Xavier Falcó participa en l’acte “Els instituts de la República. Taula rodona amb els instituts de secundària creats el 1933”

Dijous 25 de gener, Xavier Falcó, com a director de l’Institut Joan Brudieu, va participar en l’acte “Els instituts de la República. Taula rodona amb els instituts de secundària creats el 1933”, a l’auditori del Vinseum de Vilafranca del Penedès, organitzat per l’institut Eugeni d’Ors per commemorar el 90è aniversari de la fundació del primer centre d’educació secundària de la capital penedesenca.

L’acte es va iniciar amb una actuació de l’Escola de Dansa Assumpta Trens. Tot seguit, l’historiador i professor de l’Eugeni, Salvador Campamà, va fer una xerrada sobre l’educació durant la República. Va destacar la Segona República com el primer règim del país que va fer de l’educació una veritable qüestió central. El laïcisme, la coeducació, l’ús vehicular de la llengua catalana i la voluntat d’innovar són, segons va recalcar, fils conductors entre l’educació republicana i l’actual escola catalana.

Acabada la xerrada històrica, es va iniciar la taula rodona sobre els grans reptes de l’educació secundària actual, que va ser moderada per la Joana Sadurní, periodista i antiga alumna de l’Eugeni d’Ors. Hi van participar els directors dels instituts Joan Brudieu de la Seu d’Urgell, Isaac Albéniz de Badalona, Milà i Fontanals de Barcelona, Pedralbes (antic Ausiàs March), també de la capital catalana, i Eugeni d’Ors de Vilafranca. Aquests cinc centres, juntament amb el Menéndez Pelayo de Barcelona, la directora del qual no va poder assistir a la jornada, però que va comptar amb la presència de dos professors entre el públic, són els instituts creats el 1933 pel govern de la República.

La moderadora va anar introduint temes com els resultats de l’informe PISA o els constants canvis legislatius en el sistema educatiu. Els directors dels cinc centres van coincidir en relacionar ambdues qüestions i van incidir en l’estrès que la legislació canviant genera entre els docents, el qual impossibilita consolidar una línia d’aprenentatge que es demostri vàlida. Qüestions com la sobrecàrrega que rep el professorat, del qual, segons parer dels directors, s’espera que faci des de psicòleg fins a treballador social també van posar-se damunt la taula. La salut mental va ser un altre tema de debat, respecte al qual els directors van coincidir en assenyalar que tradicionalment se n’havia obviat la importància que té, però a l’hora van recalcar la necessitat de defugir la sobreprotecció que algunes famílies aboquen cap a l’alumnat.

L’acte va ser tancat per l’inspector d’educació de Vilafranca, Joan Roselló i per la regidora d’educació, Gemma Romeu.

(el text i les fotografies han estat extretes de https://www.ies-eugeni.cat/mod/forum/discuss.php?d=11395)

Fotografies Notícia a rtvvilafranca.cat.