L’alumnat de l’Institut Josep Vallverdú col·labora amb el Gran Recapte organitzat pel Banc dels Aliments de les comarques de Ponent

 

Els dies 30 de novembre i 1 de desembre de 2018, com ja va essent tradició, un grup d’alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Josep Vallverdú van posar el seu granet de sorra a fer possible el Gran Recapte d’Aliments a la comarca de les Garrigues.

Aquests alumnes van participar com a voluntaris en la col·lecta organitzada pel Banc dels Aliments de Lleida, que recull productes alimentaris a les diferents comarques de Ponent per repartir-los posteriorment al llarg de l’any entre la població necessitada d’aquestes contrades.

Així, doncs, els alumnes de l’institut van col·laborar a la recollida d’aliments en els supermercats Plusfresc i Condis. Les dues jornades van ser dues diades molt positives vista la participació i col·laboració de la població de les Garrigues. En resum, una iniciativa que ens fa una mica més persones i que serveix per visualitzar com la solidaritat és un dels valors que fonamenta la nostra vida en comú.

 

L’alumnat del primer curs dels cicles formatius d’Olis i vins i de Vitivinicultura visita la cooperativa L’Olivera, a Vallbona de les Monges

El dilluns 24 de novembre de 2018, els i les alumnes de primer curs dels cicle formatius d’Olis i vins i de Vitivinicultura de l’Institut Josep Vallverdú van visitar la Cooperativa L’Olivera de Vallbona de les Monges.

Aquesta cooperativa, productora de prestigiosos olis i vins, es caracteritza també per prioritzar valors de caràcter social i integrador com és el cas del seu foment de l’economia col·laborativa (amb la participació de persones que ofereixen part del seu temps gratuïtament al projecte comú) o de la inclusió laboral de persones que tenen algun grau de discapacitat que els dificultra la seva incorporació al mercat laboral.

La visita va ser, doncs, des de tots els punts de vista, molt profitosa per a l’alumnat del centre que va conèixer de primera mà un dels principals productors d’olis i vins de les nostres contrades.

Un grup de professors de l’Institut Josep Vallverdú participa a la “IIa Trobada sobre personalització de l’aprenentatge i processos d’innovació educativa” realitzada a Madrid

Els dies 16 i 17 de novembre de 2018, un grup de cinc professors del nostre institut va participar a la “IIa Trobada sobre personalització de l’aprenentatge i processos d’innovació educativa” que va tenir lloc a Madrid, convidats per l’Instituto de Tecnología, Educación y Aprendizaje (INTEA), de la Fundación SM. L’objectiu de la trobada era donar continuïtat a l’intercanvi d’experiències i coneixement entre el professorat que, des del curs 2016-2017 hem participat en el projecte d’investigació “Aprender con sentido: estrategias, instrumentos y prácticas de personalización del aprendizaje escolar.”

Aquest projecte d’investigació, impulsat per INTEA i coordinat pel Grup d’Investigació en Interacció i Influència Educativa (GRINTIE) adscrit a la Universitat de Barcelona, ens ha permès presentar en aquests darrers cursos diverses experiències del nostre institut, totes relacionades amb el treball per projectes globalitzats. En aquesta ocasió, vam participar en una taula rodona sobre la connexió entre experiències d’aprenentatge escolars i no escolars i vam explicar com s’estableix aquesta connexió en el projecte de proximitat Apadrinem el patrimoni de les Garrigues.

El professorat que vam participar en aquesta trobada a Madrid hem tornat molt satisfets. En primer lloc, perquè la nostra pràctica “Apadrinem el patrimoni de les Garrigues” va ser molt ben valorada per l’equip de coordinació del projecte i per la resta de centres participants; i, en segon lloc, perquè hem pogut compartir reflexions i inquietuds amb altres professors i professores i hem agafat moltes idees per enriquir el nostre treball per projectes amb l’alumnat d’ESO.

Si voleu veure gràficament com va anar la trobada, ho podeu fer visitant la següent galeria d’imatges.

El Banc dels Aliments presenta la seva activitat solidària a l’alumnat de 4t d’ESO de l’institut

El dijous 15 novembre de 2018, un grup de voluntaris del Banc dels Aliments de Lleida va venir a l’Institut Josep Vallverdú per tal de realitzar una sèrie de xerrades informatives destinades a l’alumnat de 4t d’ESO del nostre centre.

La finalitat d’aquestes xerrades consistia en explicar la naturalesa i els objectius del Banc dels Aliments, així com també divulgar la lluita contra la pobresa i el malbaratament d’aliments, un combat que el Banc lliura  redistribuint entre les entitats socials d’ajuda a la gent necessitada els aliments que els arriben fruit de les seves diferents campanyes.

Els voluntaris del Banc dels Aliments també van convidar a l’alumnat a participar a la campanya “El gran recapte” que es prepara pel cap de setmana del 30 de novembre i l’1 de desembre. No cal ni dir que tota la comunitat educativa de l’Institut Josep Vallverdú hi està cridada a col·laborar!

