La setmana de la Pau

El dia 31 de gener, aniversari de la mort de Mahatma Gandhi, es celebra el Dia Escolar de la No Violència i de la Pau.

L’escola des de fa uns anys s’ha sumat a aquesta iniciativa de celebrar la setmana de la Pau que culmina el dia 31.  Considerem important treballar amb els alumnes el compromís de tots amb la pau i la solidaritat.  Només si mantenim una reflexió constant sobre aquestes qüestions i prenem consciència què cal fer i del petit gest que està al nostre abast, podrem avançar en la construcció d’uns ideals que persegueixin la construcció d’una societat més justa.

pau1

Aquest és l’esperit d’aquesta jornada, que nosaltres hem fet nostra en la celebració de la Setmana de la Pau. Sabem que aquest esperit no és limita a aquest dia ni a aquesta setmana. Els acords, les reflexions, els propòsits i, alguna petita actuació, són realment vàlids quan queden presents en la nostra memòria i en qualsevol moment, ens ajuden a frenar, corregir o variar una actuació impulsiva. Aquest és el sentit de la Setmana de la Pau.

En aquesta setmana intentem treballar i trobar a cada un dels cursos el sentit de la paraula pau, cada un al seu nivell.  No és un treball fàcil per als nens i nenes i això suposa estones de discussió, d’aportació d’idees i experiències, és a dir, parlem, acceptem idees dels altres, renunciem a idees nostres i ens posem d’acord. És la base de l’entesa.

pau5  pau6

També al llarg de la setmana comparem la nostra realitat amb d’altres que ens han arribat a través d’imatges, paraules, contes, … Les contrastem  i ens adonem de la importància que tots ens fem conscients del que passa al nostre voltant.

Sovint tenim tendència a traslladar el tema de la pau lluny de nosaltres, però reflexionem sobre el que comporta un ambient de pau en nosaltres mateixos i això reverteix en la convivència a l’escola, en la manera d’adreçar-nos als altres, en el treball d’empatia i assertivitat.  És a dir, en un treball de competències socials.

La Setmana de la Pau culmina en el dia de la Pau, en que els grans de l’escola (els alumnes de 3r i 4t de la ESO) preparen tallers i fan de monitors a la resta de nens i nenes de l’escola.  Tots els tallers tenen un punt en comú la convivència entre iguals i grans i petits.  I el producte que s’obté serveix per tancar la festa aquell mateix dia a la tarda, on tots de petits a grans ens trobem al pati de l’escola d’Infantil i Primària i llegim ja siguin els nostres desitjos, els nostres somnis o algun manifest per la Pau.  La festa acaba amb una cançó conjunta.

pau2   pau8

Els  propòsits de millora, els desitjos, els somnis són el primer pas.  Només si volem canviar i creiem en la possibilitat d’aquest canvi lluitarem per fer nostre i que es compleixi el desig.  I creient en la importància de la nostra manera d’actuar, serem capaços de convèncer a més gent que està al nostre voltant. És el principi del canvi.

pau3