Sant Jordi

Sant Jordi és una de les festes més riques i completes per la varietat d’activitats que giren al seu voltant. La majoria d’aquestes activitats tenen un fort component literari, el llegir i l’escriure són activitats que es van treballant al llarg de l’any, però amb l’arribada de sant Jordi “floreixen” d’una manera ben visible.

Els cursos més petits, des d’infantil 3 anys fins a segon treballen la llegenda de sant Jordi, els més petits des de l’hora del conte i primer i segon ja llegeixen ells la llegenda. Un any més repassem la història i l’escola s’omple de dracs, cavallers, princeses i roses.  Recordem que les “llegendes no cal que siguin veritat, només cal que siguin boniques” i Sant Jordi és una d’aquestes llegendes boniques  que es treballen a l’escola.

santj

Amb la il·lusió que genera la festa a cada classe cada nen i nena va confegint el seu llibre, generalment relacionat amb algun dels temes que es treballen. És una excusa perfecte per posar en pràctica tot el que hem après a nivell d’escriptura. És el nostre regal per a les persones que estimem i això implica també posar-hi afecte. I no pot faltar tampoc la rosa, cada curs fa el seu model i cada nen i nena la seva.

Ja tenim els petits cavallers i les petites princeses preparades amb l’emoció, el llibre i la rosa.

santj2  santj4

A partir del cicle mitjà i fins a 4t. d’ESO el llibre de sant Jordi és fruit de tot el curs.  Cada nen i cada nena organitza els textos que ha anat escrivint des de l’inici, aquells que ha treballat, ha millora i ha passat a net.  Ara és l’hora de confegir el seu llibre personal: ordenar-los, classificar-los, fer índex, les dedicatòries,… Ara és quan es veu la la importància d’haver dedicat un temps cada setmana a escriure un text per a que llegeixin les persones que més estimem.

Cada any, amb algun d’aquests textos o amb d’altres creats per l’ocasió, participem amb les altres escoles, a la Mostra Literària de Premià de Mar i en alguna ocasió, cal dir que hem arribat a la Mostra Literària del Maresme. A més, també fem els nostres Jocs Florals i els guanyadors passen a concursar als Jocs Florals organitzats amb totes les escoles de TRAMS.

Sant Jordi és també el moment de compartir llibres, per això cada nen i nena porta a l’escola un dels seus llibres preferits, el presenta als seus companys i amics i després tenim una estona per compartir-los. És una manera de fer arribar el gust pel llibre a tots els nens i nenes.

santj6  santj5

Cada sant Jordi ens apropa també un autor. Durant uns dies descobrim l’obra i el sentiment d’una persona que a través de la literatura va escriure poemes, contes, histories,…. És una manera d’endinsar-nos en la literatura des de ben petits. Sempre hi ha un fragment, un vers, una estrofa que arriba a qualsevol edat.

I no hi ha festa sense que ens trobem tots al pati per compartir el que hem fet i hem après. Sant Jordi ens porta les cançons de primavera, els guanyadors dels Jocs Florals i alguna petita referència a l’autor que hem treballat,…

Moltes coses, moltes emocions i una gran satisfacció. En acabar la festa tots tenim ganes de tornar-hi l’any que ve.