Anem a l’Hort

hort

L’hort a l’escola s’utilitza en diferents moments de l’escolarització dels nostres alumnes, però hi ha dos projectes claus:

L’hort a 1r de Primària i l’hort a 3r d’ESO.

L’hort a 1r de Primària

Des de fa uns quants anys, els nens i nenes de 1r de Primària fan hort.  A principis de març s’inicia l’activitat fins a final de curs.  Setmanalment pugen a l’hort de l’escola i hi treballen.  Aquesta  activitat la fem a l’espai que tenim al costat de l’edifici de secundària. Dediquem un temps a tenir cura de les nostres plantes: cavem, reguem, plantem, traiem males herbes,…

D’aquesta manera posem en pràctica tot el que hem après a P5 sobre les plantes.

A vegades ens sembla evident que els nens i nenes tenen clar com creixen les plantes, però no sempre és així i poder observar de prop el procés i veure com donen fruit té per nosaltres un caire molt diferent perquè hem sembrat la planta, l’hem regat, l’hem cavat, li hem tret les males herbes del voltant, l’hem aconduït si cal i hem esperat a que maduri i  a que estigui a punt.

Cada fruit que dóna l’hort en forma de verdura o fruita té un sabor molt diferent per nosaltres: les faves, els pèsols, les patates, els tomàquets, les pastanagues, les maduixes,….

L’hort és a més un espai de llibertat, treballem en petits grups, però en definitiva tothom va i ve fent allò que creu que ha de fer en aquell moment. L’activitat física és també important, no estem acostumats a cavar, a moure terra, a arrencar plantes.  Cal fer força, se’ns embruten les mans, ens entra sorra a les sabates,…

Discutim i prenem decisions de forma ràpida perquè ens cal actuar davant un petit problema: s’escapa l’aigua, no podem trepitjar, no s’arriba a …

Per altra banda, i aprofitant que els alumnes de secundària fan una assignatura sobre l’hort pugem i ens expliquen i ens mostren allò que han anat treballant.

A 3r d’ESO tenim una optativa que es desenvolupa a l’hort.  L’assignatura es desenvolupa dins l’àmbit de l’emprenedoria.

La intenció és potenciar la sensibilització vers l’entorn i introduir coneixements bàsics sobre l’agricultura ecològica.

Aspectes com ara educar en la sostenibilitat, apreciar la qualitat i les propietats nutrients dels productes del nostre hort i assimilar continguts  transversals bàsics a través de l’experimentació estan també com a objectiu de l’àrea.

Tanmateix, és prioritari en les sessions que es duen a terme l’afavorir el treball cooperatiu com a font de dinamització social i com a mitjà per compartir idees i esforços, l’aprendre a descobrir i a tenir iniciativa pròpia, el desenvolupar el sentit de responsabilitat i compromís amb la gestió del nostre hort, l’afavorir la presa de decisions i resolució de problemes a mesura que vagin sorgint i l’estar en contacte amb la natura en un entorn urbà tot respectant-lo i tenint-ne cura.

A partir d’aquesta optativa és fomenta també  la relació i aprenentatge entre grups de diferents generacions (primària i secundària)