TG 2n trimestre: Viatge al passat, al present i al futur

La setmana vinent, la darrera del segon trimestre, es duran a terme els treballs globalitzats i camps d’aprenentatge a l’ESO. La descoberta de l’entorn serà el fil conductor en les diverses activitats que es duran a terme a dins i fora l’aula. En aquest article les desglossem, curs per curs:

Primer d’ESO. La Via Blava de l’Anoia: conscienciar sobre els usos que fem de l’aigua

Continuant la línia del treball globalitzat del primer trimestre, en el qual es volia acostar l’alumnat al nostre entorn natural, aquest segon trimestre els alumnes de primer ampliaran el seu coneixement sobre el projecte de la Via Blava de l’Anoia. Al llarg de la setmana es faran algunes sortides relacionades amb l’entorn i l’aigua, així com en els usos que fem d’aquesta, especialment en el període de sequera que estem vivint.

Es farà una sortida al Museu Molí de Paper de Capellades, a l’Abric Romaní i passejaran per un tram del riu Anoia per observar el paisatge. Els alumnes també aniran a visitar Cal Granotes, l’adoberia igualadina del segle XVIII. A més, també exploraran els carrers de Montbui amb un recorregut marcat que fa un repàs des de les tapes de les entrades d’aigua dels edificis fins a la potabilitzadora de Montbui, passant per altres usos de l’aigua com les fonts, les piscines, els hidrants de bombers i d’altres elements relacionats.

Segon d’ESO. El camí de Sant Jaume: donant a conèixer la figura del pelegrí

Durant el treball globalitzat d’aquest trimestre, els alumnes de segon d’ESO coneixeran amb més profunditat el camí de Sant Jaume, concretament el tram entre Igualada i Jorba. Amb aquest treball es donarà a conèixer la figura del pelegrí, visitant l’alberg igualadí de Cal Maco o fent el tram Igualada-Jorba. Dins l’institut, l’alumnat treballarà el cuir, dissenyarà un segell i prepararà un ungüent per curar els cops, entre altres activitats.

Tercer d’ESO. Organització d’un viatge: del pressupost a la comunicació

El treball globalitzat de tercer d’ESO d’aquest trimestre consisteix a escollir un destí i presentar una proposta de viatge organitzat. Moguts per l’interès de la guia turística, l’alumnat treballarà amb aplicacions com Strava, TikTok, etc. Investigaran quants països hi ha a l’ONU, quants països hi ha a cada continent, les localitzacions de creació més recent i les més antigues. L’alumnat tindrà diversos reptes, com ara pressupostar el viatge al destí seleccionat, comunicar-se en anglès o francès, els parcs naturals que es poden visitar per conèixer els seus ecosistemes, conèixer expressions culturals autòctones del país que exploren, etc.

Quart d’ESO. La Guerra Civil en una maleta

Els alumnes de quart d’ESO realitzaran una sèrie d’activitats per a descobrir, analitzar i indagar sobre diversos aspectes de la Guerra Civil Espanyola i l’exili. Durant tot un matí es desplaçaran al Vendrell per visitar el Museu Pau Casals i un búnquer situat als voltants de la mateixa localitat on hi ha una reproducció del Guernica de Picasso. El repte consisteix a fer una presentació amb una maleta que hauran construït on posaran la memòria de totes les activitats i tots els elements artístics o literaris fets en paper.

Del 18 al 22 de març alguns d’aquests alumnes faran una estada al camp d’aprenentatge del Canigó on recrearan moments viscuts pels exiliats de la Guerra Civil Espanyola. El camp d’aprenentatge inclou, entre altres coses, una visita a la maternitat d’Elna, una activitat per recrear les cartes que enviaven els exiliats als seus familiars i fer a peu el tram que creua la frontera que separa Espanya i França, el mateix que van fer els exiliats per sortir del país.

Independentment del treball globalitzat, però realitzat el dijous de la mateixa setmana, els alumnes de 4t que no hagin anat al camp d’aprenentatge del Canigó es desplaçaran a Igualada per visitar el saló de l’ensenyament.