Observatori 2023-2024

El dissabte 28 d’octubre va tenir lloc un esdeveniment astronòmic força important, un eclipsi parcial de Lluna visible des d’aquí i en un horari decent. La magnitud de l’eclipsi va ser només del 12%, però tenint en compte que cada any acostuma a haver-hi 2 eclipsis de Lluna (del tipus que siguin) i que no sempre són visibles des d’aquí i, a vegades, ho són però molt tard a la matinada, això dóna una idea de la importància de l’esdeveniment. Per fer-nos-en una idea més precisa: el proper eclipsi de Lluna visible des d’aquí serà el 25 de març de 2024 i serà només penombral, per tant es veurà ben poca cosa. El següent eclipsi total de Lluna serà el 14 de març de 2025 i es veurà mentre la Lluna s’estarà ponent.

Aprofitant aquest horari tant adequat, vam preparar una observació astronòmica des de l’observatori Joan Antoni Curto. El resultat va ser tot un èxit: 26 persones van pujar i de seguida teníem al nostre abast 3 telescopis i 3 binoculars per poder seguir l’esdeveniment. Prèviament, vaig preparar un petit qüestionari pels assistents i vam estar comentant com es produeixen els eclipsis de Lluna.

La majoria d’assistents van ser alumnes del centre. Alguns van pujar sols. D’altres ho van fer acompanyats dels seus pares; i fins i tot va pujar una exalumna i una alumna d’un institut de Pineda de Mar. A més a més, també van pujar uns companys del grup d’astronomia de Calella que van ajudar a posar en marxa els telescopis. Els assistents tenien a la seva disposició un grup d’experts per fer preguntes i un equipament de primer ordre al seu abast.

Us deixo unes fotos de la jornada i de la Lluna, Júpiter i Saturn vistos al telescopi. Totes les fotos estan fetes amb mòbil (sense càmera fotogràfica pro i sense editar) i són de la Barbara Bontempo i l’Àngela Cabrera.

Espero que en disfruteu!

Pere Novell