L’Institut Josep Vallverdú oficialitza les candidatures per renovar el seu Consell Escolar

Després que es tanqués el període oficial per tal de presentar candidatures al Consell Escolar de l’Institut Josep Vallverdú, el centre ha fet oficials les diferents propostes que opten a integrar-se al màxim òrgan rector de l’institut de la capital de les Garrigues.

Així, doncs, un cop registrades les diferents candidatures, la resolució oficial decreta que les propostes per renovar el Consell Escolar del centre són les següents:

Pel sector del professorat:

-Maite Granell Sió
-Noemí Jumbert Arau
-Sílvia Mateus Capdevila
-Carme Montserrat Josa
-Ramon Roca Martínez

Pel sector de l’alumnat:

-Oana Cristina Danis
-Pau Domènech Callau
-Abril Pairada de la Fuente
-Blanca Palau Capell
-Maria Pau Pijoan Manresa
-Mariona Roset Pons
-Ivan Sánchez Clivillé
-Pol Triquell Lombardo

Pel sector de pares, mares i tutors legals de l’alumnat:

-Mònica Cifuentes Monné
-Mireia Navés Baget
-Núria Sanz Sendrós

Pel sector del personal d’administració i serveis:

-M. Antonieta Forteza Gras

Si voleu consultar el document oficial que proclama les diferents candidatures podeu fer-ho en el següent enllaç.

L’alumnat del cicle formatiu de Gestió Administrativa participa en una càpsula formativa sobre els contractes de treball

El dimarts 6 de novembre de 2018, l’alumnat  de primer i segon curs del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Gestió Administrativa de l’Institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques, va participar en una  càpsula formativa co-organitzada per l’ajuntament de la localitat i pel Centre d’Empreses Innovadores de la capital de les Garrigues.

Concretament, la formació va fer referència als contractes de treball i als aspectes que els i les joves alumnes han de tenir en compte abans de signar-ne un. La finalitat de la sessió de formació era facilitar la inserció laboral de l’alumnat del cicle i ajudar-los a conèixer la realitat del món laboral.

La sessió, de dues horesde durada, va resultar molt interessant i profitosa per a l’alumnat, que es va apropar així, una mica més, al món laboral que l’espera un cop acabada la seva formació.

L’alumnat de 3r d’ESO visita el CosmoCaixa a Barcelona per realitzar-hi un taller sobre meteorologia

sdr

El dilluns 12 de novembre de 2018, l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Josep Vallverdú va visitar el museu CosmoCaixa de Barcelona, en una activitat organitzada pel departament de Ciències Naturals.

Durant la sortida, els i les alumnes van realitzar el taller ‘Quin temps fa avui?’, amb l’objectiu d’aprendre una mica més sobre meteorologia i treballar sobre el terreny allò après a l’aula. Van poder veure i utilitzar els diferents aparells de l’estació meteorològica, així com acabar de comprendre alguns fenòmens meteorològics i físics. Per últim, l’alumnat va visitar les diferents exposicions de la Sala de la Matèria.

Si voleu reviure l’experiència viscuda per l’alumnat durant aquesta sortida podeu fer-ho visitant la següent galeria d’imatges.

L’institut reprèn el projecte de timbre musical que anima els canvis de classe

Amb la represa del curs acadèmic, l’Institut Josep Vallverdú ha recuperat també el projecte de timbre musical que anima els diferents canvis de classes que es produeixen al llarg de l’horari lectius amb músiques diverses. Aquesta original proposta és coordinada per la professora Teresa Coca i compta amb la col·laboració dels i les seves alumnes que proposen diferents seleccions musicals.

Durante els primers mesos de curs aquesta és la selecció que podem escoltar:

Els dilluns, Recull variat de música actual:  1- Melendi – Déjala que baile / 2-Shawn Mendes – Treat You Better / 3-Lil Pump- I Love It / 4-Shawn Mendes-Stitches / 5-Rosalia-Malamente / 6-La Raiz-La Hoguera de los Continentes / 7-Mondo loco- Made in Taiwan / 8-Kate Perry – Bon Appétit

Els dimarts, Fragments emblemàtics de la música clàssica: 1- Mozart – Petita Serenata Nocturna / 2- Bach – Concert de Brandemburg nº1 en Fa Major / 3- Bach – Concert per a violí en La menor BWV 1041 / 4- Bach – Concert per a dis vilins en Re menor BWV 1043 / 5- Mozart – Marxa Turca de la  Sonata per a piano n.º11 en la mayor / 6- Mozart – Simfonia No 35 en Re major, K. 385 / 7- Mozart – Sonata per a Violí No.26 en Si# M, K.378 / 8- Vivaldi – Sonata en Re m. Op1, No12,  ‘La Follia’

