Sortir de l’aula

Dins el projecte interdisciplinari “Aprendre del passat per comprendre el present” dut a terme a quest curs escolar amb l’alumnat de l’Aula Oberta de l’Institut Joan Amigó, s’han organitzat diferents activitats en coordinació amb la Residència Jaume I de l’Espluga de Francolí, El Museu de la vida Rural de l’Espluga de Francolí i el Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister-Boscos de Poblet.

Aquesta possibilitat tan enriquidora de poder treballar aprenent in situ, ha permès que l’alumnat desenvolupés competències bàsiques favorables pel seu desenvolupament i creixement personal i a la vegada, tingués més èxit en el seu rendiment acadèmic o curricular. Ressaltar que l’alumnat que va a l’aula Oberta és un alumnat amb necessitats educatives diverses. Per aquests i altres motius d’índole social i personal, s’ha volgut fer amb ells un treball arrelat amb el seu creixement emocional i integral. S’han dissenyat per a tot el curs els següents blocs de treball:

OPTATIVA “FEM I DESFEM” *La llana , el ganxet i les agulles.

CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL I SOCIAL: *Aprendre dels oficis a través de les entrevistes als avis i àvies de la Residència *Conèixer i interaccionar amb el món físic i natural de l’entorn natural del BOSC DE POBLET.

Aquest curs 2015-16, el nostre Aula oberta - Avisinstitut, a través de l’Aula oberta ubicada a 3r ESO, ha donat als seus alumnes una formació sustentada en competències bàsiques, a través d’una metodologia interdisciplinària i un treball bàsicament procedimental. S’ha partit del nivell competencial personal i s’han fet les adaptacions curriculars necessàries per tal que puguin assolir els objectius i continguts prioritzats per al seu correcte creixement.

Hi ha hagut especialment un treball emocional molt tutoritzat que ha acompanyat l’alumnat durant tot el curs i que l’ha convidat a conèixer les seves emocions, a acceptar-les i a treballar-les per a millorar la qualitat de la seva vida, no només al centre, sinó a nivell personal. El que avui es coneix sota el nom d’ecologia emocional.

 

Què ha aconseguit l’alumnat amb el taller “fem i desfem”, realitzat a la residència d’avis de L’Espluga:

– Saber relacionar-se amb l’adult en els moments pertinents, per demanar ajuda, per explicar alguna situació, per expressar necessitats de manera adequada.
– Mostrar una actitud de respecte cap a la gent gran i alhora cap a nosaltres mateixos.
– Escoltar els avis i àvies que ens volen ajudar, aconsellar i impregnar-nos de paciència i saber estar.
– Aprendre tècniques d’expressió artístiques: taller de ganxet i mitja.
– Créixer com a persones i desenvolupar l’empatia cap a les persones grans.
– Desenvolupar tècniques de relaxament i ”meditació” : parlar en veu baixeta, treballar amb el ganxet o les agulles en silenci…

La valoració de l’activitat amb els residents ha estat altament positiva, en tots els aspectes. El tracte rebut ha estat excel·lent i l’alumnat ho valora moltíssim

Aula oberta - Fent ganxet   Aula oberta - Fent ganxet

 

I amb l’estudi dels oficis, dut a terme al Museu de la Vida Rural, mitjançant entrevistes als avis de la residència?

Hem treballat el saber comportar-se de manera que sigui possible conviure en una societat cada vegada més plural, participar plenament en la vida cívica i comprendre la realitat social del món on es viu. A través d’un estudi específic de diferents oficis (alguns ja perduts): carreter, ferrer, baster, sastre i modista, escloper, cuinera, peixatera, l’alumnat ha pogut apreciar i valorar més i millor la societat d’una altre temps, el temps dels seus avis i besavis. Han après com vivien, com treballaven i com es relacionaven. Han entès el passat i ara poden comprendre millor el present

El projecte en sí, ha volgut fomentar de ferm les relacions de l’alumnat amb la gent gran, els nostres avis i àvies. Parlant amb ells hem enfortit:
– La seguretat i confiança en un mateix
– L’actitud davant l’aprenentatge: motivació i gust per aprendre, esforç, autoexigència, comoditat, conductes d’evitació, trobar solucions…
– L’interès, constància , perseverança en l’estudi i l’aprenentatge.
– La participació activa en les diferents activitats de manera responsable i compartida.

 

Aula oberta - Cuina d'abans   Aula oberta - Museu de la Vida rural

 

L’estudi de l’entorn natural dels boscos de Poblet, acompanyats per un biòleg expert del camp d’Aprenentatge hem treballat la competència en el coneixement i interacció del món físic i natural. L’alumnat, aproximadament un cop al mes, ha exercitat l’habilitat per interactuar amb el món físic, en els seus aspectes naturals i els generats per l’acció humana. Ha desenvolupat, també, actituds (rigor, precisió, objectivitat, flexibilitat…) que els ha permès aproximar-se al coneixement científic.

S’han fet les següents activitats: La vida soterrada; El bosc animat i el Garber; El taller d’egagròpiles; El tresor de Poblet (la carbonera i el pou de gel ); Taller d’elaboració de tinta i escriptura. Com a eixos principals del treball globalitzat ens hem recolzat en una filosofia educativa que creu en les persones, en el seu entorn més proper i en el emociones que es desenvolupen a l’hora de treballar i interaccionar entre els iguals. Tanmateix, tenint sempre present, que l’alumne competent serà el dia de demà un ciutadà compromès amb el seu entorn i amb les persones amb qui ha d’interactuar. Poc li servirà si sap moltes matemàtiques o ciències socials però no ha tingut l’oportunitat de desenvolupar l’empatia i el saber estar amb l’altre i escoltar-lo.

La responsabilitat compartida i la cooperació també són continguts curriculars que no s’haurien de descuidar. Entendre el que succeeix al teu voltant i respectar-ho, comprendre com van ser les coses i els fets en un altre temps, ens ajuda a ser millors persones i a gestionar millor els conflictes que la vida ens va presentant.

Com a reflexió final, només em queda reiterar que en conjunt totes les activitats han estat motivadores i han engrescat l’alumnat de l’AO a treballar , a llegir i escriure, a fer recerca encuriosint-se pel que l’envolta, volent conèixer persones i saber del seu passat per així, entendre bé i millor el propi present. Agrair a la direcció i personal del Museu de la vida rural, de la Residència Jaume I i del Camp d’Aprenentatge; l’acolliment i les ganes que hi han posats tots i totes per atendre’ns el millor possible i ajudar-nosa créixer com a persones.

 

Aula oberta - Poblet
Aula oberta – Poblet

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>