Mediació

Tríptic Servei de Mediació

Que és la mediació?

La mediació escolar és un mètode de resolució de conflictes mitjançant la intervenció de terceres persones amb l’objecte d’ajudar les parts implicades a obtenir per elles mateixes un acord satisfactori.

Quines característiques ha de tenir la figura de la persona mediadora?

• Ser una persona creïble i de confiança
  • Saber escoltar amb atenció
  • Creure en la capacitat de les persones que té al davant
  • Valorar el conflicte com una oportunitat de canvi i de creixement personal
  • Demostrar interès per transformar constructivament el conflicte
  • Mostrar empatia sense posar-se a favor o en contra de ningú
  • No jutjar, aconsellar, posicionar-se ni imposar solucions.
  • Tenir paciència i ser neutral
  • Mantenir un discurs conciliador
  • Crear un entorn de respecte, honestedat i confidencialitat

El procés o passos de la mediació

Es tracta de la formulació d’una sèrie de preguntes restauratives:

1. Observació. Què ha passat? (He vist, he escoltat…)
  2. Emocions. Com em sento? (M’he sentit…)
  3. Necessitats. Què necessito? (Calma, silenci, respecte…)
  4. Peticions. Què podem fer? Accions específiques acordades. Estratègies que donen resposta a les necessitat

Com estem ara, després de fer aquest camí?

Servei de mediació

Qui pot utilitzar el servei

Qualsevol alumne/a que vulgui solucionar un problema amb un company/a fent ús del diàleg i el pacte.

Què cal fer per accedir al servei

Si no han pogut resoldre el que ha passat entre ells, es recomana que parlin amb el tutor o tutora, si és possible.

En cas que no s’hagi solucionat, es pot acudir al servei omplint un full de demanda i dipositant-lo a la bústia (tant el full de demanda com la bústia seran a Consergeria).

Com funciona

Hi ha tres normes bàsiques: confidencialitat, respecte i participació voluntària.

1. Qualsevol alumne/a pot sol·licitar prendre part en un procés de mediació.
  2. Un cop plantejat, s’estudiarà el cas. La persona mediadora es posarà en contacte amb les dues parts per començar el procés de mediació.
  3. Si les dues persones accepten participar en el procés de mediació, la persona mediadora convocarà una trobada de les persones implicades en el conflicte per parlar i dialogar sobre el problema que tenen. En aquesta trobada també es concreten els acords de mediació i els pactes a què vulguin arribar.
  4. Un cop presos els acords i els pactes es deixaran passar 15 dies després, dels quals hi haurà una altra trobada entre les mateixes persones per veure com van els acords.
  5. Si tot torna a funcionar amb normalitat i s’ha solucionat el problema, es donarà per acabat el procés de mediació.

Les mediacions quedaran registrades en una acta.