L’estudi de plom a les mines de Bellmunt

Miquel Valls
Professor de Ciències

L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Joan Amigó de L’Espluga de Francolí ha visitat
el patrimoni miner de Bellmunt del Priorat. L’activitat minera ha impactat en el paisatge que les rodeja i que s’observa quan et vas apropant als municipis de Falset i el Molar, a la serra de Montsant i totes les terrasses plantades de vinya amb el terra negre de pissarra o de llicorella, com li diuen allà a la pissarra.
Impressiona l’espai i les dimensions de la mina, amb unes instal·lacions noves i un personal molt amable que fa molt amena la visita que comença amb una introducció al metall més tou i més pesat de tots els metalls comuns continuant pels usos del plom en el passat, la seva decaiguda per la substitució del plàstic, la història de la mina Eugènia -la més important de Catalunya pel seu rendiment i qualitat de les extraccions-, com s’obtenia la Galena -sulfur de plom-, el funcionament de la fundició i la relació de la gent del terreny amb aquestes instal·lacions. Abans de baixar a la mina, van explicar els minerals que allí podíem trobar, les característiques principals, els seus usos i vam poder tocar i palpar diferents mostres.
La mina Eugènia, la part que es visita, comença amb una baixada de 35 metres fins arribar a una galeria horitzontal del nivell 1, veient una zona d’extracció de galena amb representacions que ens introdueixen com seria el treball a la mina, el pou principal i la sortida a la zona on es tirava la ganga, on anava tot el destriatge i on els nostre alumnes van intentar buscar petits fragments de galena, molts d’ells amb èxit. Un matí intens i una visita que us aconsellem a tots. Els orígens de la mina es situen a l’any 1870 i ha estat funcionant fins el 1972.
A la tarda vam visitar el Celler Cooperatiu de Falset, on un actor, caracteritzat com a becari del Celler, els va tenir tota l’estona desconcertats, atents i entretinguts al fer la visita al celler. Va ser un dia diferent per conèixer el territori, aprendre coses fora de l’aula i tenir vivències amb els companys.