Tema central d’escola

Bon dia famílies,

Enguany, el treball dels ODS, és el tema central d’escola i per tant l’eix de molts aprenentatges. Perquè aneu coneixent una mica la temàtica, us anirem presentant diferents informacions extretes de la pàgina d‘Xtec.

Els ODS són els objectius de desenvolupament sostenible, inclosos en la resolució “Agenda 2030: transformar el nostre món”, que el setembre de 2015 l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar, per tal de definir un full de ruta unificat per fer front als reptes globals de la humanitat. Aquest document identifica cinc grans àrees d’actuació (persones, planeta, prosperitat, pau i partenariat), al voltant de les quals hi ha 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i 169 fites per assolir en l’horitzó 2030, amb l’objectiu final de promoure la prosperitat a la vegada que es protegeix el medi ambient.

Els 17 ODS no són independents els uns dels altres, sinó que estan interconnectats. Les intervencions en una àrea afectaran els resultats de les altres, i és per això que el desenvolupament ha d’equilibrar la sostenibilitat mediambiental, l’econòmica i la social. Així, posar fi a la pobresa ha d’anar acompanyat d’un seguit d’estratègies per al creixement econòmic i per al desenvolupament de respostes a necessitats socials com l’educació, la salut, la igualtat i les oportunitats laborals, a la vegada que es lluita contra el canvi climàtic i es treballa per preservar boscos i oceans.

Qui hi participa i a qui van adreçats?

La resolució la van signar els 193 països membres de les Nacions Unides, i constitueix una crida a l’acció a tots els governs perquè n’assumeixin els principis i la implementin al seu àmbit d’actuació, sigui quina en sigui la realitat social i econòmica. L’Agenda 2030 i els ODS s’adrecen a tots els països, independentment de la seva situació socioeconòmica, i es comprometen a no deixar a ningú enrere i a fer l’esforç per atendre primer a aquells que es trobin més enrere.

Els ODS, però, no s’adrecen només a polítics i governs: també volen implicar tota la societat, el sector privat, la societat civil i tota la ciutadania; tothom pot posar el seu petit gra de sorra per posar fi a la pobresa, reduir les desigualtats i fer front al canvi climàtic.

L’any 2015, el Govern de Catalunya es va fer ressò de la crida de les Nacions Unides i va iniciar el procés per elaborar el Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya, que es va aprovar el 25 de setembre de 2019.

Aquest document, fruit de la col·laboració interdepartamental, té com a objectiu principal l’assoliment a Catalunya dels 17 ODS i vincula els compromisos de l’Agenda 2030 amb el marc normatiu català, el Pla de Govern i els plans departamentals de l’actual legislatura.

El Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya inclou un total 920 compromisos que han de portar cap a l’assoliment dels ODS, alguns dels quals es troben en diversos ODS, fet que reflecteix la transversalitat del Pla.

Així, el nombre de compromisos únics és de 696, que s’han d’entendre com a objectius programàtics que permeten avançar en l’assoliment dels ODS a partir del conjunt de polítiques públiques que impulsa i gestiona el Govern de Catalunya. Des del punt de vista geogràfic, la majoria dels 920 compromisos s’orienten a Catalunya (concretament 810) i n’hi ha 110 que són d’àmbit mundial, per tant, es referma el compromís de Catalunya amb la comunitat internacional i la cooperació al desenvolupament.

El treball per a la consecució dels ODS, però, no és exclusiu del Govern de la Generalitat, sinó que és un espai obert i compartit amb tota la societat catalana, tal com reflecteix l’Aliança Catalunya 2030, que es va presentar el 21 de febrer de 2020 a Barcelona, amb una gran coalició de país per compartir recursos i impulsar iniciatives conjuntes a favor de l’Agenda 2030, en què en van ser propotors un total de 33 organitzacions i entitats catalanes de tots els àmbits (tercer sector, sindicats, món local, universitats, representants de la gent gran, col·lectius LGTBI i defensors de la conservació del medi ambient).

El Departament d’Educació, d’acord amb les seves competències, coordina l’ODS 4 (educació de qualitat), tot i que això no exclou que el Departament pugui estar implicat en altres fites i compromisos vinculats a altres ODS, atès el caràcter transversal de l’Agenda 2030.

D’acord amb el Pla nacional per a l’Agenda 2030, el Departament també té compromisos vinculats a altres quatre ODS (a banda de l’ODS 4 esmentada), concretament amb les següents:

• ODS 1: Erradicar la pobresa a tot el món i en totes les seves formes.
  • ODS 3: Garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones de totes les edats.
  • ODS 5: Aconseguir la igualtat entre els gèneres i apoderar totes les dones i les nenes.
  • ODS 13: Adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

Dins d’aquests cinc objectius, el Departament és present en 13 fites i és responsable de 68 compromisos, 66 dels quals són compromisos únics i 2 apareixen repetits en dues fites diferents. I si es té en compte l’àmbit d’actuació, dels 68 compromisos del Departament d’Educació, tots estan ubicats a Catalunya.