Com podem experimentar amb el número PI?

Dilluns 14 de març vam celebrar el  dia de Pi  i  al mateix temps, el Dia de les matemàtiques i per això hem volgut experimentar amb aquest nombre.

Abans de començar a experimentar amb el nombre Pi, vam fer una recerca sobre ell. Volíem saber moltes coses, com per exemple: “per què se celebra avui el dia de Pi?”  Què significa  i Quina és la utilitat d’aquest nombre.

Entre tots i totes hem pogut contestar les nostres qüestions. En la nostra llengua, quan escrivim una data primer posem el número del dia i després el del mes, és a dir, el dilluns 14 de març, de forma abreujada s’expressa 14/3. Mentre que en anglès s’escriu just al contrari: primer mes i després dia. El 14 de març queda escrit així: 3/14. Així que s’ha triat el 14 de març com a Dia Internacional de Pi perquè un dia algú estava escrivint la data i li va recordar les tres primeres xifres de Pi. I la idea va agradar tant que fa un parell d’anys la UNESCO va declarar que el 14 de març seria el Dia de les Matemàtiques.

El nombre Pi és la relació entre la circumferència i el seu diàmetre és un nombre irracional amb infinits decimals que té multitud d’aplicacions en la geometria, en la física i en molts altres àmbits.

L’activitat que hem fet avui ha consistit a deduir experimentalment el valor del nombre Pi. Per això, cada grup cooperatiu de la classe ha mesurat les longituds de diferents circumferències i dels seus diàmetres i hem comprovat que tots els resultats de dividir la longitud pel diàmetre han donat nombres propers a 3,14, el  famós valor de Pi. Hem gaudit de comprovar d’on surt aquest misteriós nombre i  també  que la relació entre la longitud i el diàmetre d’una circumferència és sempre la mateixa amb independència de la seva grandària.