Sortida de CTMA de l’alumnat de B1

El passat 19 de maig l’alumnat de Ciències de la Terra de 1r de Batxillerat va fer una sortida per conèixer algunes de les formacions geològiques més singulars de la nostra comarca amb el guiatge del geòleg Albert de Gràcia. Es van visitar 5 punts singulars (fotos):

1. Mirador del Pla de les forques: Ens ofereix una de les millors vistes de la plana de la fossa tectònica de l’Urgellet i del Cadí.
  2. Xemeneies de Fades de la Bastida: Aquestes formacions es deuen a que hi ha un seguit de roques de grans dimensions a sobre de sediments fins. Aquestes roques actuen com a paraigües de les fortes precipitacions que tenen lloc sobretot durant l’estació estival, fent que les roques toves que es troben a sota d’elles no s’erosionin, sinó que hi hagi una erosió al seu voltant arrossegant molts sediments.
  3. Roques vermelles de la Traba: En aquest entorn, l’antiga serralada herciniana es va erosionant i es produeix una sedimentació de materials detrítics, bàsicament argilosos, transportats pel vent i durant les crescudes dels torrents, i acumulats al peu dels vessants arrasats. Els minerals de ferro pateixen una forta oxidació que dóna a tots els materials un característic color vermell.
  4. Conglomerats del Coll de l’Endurant: El nivell de conglomerats marca l’inici de l’era Secundària (mesozoic). Les roques d’aquest indret són conglomerats molt resistents, formats per còdols de quars molt ben arrodonits. Aquests còdols van incidir amb força damunt dels sediments més tous de sota, argiles vermelles, i hi van excavar milers de paleocanals de totes les mides. Amb l’erosió han desaparegut les argiles, que eren la base d’aquests paleocanals. Això ha deixat al descobert els còdols silícics que s’havien sedimentat i fossilitzat a sobre, fet que ens mostra el negatiu dels paleocanals.
  5. Coll de Creus: límit natural entre la Vall del Segre i la Vall de la Vansa.