Preparatius del curs 2020-21

Dimarts 1 de setembre l’institut va obrir les portes amb la incorporació dels membres de l’equip directiu i el personal d’administració i serveis, tot i  que durant  tot l’estiu s’ha estat treballant per a coordinar un curs atípic a causa de les mesures COVID.

Segueixen els treballs de redistribució dels nous espais per reduir la ràtio dels diferents grups: el gimnàs i la zona de bar, per exemple, s’aprofitaran com a aules.

L’equip directiu i els coordinadors tenen pràcticament finalitzada la distribució de grups, espais i assignació de professors.

S’han dedicat moltes hores per tenir a punt l’organització de centre d’acord amb les directrius del departament d’educació.

Els professors s’acosten a l’institut de manera individual o en grups reduïts i sempre que es pugui  les reunions de coordinació seran de manera virtual.

El web de l’institut i les comunicacions telemàtiques mantindran informades a les famílies sobre les novetats i els protocols a seguir.

Serà, sens dubte, un curs totalment diferent dels altres. Amb l’esforç i col·laboració dels professionals, les famílies i els alumnes farem tot el que estigui a la nostra mà per oferir una educació de qualitat en un entorn segur.

Mosquis. Redacció

 

Institut Vila-seca, seu de les PAU 2020

Entre dimarts 7 i divendres 10 de juliol, en una situació complicada per la Covid, l’Institut Vila-seca ha estat triat per ser, per primera vegada, seu de les PAU del curs 2019-20. Prop de 170 alumnes de segon de batxillerat dels municipis de Vila-seca i Salou s’han enfrontat a aquesta etapa tan important de les seves vides. A les instal·lacions de l’Institut Vila-seca han fet les proves els alumnes de tots els centres de batxillerat dels dos municipis: l’escola Elisabeth, l’escola Internacional del Camp, l’Institut Jaume I, l’Institut Marta Mata, l’Institut Ramon Barbat i l’Institut Vila-seca.

Des del centre s’ha fet un important esforç per poder respondre a aquest nou repte i fer que els alumnes es puguin sentir el més còmodes possible. S’han habilitat 23 aules pels alumnes i altres espais per tal que els vigilants, correctors i vocals dels diferents centres poguessin fer la seva feina i seguiment dels alumnes amb el màxim de seguretat.

La bona comunicació, la facilitat d’aparcament de què es disposa al campus, així com la qualitat de les seves instal·lacions, han estat els motius pels quals la Universitat Rovira i Virgili ha decidit donar un vot de confiança a l’Institut Vila-seca per organitzar aquest esdeveniment tan important.

Tant alumnes com professors han coincidit en la bona organització a l’hora de les entrades i sortides durant la realització dels exàmens, així com en la qualitat de les instal·lacions i en la bona acollida que han tingut aquests dies tan difícils.

Els alumnes de l’Institut Vila-seca, a més, han pogut gaudir de veure les aules que han compartit els darrers sis anys convertides en aules preparades per afrontar un repte diferent. Tots coincideixen en mostrar-se contents i satisfets de poder passar aquest tràngol en un ambient familiar, i els alumnes de la resta de centres es mostren també satisfets per l’acollida que s’ha fet des de l’Institut.

Després d’aquests dies intensos d’exàmens i nervis, els alumnes de segon de batxillerat tanquen la seva etapa preuniversitària i afronten el seu futur amb optimisme després d’haver superat una més de les proves que el destí els ha posat al davant: examinar-se de la temuda selectivitat d’una manera més difícil i diferent a com ho han fet els darrers anys.

Javier del Río, coordinador pedagògic.

Comiat a 2n de batxillerat

L’equip docent de 2n de Bat us volem dedicar unes paraules de comiat, les quals demostren l’apreci i estima que tenim a l’alumnat de 2n de BAt 2020. Esperem que us agradi molt i recordeu que no som periodistes ni reporters!

Moments de l’ESO

Helena Oncins ens ha preparat un vídeo amb imatges del pas de l’alumnat del 4t de l’ESO per l’Institut Vila-seca!

 

Elsa Salvatierra, premi Elena Maseras

El passat dimarts dia 30 de juliol la nostra alumna Elsa Salvatierra, estudiant de segon de batxillerat, va rebre el premi Centre d’Estudis Vila-secans Maria Elena Maseras, Dones i gènere, que lliura la Biblioteca de Vila-seca.

