Visitem el Museu de les Aigües!

Dimecres dia 6, l’alumnat de 3r vam visitar el Museu de les Aigües de Cornellà de Llobregat. Allà, vam posar en pràctica els nostres coneixements sobre les propietats i el cicle de l’aigua a través de diferents experiments:

  • En primer lloc, vam poder observar propietats com la flotabilitat dels cossos en aigua.
  • A continuació, vam poder experimentar amb els tres estats: sòlid, líquid i gasós; i vam repassar el nom que rep cada canvi d’estat.
  • Per últim, vam poder observar processos que tenen lloc a la depuradora, com ara la filtració de l’aigua.

També vam tenir l’oportunitat de visitar el museu, en què vam descobrir com s’extreu, s’emmagatzema i es tracta l’aigua i com ha canviat aquest procés amb els anys.

Aquí us en deixem unes imatges:

Art i ciència a 2n!

La ciència i l’art van de la mà! Després d’investigar científicament les qualitats bàsiques de la matèria: massa i volum; hem plasmat, amb les nostres creacions artístiques, com són les coses que ens envolten. El nostre món no és pla: té volum. Aquests han estat els resultats!

8-M: Dia internacional de les dones

Al Margalló, totes comptem. Aquests dies l’escola s’ha omplert d’activitats i propostes per reivindicar la igualtat de gènere, fent èmfasi en les desigualtats encara existents en el món del teatre. Volem agrair a totes les dones que han lluitat en el passat i el present i commemorar el Dia Internacional de la Dona per reivindicar una societat justa i igualitària on totes puguem decidir lliurement i ser respectades. Durant aquest mes coneixerem dones al món del teatre.

Avui, 8 de març, publiquem una mostra d’algunes de les activitats que hem realitzat a cada comunitat.

En aquest vídeo, podeu veure l’acte celebrat enguany: alumnat i mestres han cantat la cançó “Palabras que abrazan” formant aquest gegant 8-M a les pistes del pati.

A continuació us deixem, també, les fotografies dels diferents grups-classe:

#almargallototescomptem és el hashtag que hem fet servir des de l’escola. Us animem a compartir a les xarxes socials la vostra fotografia relacionada amb el dia i així poder formar part de la nostra iniciativa per aquest 8-M.

 

Apliquem el mètode científic a 1r!

Hola, famílies! El ratolí Pérez ens va proposar fer una nova pràctica per conèixer com actuen certs aliments a les nostres dents! Com que la closca dels ous és el més semblant a l’esmalt de les dents, l’experiment consistia en posar 4 ous bullits en diferents líquids: aigua amb llaminadures, vinagre, llimona i coca-cola. Després, vam fer hipòtesi del que passaria amb els ous i durant uns dies els vam estar observant. Vam veure que els ous havien canviat i que la closca s’havia anat desfent. Vam agafar les nostres idees sobre el que pensaven que passaria i vam comprovar si havia coincidit o no amb el que havíem dit. Finalment, vam concloure que certs aliments, líquids… fan malbé l’esmalt de les dents fent que entrin bacteris i es formin càries. Durant aquest procés, vam aplicar el mètode científic, en què els alumnes fan hipòtesi (possibles respostes), experimenten, observen, prenen notes, comproven les seves hipòtesi i extreuen conclusions sobre els fets observats.

Música i aigua a 3r

A 3r, continuem treballant el bloc temàtic de Medi: “Propietats i canvis: l’aigua.” Hem fet un segon experiment i aquesta vegada, de manera globalitzada:

  1. Fem llengua llegint el text instructiu.
  2. Creem melodies amb els gots; despertant la nostra vessant artística.
  3. Despertem la nostra curiositat amb la pràctica que hem fet, ja que ens adonem que els gots sonen diferent segons la quantitat d’aigua que tenen.

Com podem calcular el volum d’un objecte?

A 2n, continuem treballant la matèria. Aquesta setmana hem descobert com calcular el volum d’un objecte. Per fer l’experiment hem necessitat un got de precipitat, aigua i diferents objectes.

