Tutories entre iguals a l’institut

UNA RECEPTA EDUCATIVA FARCIDA DE VALORS, DE PREVENCIÓ DE CONFLICTES I  DE BONA CONVIVÈNCIA

Dins el Programa de Mediació escolar de l’INS Jan Amigó, es contempla el desenvolupament d’un projecte que s’imparteix dins la matèria de Cultura i Valors Ètics i de Mediació escolar entre iguals. Aquest projecte té com a Objectiu principal dotar a l’alumnat d’eines per poder resoldre els seus conflictes sense l’ús de la violència, eines per poder comprendre la necessitat de relacionar-se de forma pacífica, eines per entendre que guanyar no és  el mateix que fer sempre el que un vol, eines per afavorir un diàleg, en definitiva:

EINES PER A CONVIURE JUNTS I ENTENDRE LA DIFERÈNCIA COM A POSITIVA I ENRIQUIDORA.

És a través de la interacció amb altres que se’ns obren conflictes cognitius que ens fan aprendre. Però a més, sabem que en determinades circumstàncies els mateixos alumnes poden fer de mediadors i ajudar-se uns als altres. Tots hem après de companys de l’escola, o del treball. El que en diem, aprenentatge entre iguals.

Tanmateix, aquest és el segon curs escolar on el vertader protagonista tornarà a ser l’alumnat i el contingut que prevaldrà serà el de la cohesió social del petit grup i l’orientació i seguiment en la resolució dels conflictes. Tot això, a través de la mediació entre ells i el seguiment tutorial.

La primera trobada d’aquest curs entre els Mediadors-Tutors de 4t ESO (Mediadors JAC’s) i els seus tutorats (l’alumnat de 1r ESO), ha estat el passat dimecres dia 9 d’octubre. Els Mediadors JAC’s  tutoritzaran i acompanyaran a l’alumnat de 1r ESO durant tot el curs escolar. Cada parella de  tutors JAC’S té al seu càrrec 5-6 alumnes de 1r i les sessions de tutorització es desenvolupen durant l’ hora de tutoria grupal o a l’hora del pati.

L’alumnat mediador JAC’s de 4t té com a objectius principals:

• Ubicar l’alumne de 1r al centre i al funcionament del mateix. Aclarir dubtes, reforçar les funcions del tutor de grup i del personal.
  • Crear cohesió de grup a través de dinàmiques de grup per al  coneixement i acceptació de la diversitat del petit grup. Tractar la diferència com a enriquiment.
  • Ajudar l’alumnat tutorat de 1r a través del diàleg, creant cohesió de grup, estimulant la pertinença a un grupet i desenvolupant diferents estratègies comunicatives i d’interrelació.

Tanmateix, treballaran tots junts entenent que no només l’alumne tutorat aprèn –pel suport tutorial personalitzada que rep del seu company tutor-, sinó que el tutor JAC’S se’n beneficia i molt, perquè ensenyar és la millor manera d’aprendre.

Gemma Palau. Servei de Mediació