Brigadistes internacionals

L’alumnat de 4rt A de l’institut Joan Amigó ha tingut l’oportunitat de conèixer el paper dels brigadistes en la Guerra Civil aprofitant el seu pas per la vila, donat que el dia 25 d’octubre del 1938, els brigadistes integrants de l’exèrcit de l’Ebre, es van acomiadar a l’indret aleshores conegut com “Villa Engràcia” (l’actual alberg Jaume I), procedents de l’estació de Marçà. Uns 35.000 brigadistes procedents de 50 països diferents van integrar aquest gruix de voluntaris, la majoria comunistes, als quals cal sumar uns 2.000 voluntaris relacionats amb les milícies anarquistes i poumistes i amb el personal sanitari.

Gràcies al taller proposat pel Camp d’aprenentatge Els Monestirs del Císter, l’alumnat ha pogut apropar-se a la història de primera mà. El taller ha tingut dues parts: primer una petita introducció a la Guerra Civil, material de guerra i composició del bàndol republicà. I després al pati del Camp d’Aprenentatge l’escenificació i sessió fotogràfica amb ajuda de documents del 25 d’octubre del 1938.

L’experiència ha estat molt enriquidora i ens ha ajudat a completar el nostre temari in situ. És  important conèixer la història i les diferents ideologies en un espai de recreació que permet aprendre aspectes concrets d’un període no massa llunyà i on el nostre entorn hi va tenir un paper rellevant.