IMPLICA’T: un projecte interdisciplinari per atendre la diversitat

Durant el curs 2017-18, l’INS Joan Amigó portarà terme un projecte anomenat IMPLICA’T que sorgeix de l’experiència docent d’alguns professors del centre que juntament amb el seu claustre, constaten que hi ha un percentatge d’alumnat prou significatiu al centre que no aconsegueix adaptar-se al sistema educatiu amb el currículum ordinari. De vegades, ja al començar l’ESO, part d’aquest l’ alumnat ve poc motivat, però encara perd més l’ànim de treballar i aprendre conforme van passant els anys, i arriba a 4t d’ESO havent repetit alguns cursos, i sense ganes d’implicar-se ni amb el centre ni amb el seu propi aprenentatge. Són alumnes que han perdut autoestima pensant que no serveixen per a res i que res val la pena. Detectem, però, que quan realitzen projectes més manipulatius, on es deix en segon terme l’academicisme i els continguts i es prima molt més els procediments; s’impliquen molt més en el projecte engegat, tenen moltes ganes de dur-lo a terme, i senten que estan fent alguna cosa útil. Es senten així, protagonistes del seu propi aprenentatge.

Com podem aconseguir que aquests alumnes recuperin la curiositat i les ganes d’aprendre? Com podem fer que tinguin ganes d’aprovar l’ESO i que vinguin al centre regularment sense que ningú els obligui?

Estratègies educatives: L’objectiu final ha de ser que l’alumnat recuperi l’autoestima i les ganes d’implicar-se en el seu propi desenvolupament i aprenentatge.

• Reduir i coordinar l’equip docent de l’alumnat.
  • Elaborar projectes interdisciplinaris i fer agrupaments amb alumnat de diferents cursos d’ESO.
  • Diversificar els espais de treball.
  • Implicar l’alumnat en la vida activa del centre.
  • Portar a terme un treball tutorial exhaustiu amb l’alumnat i la seva família.
  • Fer un seguiment individualitzat continuat i establir una forta coordinació pedagògica (professorat del centre, tècnics EAP, entorn i municipi…).
  • Tenir com a eix de treball transversal el procés socio-emocional de l’alumnat i el seus reptes personals: Educació en Valors i d’Habilitats personals i socials.

Les Activitats previstes com a eixos de treball interdisciplinari són:

• La vinya i els cellers modernistes: procés d’elaboració del vi i estil arquitectònic, en col·laboració amb el Celler modernista de l’Espluga de Francolí.
  • Oficis antics: estudi i recerca, en col·laboració amb el Museu de la Vida Rural.
  • Expressió artística i cultural: crear, transformar, aprendre de l’Art.
  • Tastet d’oficis moderns : amb la col·laboració de persones que els expliqui oficis
  • Conjunt musical: els alumnes aprendrien a tocar diversos instruments.
  • Salut i bons hàbits: Treball d’hàbits personals (higiene, alimentació, sexualitat, consums…).
  • Recuperació de varietats vegetals locals/ El Garver/ Boscos de Poblet: Treball amb la pagesia.
  • Apicultura: treball amb un apicultor experimentat
  • Mediació, cultura i valors ètics: Incorporar al programa de Mediació del centre (Internet segura, en col·laboració amb els Mossos d’esquadra), part de l’alumnat del projecte de 3r ESO.

Els espais on es realitzaran les diferents activitats són:

1. Aula-taller: l’antic institut, cedida per l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí.
  2. Aula del Museu de la Vida Rural: Les diferents instal·lacions del Museu.
  3. Camp d’Aprenentatge de Poblet: en aquest espai s’ofereixen tallers molt interessants pel nostre alumnat, i el seu entorn permetrà desenvolupar-hi moltes de les activitats previstes.
  4. Institut Joan Amigó i Callau: a l’hort i el galliner del centre, així com a les seves aules específiques (laboratori, gimnàs, aula de robòtica, etc.) es desenvoluparan les parts del projecte que ho requereixin.
  5. Expressió ViP: Diferents manifestacions artístiques i creatives en coordinació amb els diferents projectes que realitzen els alumnes.
  6. Residència d’avis Jaume I: en els darrers anys l’institut té una estreta col·laboració amb aquesta institució: la gent gran gaudeix transmetent els seus coneixements als joves, i aquests aprenen a no perdre el contacte amb les arrels del poble. En aquest espai, es podrien realitzar les entrevistes necessàries per alguns dels projectes previstos, així com també a la Llar de Jubilats de l’Espluga de Francolí.

S’espera de tot plegat, que l’alumnat es retrobi a si mateix amb una altra mirada. La clau de volta de tot plegat, és tornar a creure que sí que pot fer coses interessants, sí que pot aprendre i passar-s’ho bé a la vegada i que venint cada dia a l’institut anirà desenvolupant positivament diferents àmbits d’aprenentatge i , sobretot, aspectes de creixement personal i competencial, com també social i mediambiental.