Explorem la riera de Vallvidrera

El passat mes d’abril els dos cursos de 6è de primària vàrem fer una sortida ben especial:
Vam visitar el Centre d’Educació Ambiental i de Lleure Can Santoi que es troba al barri de la Rierada, enmig d’una pineda en plena Serra de Collserola.

La pujada al centre va ser amb autocar, ja que està a prop de l’escola, però no tant com per anar caminant i arribar d’hora.
Un cop allà vàrem conèixer en Miquel i l’Engràcia i ens van explicar el planning de la jornada. A continuació, una estona per esmorzar i agafar energia. Vam marxar cap a la riera, vam fer equips de treball i vam prendre dades sobre les seves característiques: velocitat i temperatura de l’aigua, amplada i profunditat de la riera, nivell de contaminació, temperatura ambiental i de l’aigua…

Un cop recollida aquesta informació per cadascun dels equips de treball ens vam dedicar a agafar mostres, amb molta delicadesa, de diverses espècies d’insectes que podíem trobar a dins de l’aigua de la riera. Els vam posar en pots de color blanc amb tapa i cap al laboratori a estudiar les seves característiques.

Cada grup tenia un insecte diferents i havia d’esbrinar quina espècie era a partir d’unes fitxes que l’Enriqueta i en Miquel tenien preparades. Amb un bon equip tecnològic (com la lupa binocular, càmeres i el projector) vam poder esbrinar quins insectes hi ha a la Rierada i a partir d’ells vam poder saber quin nivell de qualitat té l’aigua en aquest tram de la riera.

El nivell de “salut” de l’aigua de la Rierada va sortir “intermig” , per tant encara tenim molta feina a fer per revertir l’impacte de la contaminació humana envers el medi ambient.

Un cop acabat l’estudi dels insectes i la posterior reflexió sobre la contaminació de l’aigua vàrem descansar, dinar i mentalitzar-nos que teníem un bon camí de baixada fins l’escola.

Caminant un parell d’hores per la vora de la Rierada (fins i tot travessant-la!!!) vam arribar a l’escola ben cansades i cansats, però orgullosos d’haver après moltes coses interessants sobre un element natural molt proper a l’escola: La Rierada de Molins de Rei.