Al treball de recerca que porta per títol La Dona a la Publicitat l’Elsa fa un recorregut des dels anys 50 fins els nostres dies mostrant els diferents rols amb els quals es representa la dona al món de la publicitat.

Amb un bon recull d’imatges corresponents a anuncis publicitaris de diferents èpoques podem veure com el paper de la dona va canviant al llarg dels anys: comença amb anuncis que mostren la dona sempre amb el rol de bona esposa i mare, bona mestressa de casa, bonica i dedicada completament a la seva família fins a la publicitat del segle XXI, on la sexualització i cosificació de la dona arriba a nivells esgarrifants.

El treball ha estat tutoritzat per la professora del departament de Ciències Socials Nico Muñoz.

Felicitem l’Elsa pel treball ben fet i el seu esperit crític i observador.

Nico Muñoz, tutora del treball de recerca.

 

1r Premi TDR Universitat de Barcelona-Banc Santander. Maria Ferré

Quan fa uns anys entrava a la vostra classe a agitar-vos una miqueta el cervell i fer alguna xerrada provocadora tu escoltaves amb molta atenció, curiositat i sobretot, esperit crític. Passats uns anys em vaig convertir en tutor teu al TDR i des del primer minut em vas demostrar que segueixes sent molt treballadora, autònoma i que no et conformes si no dones el millor que pots. Penso que en el teu camí per Batxillerat i explícitament al TDR has evolucionat com a persona d’una manera que et pot ajudar molt en el futur i estic segur que ho has incorporat a la teva motxilla de súper-eines.

Has guanyat el 1r Premi UB-Santander de la Facultat de Medicina i de Ciències de la Salut amb un treball on plantejaves des de l’inici el teu esperit crític i volies esbrinar si és veritat que els probiòtics ens ajuden tant com ens volen vendre. Vas sortir fora de l’Institut (gràcies Javi!), vas anar a la URV a investigar i l’Aitor Balmaseda et va ajudar molt. En aquest camí has tingut dubtes i moments en què has hagut de treballar i modificar, modificar i modificar. Qualsevol “millora” que et proposava tu l’acceptaves gustosament…tu sempre buscant fer-ho el millor possible!

En resum, s’han presentat gairebé 600 treballs de més de 200 centres de tota Catalunya repartits entre les 16 facultats, sent la Facultat on tu et presentaves la que ha rebut més treballs. Uauuu!! Felicitats!!

Deixa’m si us plau, Maria, que les últimes línies no siguin només per a tu, ja que penso que un èxit com aquest ha estat possible gràcies també a tots els teus companys. No parlo només del teu grup d’amigues més properes (espectaculars i divines totes!) sinó a tot el grup-classe on al llarg d’aquests anys heu sabut generar entre tots un clima de treball i de motivació que desitgem us doni a tots els seus fruits en el futur.

Us trobarem a faltar molt a tots!!

Germán Gil, tutor del treball de recerca

La van trobar surant al port

Cada any l’institut Vila-seca presenta alumnes de 2n batxillerat al premi port de Tarragona. És un concurs per a joves estudiants que demostren les seves habilitats creadores a l’hora d’escriure un relat curt: d’entre les normes que els participants han de seguir, la que més destaca és que s’ expliqui un fet que succeeixi al litoral tarragoní. Enguany l’alumna Andrea Corral de 2n batxillerat A hi ha participat. Tot i la pandèmia que estem vivint i que ha  fet anul·lar molts actes i esdeveniments, aquest concurs ha pogut sobreviure pel fet que tot era on line.

I ahir es va saber el veredicte: l’Andrea no ha guanyat el primer premi però sí que ha estat seleccionada perquè el seu conte acabi formant part d’un llibre en format digital. Tota una bona elecció per part del jurat. No us explicaré de què va el conte tot i que ho podeu intuir pel títol: això ho deixo per vosaltres quan el pugueu llegir i de ben segur que no us defraudarà gens.

Montse Marcè

Aquest curs l’institut em va proposar participar en un programa d’intercanvi que havia organitzat la Generalitat de Catalunya juntament amb altres alumnes que no van poder fer-ho. Era un intercanvi a França de dos mesos: el primer, el viuria a la casa de la francesa… Llegeix més»

Tancament de l’Institut

 

Us informem que, per indicació del Departament d’Educació, i en relació a les mesures de contenció respecte del Covid-19, el centre romandrà tancat a partir del divendres 13 de març i fins el 27 de març, ambdós inclosos.