Els dimecres, Escoltem un monogràfic dedicat a “The Boss”: 1-Bruce Springsteen-Dancing In the Dark / 2-Bruce Springsteen-The River / 3-Bruce Springsteen-57 Channels (And Nothin On) / 4-Bruce Springsteen-Hungry Heart / 5-Bruce Springsteen-Streets of Philadelphia / 6-Bruce Springsteen-Soul Driver / 7-Bruce Springsteen-Glory Days / 8-Bruce Springsteen-Human Touch

Els dijous, Temes molt coneguts I escoltats: 1- Frank Sinatra – I Love you Baby / 2- Ben E King – Stand by Me / 3- Frank Sinatra – Fly Me To The Moon / 4- Amy Winehouse – Back to black / 5- Connor Spiottok-The Villain I Appear to be by / 6- Ray Charles – Hit the road Jack! / 7-Annie Lennox – I Put A Spell On You / 8- Parov Stelar – Booty Swing

Els divendres, Música que hem escoltat en la pantalla: 1-ABBA- Mamma Mia / 2- Roy Orbison- Oh, Pretty Woman / 3- Cecilia Krull – Vis a Vis/ 4-John Williams – Indiana Jones / 5- Trevor Jones – The last of the Mohicans / 6- Rimsky Korsakov – El vol del Borinot (banda sonora de la sèrie Merlí) / 7- Pink – Just like fire (Alice Through the Lookins Glass) / 8- Jerry Goldsmith – Star Trek

Diversos grups d’alumnes de l’institut visiten l’exposició “Pedagogías Libertarias” a l’aula magna del centre

Entre el 23 i el 31 d’aquest passat mes d’octubre diversos grups de l’ESO i de Batxillerat han visitat l’exposició «Pedagogías Libertarias», instal·lada a l’Aula Magna del nostre centre. Des de matèries diferents, s’han aproximat d’una banda, al pensament llibertari, de tanta importància en la història recent del nostre país i del segle passat. Han descobert o ampliat el seu coneixement dels postulats  anarquistes de rebuig de l’autoritat en les seves múltiples formes o d’organització social horitzontal exposats pels pares europeus del moviment, com Proudhon o Kropotkin, així com pels receptors d’aquestes idees a la Península.

D’altra banda, la mostra ens ha convidat a totes a aprofundir en la reflexió sobre el fenomen de l’educació, el qual, malgrat ser-ne protagonistes, les joves no es qüestionen sovint més que d’una manera epidèrmica. Preguntes com « Qui educa qui? « o «Quines són les possibilitats i els límits d’un model no autoritari?» han animat el debat dels grups de treball.

I més enllà de la mera teoria, han pogut descobrir amb certa sorpresa experiències reals de pedagogia llibertària, projectes d’educació més integral de l’individu que cerquen la seva autonomia alhora que posen al centre el treball cooperatiu, i que no estan reservats exclusivament a les elits. L’escola per a fills de camperols russos de Tolstoi, que democratitzava l’accés al saber positiu en un entorn natural; l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia, que es desmarcava del control religiós; la Xarxa d’Escoles Democràtiques que contemplen espais de participació democràtica directa de les alumnes; o l’exemple de tractament de la diversitat d’O Pelouro, inspiren camins transitats o transitables cap a l’atractiu horitzó que ens proposa Ricardo Mella quan escurçant la distància entre les bones intencions i la pràctica docent diària ens etziba, confrontant-nos a les nostres contradiccions, que «la libertad se educa con la libertad, la solidaridad  con la solidaridad y la igualdad con la igualdad».

L’Institut Josep Vallverdú s’afegeix a la celebració de la Setmana de la Ciència de 2018

El 7 de novembre de 2018, en el marc de la celebració de la Setmana de la Ciència, una quarantena d’alumnes de l’Institut Josep Vallverdú que cursen la matèria optativa de Biologia i Geologia a 4t d’ESO han assistit, acompanyats per les professores Ester Cano i Blanca Safont, a la xerrada i posterior taller sobre “Triologia de la vida: genoma, evolució i selecció natural”, impartida per la sra. Marta Coronado.

La conferència ha despertat la curiositat dels alumnes que s’han interessat per aspectes tan novedosos com l’aïllament reproductiu, la genòmica comparada o la seqüènciació dels paleogenomes. La sessió s’ha completat amb un taller on s’ha emprat un web des dels dispositius mòbils gràcies al qual s’ha pogut veure la diversitat que hi ha entre uns i altres alumnes, per acabar, finalment, amb la realització d’un mapa conceptual conjunt que ha posat en comú els continguts treballats al llarg de la sessió.

La resta d’alumnes de l’institut s’ha afegit a aquesta celebració de la Setmana amb un tast de ciència realitzat durant l’hora del patí on s’ha gaudit dels següents experiments: Dibuixar damunt la llet (Tensió superficial), Erupció d’un volcà ( Reacció àcid-base), Visibilitat o invisibilitat ( Forces intermoleculars), i Travessem el desert de Namibia (Fluids no newtonians).

La diada científica al nostre centre ha estat, doncs, d’allò més profitosa com podeu comprovar visitant la següent galeria d’imatges.