El primer que hem fet és omplir amb 200 ml d’aigua el got de precipitat i posteriorment col·locar l’ objecte dins l’aigua. Aquest ha fet que l’aigua pugi. Com podem saber quin volum té cada objecte?

  1. Hem escrit els ml on arriba l’aigua després de posar l’objecte.
  2. Li hem restat els 200 ml de l’aigua.
  3. El nombre resultant és el volum de l’objecte.

Amb els objectes que hem experimentat coincideix que el que té més massa té més volum, però no sempre és així.

Experiència didàctica a l’Auditori de Barcelona

Dijous i divendres passat, una representació de l’alumnat de 6è va presentar una experiència didàctica de Cantània a l’Auditori de Barcelona.

🎤 📚 Cantània és una cantata que es prepara a 5è des de l’àrea de música i que culmina amb un concert a final de curs a l’Auditori de Barcelona. Per a preparar-la, els i les mestres de música que hi participen assisteixen a sessions de formació que es realitzen al mateix Auditori. En aquestes formacions, a banda d’assajar l’obra, les coreografies i preparar l’attrezzo, els assistents reben xerrades d’escoles o entitats que comparteixen activitats i recursos. En aquesta ocasió, una de les escoles ha estat la nostra.

La Leire, l’Izan i la Vega de 6è van explicar, en nom de tota l’escola, com treballem Cantània al Margalló davant de mestres de música d’arreu de Catalunya. L’experiència didàctica que van compartir s’anomena “descobrim cantània”, un traspàs simbòlic que els infants de 6è fan als de 5è per presentar-los el projecte i motivar-los en aquesta nova aventura.

🎶 El nostre alumnat va compartir com a la nostra escola fem que cantània deixi empremta i vagi més enllà d’un sol curs. A finals de 4t, els infants assisteixen a l’assaig general que 5è fa a l’escola, abans del concert a l’Auditori, per poder tenir un primer contacte amb el projecte. Llavors, amb l’arribada a 5è, l’alumnat de 6è ofereix una presentació sobre la seva experiència a Cantània el curs anterior i els animen a descobrir dades de la nova cantània a través d’un joc de pistes que han preparat prèviament. Aquest intercanvi entre 6è i 5è crea una continuïtat i un vincle entre generacions que participen en aquest projecte.

Agraïm al servei educatiu de l’Auditori que donés l’oportunitat al nostre centre i al nostre alumnat a participar d’una experiència tan enriquidora.

Com són les nostres dents?

A 1r, continuem treballant sobre la nostra pregunta: “què passa a la meva boca quan tinc una càries?”. Aquests dies ens hem observat les dents per analitzar si són totes iguals o diferents.

Hem vist que són diferents: unes acaben en punta, altres són rectes i primetes, unes altres amples i planes… i que tenen una funció determinada (tallar, aixafar o esquinçar).

Això ens ha portat a observar les dents d’altres animals per comparar si coincideixen amb les nostres, en què s’assemblen i en què es diferencien.

Hem arribat a la conclusió que els animals o les persones tenen unes dents o unes altres segons el que mengen. Si mengen altres animals necessiten esquinçar (canines), si mengen vegetals o herba cal tallar l’aliment i aixafar (incisives i molars).

A través d’aquesta observació hem descobert, també, que aquests animals es classifiquem segons el que mengen: en carnívors, herbívors i omnívors.

A què jugaven els nostres familiars?

Les nenes i els nens de 3r, continuem treballant l’ODS 3: “Salut i benestar”. Arran de les preguntes investigables que ens vam fer sobre aquest tema, hem estat investigant sobre els jocs d’abans.

Vam començar amb una entrevista a familiars o persones adultes del nostre voltant per saber a quins jocs jugaven quan eren petits o petites.

Després, per grups cooperatius, hem estat buscant informació a les tablets i escrivint en un full tot el que hem anat trobant sobre aquests jocs.

Ara, estem fent un mural centrat en un dels jocs que hem investigat. Aviat farem una exposició oral per ensenyar als companys i les companyes tot el que hem descobert.