El superordinador MareNostrum 4

El passat dimarts 17 de gener la classe de 3r hem anat a Barcelona a visitar el superordinador Marenostrum 4.

En arribar vam escoltar la cançó que van fer les Macedònia sobre el superordinador Marenostrum per trobar paraules importants relacionades amb el superordinador.

Vam aprendre que quasi tots els objectes elèctrics estan programats. Per entendre com funciona la programació vam fer una activitat en la qual dos voluntaris feien la funció de superordinador i de programadora. La programadora havia de donar les instruccions al que feia de superordinador dels passos que havia de fer per arribar a agafar un objecte. La resta feien d’obstacles per dificultar el recorregut.

Vam fer una activitat en la qual nosaltres érem peixos, dofins i taurons, els taurons es menjaven els dofins i aquests menjaven els peixos. Vam fer dues simulacions, la primera va fallar i la segona va estar bé. D’aquesta manera vam aprendre què és una simulació.

També vam fer un joc per aprendre què era un gràfic de barres. Vam haver de decidir el lloc, el menjar i les activitats d’una festa d’aniversari votant amb Legos gegants el que volia cadascú/na.  

Després vam anar a una església on es trobava el superordinador. Es troba dins d’una església perquè es refrigeri millor, ja que s’escalfa perquè treballa 24 hores al dia quasi cada dia de l’any (menys dos dies per fer manteniment). Està cobert i protegit per un vidre molt gruixut que evita el soroll i que no entri ningú que no estigui autoritzat i sàpiga molt bé com funciona i com arreglar-ho.

Ens van explicar que el superordinador són moltes màquines que treballen alhora. Està format per unes torres negres que es diuen racks. Dins dels racks hi ha les plaques base, cada placa base té 24 cervells. Hi ha 3.400 plaques aproximadament, per tant, en total el superordinador té uns 80.000 cervells funcionant alhora.

Després vam fer una activitat per entendre com funciona el superordinador. Hi havia deu caixes, cinc vermelles i cinc blaves. Dins hi havia una quantitat diferent de pilotes a cadascuna. Havíem de sumar les pilotes de la caixa vermella i les de la caixa blava. Primer va sortir una persona i va fer totes les sumes sola i després van sortir cinc persones i cadascuna va fer una suma. Vam poder observar que en fer un càlcul paral·lel (fer diferents sumes diferents persones alhora) és més ràpid que fer-les totes una persona sola.

També vam descobrir que hi ha dos tipus de racks: el rac de memòria, que s’encarrega de guardar la informació i el rac de càlcul que s’encarrega de processar la informació. 

Finalment, vam aprendre que el superordinador està connectat amb molts cables, que tenien una llargada des de Barcelona fins a Tarragona. Vam fer una activitat per veure quins materials eren conductors de l’electricitat, donant-los les mans i agafant un tub que quan detecta l’electricitat fa llums. Vam provar diferents objectes com una cullera, un plàstic i les mans. Vam descobrir que tant el metall de la cullera com l’aigua del nostre cos és conductor de l’electricitat.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>