A mesura que rebem notícies, us continuarem informant via correu electrònic, la nostra pàgina de Facebook, Instagram i aquí mateix.

Us agraím la vostra comprensió i col·laboració.

Mercedes Bermejo,

Directora.

Vaga d’estudiants

Us informem que avui divendres, 6 de març, hi ha convocada una vaga d’estudiants en favor dels drets de la dona i contra la discriminació per motius de gènere.

La biblioteca i el treball de recerca

Un dels grans reptes dels alumnes de 1r de batxillerat és el treball de recerca, conegut popularment entre el món educatiu com a treball de recerca (TDR). Ja no és el fet d’investigar, elaborar el treball, redactar-lo i exposar-lo, sinó que primer cal fer-ne una tria. És per aquest motiu que el dimarts dia 25 de febrer, els dos cursos de 1r de batxillerat van fer una sortida a la biblioteca municipal per tal d’assistir a una xerrada sobre el treball de recerca. La finalitat: mostrar i oferir una sèrie de recursos perquè els alumnes tinguin tot tipus de facilitat per encarar aquest desafiament que se’ls presenta ara.

Francesc Botella, Montse Marcè, Jaume Valls i Sònia Verde

Profe, farem una explosió al laboratori?

Hi ha dues preguntes que pràcticament la totalitat d’alumnes de química acostumen a fer en un moment o  altre. La primera és: ens hem d’aprendre la taula periòdica? I la segona: farem alguna explosió? Doncs bé, les respostes són: no, no cal aprendre la taula periòdica de memòria i la segona: és clar que farem alguna explosió! És la millor manera d’entendre que en una reacció química s’intercanvia energia en forma de so, calor i llum.

L’explosió més espectacular ha estat la d’hidrogen en combinació amb l’oxigen. Aquesta reacció química és la que impulsa els coets cap a l’espai.

Una altra reacció molt fàcil de fer a casa és la combinació de vinagre i bicarbonat de sodi. Es produeix  gas diòxid de carboni que augmenta la pressió dins d’un matràs i fa sortir disparat el tap de suro.  Això s’ anomena convertir l’energia química en energia cinètica.

No hi ha dubte que l’experimentació pràctica en el laboratori és la millor manera d’entendre els conceptes i, sobretot, de motivar els nostres alumnes cap a la ciència.

Andreu Faro. Departament de Ciències Naturals.

Per amor a l’art

Per què enganyar-nos? Ens encanta guarnir l’institut amb els nostres projectes; ara bé: sempre pensant en una finalitat didàctica que ens ajudi a apropar-nos, a entendre l’art una mica més i, per suposat, treballar amb altres àmbits del coneixement com el matemàtic. Sí, sí …..ho heu sentit bé,matemàtiques i art! La nostra proposta transversal ha estat dissenyar diferents espais on el fil conductor ha estat L’AMOR. Des de l’optativa de matemàtiques han creat unes garlandes amb papiroflèxia i des d’arts plàstiques hem fet un mural amb diferents imatges d’obres artístiques on l’amor és l’element que dona sentit al conjunt. Aquestes imatges s’han vist reforçades amb frases de personatges coneguts de la història com ara escriptors, cantants i filòsofs….tot plegat una experiència molt enriquidora. Esperem amb entusiasme tornar-nos a reunir. Moltes gràcies a tothom, especialment a la col·laboració dels nostres alumnes i a la Rosario.

Sònia Verde i Marina Sánchez

Jaume Copons a l’Institut Vila-seca 

El dimecres 19 de febrer els alumnes de 4t d’ESO vam gaudir de la visita de l’escriptor Jaume Copons, autor del llibre La closca pelada dels cretins, llibre que hem llegit a classe seguint el currículum d’aquest curs.

La xerrada va durar una hora, una hora que es va fer curta gràcies a les explicacions de l’autor; unes explicacions que no van deixar indiferent a ningú: en 10 minuts va relatar-nos la seva vida d’una manera amena i divertida i després no va dubtar en respondre tots els dubtes que ens anaven sorgint.

Ens va agradar molt. Moltes gràcies, Jaume, per venir al nostre centre!

Helena Oncins, alumna de 4t d’ESO