Els pictogrames han arribat a la Comunitat de petits per ajudar-nos a crear un entorn més fàcil de comprendre

La comunicació és essencial per a que els nostres nens i nenes puguin  relacionar-se i interactuar amb els altres en el seu dia a dia. Per fer-ho necessiten el llenguatge. Gràcies a aquest, es fa possible posar nom a les coses, als pensaments, a les emocions. És  així com els nostres petits van descobrint el món que els envolta. Però sobretot, a més a més de descobrir, cal assegurar que van entenent com funciona el seu dia a dia; que les rutines que ordenen la seva quotidianitat a l´escola no són moments que es van esdevenint de manera arbitrària, sinó que es poden preveure i sobretot que es poden anticipar, posar-hi nom, i participar-hi des de la comprensió.

Entendre el pas del temps, saber si és el matí o la tarda, si anem a esmorzar o anem a dinar, si després del pati ja tornem a casa o si encara tenim propostes per fer a l´escola, … tot plegat cal ser treballat a l´etapa d´Educació Infantil. Ajudar-los a comprendre  que quan s´acomiaden de la mare, del pare, de l´àvia o de l´avi per anar a l´escola no és un espai en el temps indeterminat sinó que les coses que sabem que passaran ens ajudaran a entendre el pas del temps  i tot el que faran abans de tornar-los a veure.

Per ajudar-los en aquest aprenentatge, a la Comunitat de petits hem començat a posar nom i imatge a les nostres rutines del dia a dia: l´hora d´arribada, l´estona de la rotllana, l´hora d´anar al pati, les estones de treball a les propostes… I ho hem començat a treballar a partir de pictogrames. Així utilitzem les imatges  per representar cada activitat. I dins de cada activitat tenim més pictogrames que ens diuen les coses que farem dins d´aquell moment d´escola. Cada pictograma vol explicar-se per si mateix i mirem d´acompanyar-lo del llenguatge verbal, donat que relacionar paraules amb imatges ajuda al desenvolupament de l´agilitat comunicativa. Tanmateix, amb aquest horari visual es pretén afavorir l´autonomia en el funcionament dels nostres alumnes.

Us deixem algunes imatges dels nens i les nenes amb l´horari fet amb pictogrames i alguns dels pictogrames que elles i ells estan començant a utilitzar.