L’Institut prova les píndoles de salut

Nil Duch
Marc Foix
Alumnes de 4rt d’ESO

El Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya ha engegat una sèrie de programes per apropar temes importants per a la població. Un d’aquest, precisament el que correspon a la salut, és el que ha portat fins a la Biblioteca del poble als alumnes de 4rt d’ESO i del Projecte Implica’t. Tenir cura en la prevenció de malalties va lligar a tenir una bona qualitat de vida i en quest terreny són molts els components que hi juguen.
L’Anna, doctora en biomedicina, ens ha ofert una xerrada molt amena sobre diverses malalties. La primera ha estat la obesitat, que no és res més que l’excés de pes en una persona, i això comporta greus problemes en el cos. Per solucionar-la o prevenir-la no fa falta res més que una dieta equilibrada i exercici. També ens ha parlat de la diabetis, una malaltia que sembla ser com l’Àloe Vera, com més s’investiga més coses té. N’hi ha de dos tipus i el principal fet que les distingeix és perquè en un tipus el nostre sistema no fabrica insulina, i a l’altre, el cos no reacciona davant l’estímul. Però les propietats que he esmentat anteriorment es deuen a que segons uns paràmetres, “i això encara ho agafem amb pinces” ens ha informat l’Anna, es podrà saber si en el futur deixaràs de ser diabètic sempre i quan segueixis una bona dieta (preferiblement la Mediterrània o la baixa en greixos) i fas esport de forma regular.
Per acabar ens han parlat sobre la “famosa” arteriosclerosis, i dic “famosa” perquè al 2016 va ser la principal causa de morts al món. Tot i aquesta voracitat amb les vides, la malaltia és poc coneguda entre la societat i seria útil que se’n fes ressò perquè la prevenció és relativament fàcil, tan fàcil com fer els mateixos procediments que a les malalties anteriors. Es necessita una bona alimentació i uns mínims d’exercici, també és essencial evitar l’hàbit del tabaquisme. Però anat per pams, se’n diu arterioesclerosis el fet de l’obstrucció de les artèries del nostre cos. Normalment aquest fet s’origina amb una petita ferida i a partir d’aquí partícules com ara el colesterol s’hi van situant fins formar un petit monticle que va augmentant de tamany fins a forar un tap a l’artèria. Un cop tenim la via tapada, com que no arriben nutrients a les cèl·lules perquè la sang no circula, el cos s’atura i morim. Però el millor de tot això és que ho podem evitar (sempre i quan la malaltia no estigui en una fase
avançada) menjant sa i equilibrat, i fent un mínim d’esport diari. Als alumnes ens ha agradat molt aquesta xerrada i ens agradaria que en un futur en fessin més d’iguals.
Aprofitant que ens trobàvem a la Biblioteca, la Núria, que és l’encarregada, ens va mostrar i explicar el material que hi podíem trobar. Ens va interessar la part documental sobre la temàtica local ja que ben aviat hem de començar el treball de recerca i necessitarem consultar el fons documental per a realitzar-lo correctament. Des d’aquí li agraïm la paciència i dedicació.