aquesta situació suposadament real era una simulació del que passava de forma virtual. Simultàniament s’anaven intercalant escenes d’uns alumnes als que els hi preguntaven en off si mai deixarien entrar desconeguts a casa seva o els donarien informació privada, naturalment ells deien que no, rient i manifestant que si ho fessin serien molt rucs. Finalment la història acaba amb la detenció del suposat pederasta.

El mosso d’esquadra, un cop acabada la projecció, els feia reflexionar sobre l’exposició de la seva vida privada i com poden estar de desprotegits si no fan un bon ús del facebook. Els va projectar en la pissarra digital diferents finestres i quadres de diàleg del facebook on poden trobar les diverses maneres de protegir les seves dades per a que: les puguin veure només aquells qui ells desitgen, que no els puguin etiquetar altres usuaris, que no els facin servir de plataforma publicitària…

Als alumnes els va interessar molt la xerrada, fent moltes intervencions i preguntes i es van adonar que, encara que alguns sí dominen el tema, n’hi ha molts que es trobaven totalment exposats en les xarxes socials i no eren gens conscients de la seva situació.