COM ES POT INVERTIR DE FORMA INTEL·LIGENT?

Els alumnes de 4t d’ESO, a l’assignatura d’economia, hem rebut la tercera xerrada d’un voluntari de l’EFEC: Inversió intel·ligent i sostenible. Ja comencem a tenir unes bones nocions financeres, però en cada classe i taller estem descobrint nous conceptes que ens ajuden a entendre l’economia. Avui hem pogut tractar els aspectes i factors que cal tenir en compte a l’hora d’invertir.
Ha estat una sessió molt profitosa on hem fet diverses activitats que ens han donat una visió més global de les finances i ens ha permès conèixer-nos millor a nosaltres mateixos. Destaquem una dinàmica que ens ha sorprès i ens ha permès saber què estem disposats a invertir. En aquesta hem hagut de respondre diverses preguntes sobre nosaltres mateixos i així hem conegut la nostra aversió al risc. La majoria dels alumnes pensem que tenim una bona tolerància al risc, però després d’analitzar els factors que poden influir, pensem que la nostra postura podria ser més conservadora del que pensem.
Algunes conclusions a les quals hem arribat són:
1- Cal tenir en compte els recursos disponibles que tenim i no oblidar que necessitem tenir un fons d’emergència abans de començar a invertir.
2- A més, hem de considerar la nostra situació personal i econòmica abans de prendre qualsevol decisió. Tenint en compte la liquiditat dels nostres recursos, el temps en què els necessitarem o no, la inflació dels preus, la previsió de l’estalvi, la rendibilitat que esperem obtenir i el risc que estem disposats a assolir.
3- Cada persona té un perfil de risc diferent, és a dir estar disposat a tolerar més o menys risc, per tant, hem de ser coherents amb el que estem disposats a perdre quan invertim. Així mateix, hi ha estratègies que ens ajuden a disminuir aquest risc, com la diversificació de les nostres inversions.
4- Finalment, hem de considerar els criteris ASG (ambientals, socials i bon govern) si volem invertir de forma sostenible.