A 4t es presumeix que l’alumne té força definida la seva vocació o interessos personals amb la qual cosa el nombre d’hores de les optatives s’incrementa fins a les 9h. Les optatives de 4t venen definides pels currículums oficials, malgrat aquestes poden ser adaptades d’acord amb el projecte educatiu de centre.
Les matèries comunes i la seva assignació horària per al proper curs és la següent.
Matèria |
Hores |
Llengua catalana i literaturaLlengua castellana i literaturaAnglèsCiències socials: geografia i històriaMatemàtiquesEducació físicaCultura i valors ètics o religióTutoriaOptatives (en tres franges horàries) |
334342119 |
TOTAL |
30 |
Moltes d’aquestes assignatures de 4t són una bona introducció de les matèries que podran trobar al batxillerat de la seva elecció o bé a alguns cicles formatius de grau mig.
S’estableixen en tres franges horàries de manera que l’alumne haurà d’escollir una de cadascuna de les franges. Donada la distribució de franges i la demanda habitual es procura distribuir tot l’alumnat d’acord amb les seves preferències, tot i així en alguns casos l’alumnat pot ser distribuit només en aquelles optatives en les que hi ha vacants.
Optatives 4t d’ESO. CURS 2016/2017
FRANJA | TÍTOL | DESCRIPCIÓ |
Franja 1
|
Física i Química | Destinat a l’alumnat d’itinerari de batxillerat científic, batxillerat tecnològic i també als interessats en cicles formatius d’energies, química, seguretat i medi ambient…. i sobre tot a l’alumnat que els agradi les ciències. Estudiarem el moviment, les forces, l’energia, les ones i les reaccions químiques. |
Francès iniciació | Al final de curs, l’alumne ha de ser capaç de mantenir una conversa on pugui presentar-se, parlar sobre temes que li són propers i fer preguntes per a obtenir informació bàsica de l’interlocutor. La mateixa informació serà tractada mitjançant l’expressió escrita. Al darrer trimestre, es tractaran temes vinculats amb el futur professional. | |
Introducció al llatí | Inici del llatí i del coneixement de l ‘antiga Roma. Es necessita el llibre que hi ha al llistat de llibres. | |
Franja 2 |
Tecnologia | S’introdueix a l’alumne en la teoria i la pràctica dels sistemes pneumàtics i hidràulics amb el muntatge d’un projecte, electrònica analògica i digital, pràctiques d’electrònica per a conèixer els components electrònics i el seu funcionament i pràctiques de programació amb Arduino i PICAXE d’electrònica digital. Es farà modelatge i construcció d’un prototip d’alguns dels projectes desenvolupats amb una impressora 3D. El desdoblament d’un dels grups de Tecnologia possibilitarà que les classes, en un dels grups sigui en anglès. |
Música | L’optativa de Música amplia i aprofundeix els continguts de 1r i 3r d’ESO. Per a què ens pot servir la música en la vida quotidiana? Quins oficis estan relacionats amb la música? Quina música agrada als nostres companys d’Institut? Fem un anunci de ràdio o de TV? Com és la música d’altres cultures? Amb una metodologia eminentment pràctica i grupal, l’alumne es va construint les seves respostes i les posa en comú usant les tecnologies informàtiques al seu abast. La interpretació d’un repertori variat permet aplicar i ampliar els coneixements del llenguatge musical assolits anteriorment, i gaudir de la interpretació musical com a acte tribal compartit. | |
Francès ampliació | Ampliació dels coneixements adquirits amb les optatives de francès de 3r d’ESO. S’insistirà especialment amb tot el referent a l’expressió oral. Es preveu realitzar una sortida didàctica al sud de França. L’alumnat podrà preparar-se per l’examen oficial A2. | |
Franja 3 | Biologia i Geologia | Els continguts que es treballaran en la matèria estan relacionats principalment amb Genètica i la biotecnologia. També estudiarem el funcionament dels ecosistemes amb treballs de camp i finalment ens adonarem que el nostre planeta és molt dinàmic: Heu sentit parlar dels terratrèmols i els volcans?. Ens farem moltes preguntes i intentarem trobar totes les respostes i ho farem sobre tot de manera pràctica. |
Educació Visual i Plàstica Revista BANEWS |
Realització de la revista de l’institut, utilitzant les tecnologies TIC. La realització de la revista permet que l’alumnat s’introdueixi i es familiaritzi amb la creació i les anàlisis de missatges visuals i escrits. En aquest procés, a l’alumnat, fent ús de les noves eines tecnològiques i de comunicació TIC, se li proporcionen tot un seguit d’eines que li poden permetre entendre i descodificar, al mateix temps que crear-ne de nous, tot un seguit de missatges que els apropa al món dels mitjans de comunicació. | |
Informàtica | Té com a finalitat conèixer les tècniques de creació de continguts multimèdia, publicació i difusió de continguts. Ampliació d’ofimàtica i tractament d’imatges 2D i 3D. Introducció als llenguatges de programació formals (Javascript i/o Python) i llenguatges visuals (Appinventor o altres) per a mòbils Android. Desenvolupament de pàgines Web dinàmiques, jocs i aplicacions per mòbils. Coneixement bàsic de xarxes, configuració i protocols. El desdoblament d’un dels grups d’Informàtica possibilitarà que a un dels grups es facin alguns temes o unitats en anglès . |
|
Filosofia | La matèria de Filosofia està pensada per començar a reflexionar al voltant de qüestions com: la diferència entre la realitat i els somnis, la manera com ha anat canviant la visió de l’univers al llarg de la història, el problema ètic de l’avortament o dels drets dels animals, o en què consisteix la felicitat. |